W poniedziałek władze Opola wypowiedziały Telewizji Polskiej umowę dotyczącą organizacji w tym mieście tegorocznego Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej. Jako powód podano niewywiązywanie się TVP z zapisów umowy i wycofanie się Maryli Rodowicz z koncertu jubileuszowego (do zorganizowania w umowie zobowiązuje się nadawca).
Marka Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu nie zostanie zlikwidowana, a festiwal nie będzie przerywany. Prezydent Arkadiusz Wiśniewski zapowiedział bowiem, że tegoroczną edycję miasto zorganizuje już bez Telewizji Polskiej.
Władze Opola pod presją restauratorów i hotelarzy
Prezydent Wiśniewski zapowiedział, że Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu odbędzie się w tym roku jesienią. Nie wiadomo, czy zostanie zorganizowany wspólnie z którymś nadawcą telewizyjną, ale prezydent twierdzi, że miasto otrzymało propozycje od mediów zainteresowanych współpracą. Na konferencji prasowej podkreślał, że Opole ma doświadczenie, bo we własnym zakresie organizuje wiele imprez masowych (np. w tym roku 800-lecie miasta).
– Oczywiście żyjemy w czasach, w których żeby wywołać zainteresowanie i być oglądanym nie trzeba być w telewizji publicznej. Opole jest tylko jedno, mediów jest więcej – zaznaczył. – Damy radę. „Ucha prezesa” nie ma w żadnej telewizji, a miliony obserwują je. Takie mamy czasy, media w ostatnich 5-10 latach przeszły dynamiczną zmianę – zwrócił uwagę.
Jak informował portal Wirtualnemedia.pl, stacja TVN nie otrzymała od Opola żadnej oficjalnej propozycji przy festiwalu ani też takowej miastu nie składała. Zaangażowania w widowisko, które do tej pory realizowała Telewizja Polska, nie rozważa także Telewizja Polsat. – Opole nie jest naszym tematem. W piątek zaczyna się organizowany przez nas Polsat SuperHit Festiwal w Sopocie. Nie zajmujemy się Opolem, Kielcami tudzież innym miastem w Polsce – wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.
Mimo to Opole podtrzymuje, że negocjacje z telewizjami trwają, ale nie ujawnia żadnych szczegółów. – Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu zostanie zorganizowany jesienią. Cały czas toczą się dyskusje z zainteresowanymi nadawcami, którzy złożyli miastu ofertę współpracy. Rozmowy są na kilku poziomach – słyszymy w biurze prasowym Urzędu Miasta Opole.
Jeśli nie „wielka czwórka” to włodarzom miasta zostają już tylko mniejsze stacje ogólnodostępne i kanały tematyczne, albo transmisja w internecie. Producenci i menedżerowie związani z branżą rozrywkową oceniają, że takie rozwiązanie jest jednak mało realne. – Koszt festiwalu w Opolu sięga kilku milionów złotych, a dotacja z miasta nie przekracza miliona. Resztę musi wyłożyć z własnej kasy nadawca, którego na to stać – ocenia jeden z szefów programowych. – Festiwal w Opolu w komercyjnej stacji wyglądałby tak: ciągła ekspozycja sponsorów, prowadzący zachęcający do wysyłania sms-ów i dwa długie bloki reklamowe w każdej godzinie zegarowej. Czyli przeciwność Festiwalu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni – wylicza jeden z producentów.
Nasi rozmówcy zgodnie wskazują, że na decyzji o przeniesieniu festiwalu na jesień stracą także przedstawiciele lokalnych biznesów. – Hotele potraciły rezerwacje w czerwcowy weekend, taksówkarze i lokale gastronomiczne nie będą miały zarobku. Tradycyjnie w czerwcu ludzie zjeżdżali się do Opola, a czy przyjadą jesienią? Nie wiadomo – zwraca uwagę producent widowisk muzycznych.
– Dobrze by było, gdyby tak ważne dla widzów i mieszkańców Opola wydarzenie powróciło do kalendarza – stawia sprawę jasno Andrzej Godlewski, były wicedyrektor TVP1.
Festiwal Opolski wróci do Telewizji Polskiej?
Obecnie Telewizja Polska nie prowadzi negocjacji z miastem Opole w sprawie organizacji 54. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. – Dostaliśmy wiele propozycji od miast w całej Polsce, które są zainteresowane współpracą festiwalową z TVP – mówi nam jeden z dyrektorów w telewizji publicznej.
Wczoraj portal Wirtualnemedia.pl informował, że niektóre miasta już przygotowują się do ewentualnej organizacji festiwalu – miasto Kielce przekłada zaplanowane na 9 i 10 czerwca imprezy. Według naszych nieoficjalnych ustaleń, TVP nie podpisała jeszcze umowy z żadnym miastem.