Radio 357 ma już rok i ponad 40 tys. patronów

Dziś nadaje urodzinowe audycje

Radio 357 rozpoczęło nadawanie w styczniu 2021 roku

Internetowe Radio 357, uruchomione przed rokiem przez byłych dziennikarzy Programu III Polskiego Radia, odniosło sukces – uważają eksperci. Rozgłośnię wspiera ponad 40 tys. osób na Patronite. – To sen na jawie – mówi nam Paweł Sołtys, prezes Radia 357.

Radio 357 zaczęło nadawać we wtorek 5 stycznia 2021 roku. Trzy miesiące wcześniej ruszyła zbiórka na Patronite. W dniu startu stację wspierało 20 tys. patronów, deklarując wpłacanie łącznie 473 tys. miesięcznie. Teraz jest ich ponad dwa razy więcej (42 tys.), a poziom miesięcznych wpłat przekroczył w weekend 800 tys. zł. Dotychczas Radio 357 na Patronite zebrało 9,3 mln zł. A pod koniec roku na gali Grand Press rozgłośnia otrzymała nagrodę Grand Press Digital, co było przypieczętowaniem dosonałego startu.

W Radiu 357 ponad 100 osób

Zespół Radia 357 tworzy obecnie ponad 100 osób. Audycje prowadzą m.in. Marek Niedźwiecki, Piotr Kaczkowski, Kuba Strzyczkowski, Marcin Łukawski, Krystian Hanke, Michał Olszański, Ernest Zozuń, Patrycjusz Wyżga, Katarzyna Borowiecka, Marta Malinowska, Katarzyna Pruchnicka, Aleksandra Budka, Gabriela Darmetko, Piotr Stelmach i Agnieszka Obszańska.

Radio 357 na środę przygotowało specjalną ramówkę. Poranny program nadany zostanie z Łodzi. O godz. 10 odbędzie się premiera urodzinowego singla na antenie i w mediach społecznościowych. Po południu czterogodzinną audycję poprowadzą Katarzyna Borowiecka, Agnieszka Obszańska i Aleksandra Budka. „Popołudniówkę 357” poprowadzą wspólnie Justyna Mączka, Ernest Zozuń, Grzegorz Sajór i Kuba Strzyczkowski. O godz. 20 z Domu Kultury Praga transmitowany ma być koncert Fisz Emade Tworzywo.

Radio 357 zbudowane na emocjach

– Radio 357 – podobnie jak Radio Nowy Świat – zbudowane zostało na emocjach słuchaczy, co jest najcenniejszym walorem każdej rozgłośni – zwraca uwagę Adam Rudawski, były prezes Radia Szczecin.

Rudawski uważa, że te stacje – prędzej czy później – będą musiały zastanowić się nad udostępnieniem treści tylko osobom, które płacą za dostęp. Były prezes Radia Szczecin zauważa, że Radio Nowy Świat notuje spadek wpłat. – Pytanie, czy dlatego, że pojawiła się konkurencja, czy dlatego, że opadły nieco emocje – dodaje.

Robert Feluś, były redaktor naczelny „Wprost”, kilka tygodni po starcie odwiedził Radio 357. – Moja pierwsza myśl wtedy, gdy widziałem panujący tam zapał, była taka: „To się musi udać”. I się udało – opowiada Feluś i dodaje: – Radio 357 po roku ma swoich wiernych słuchaczy, a wśród nich ciągle rosnącą grupę patronów. Dzięki nim redakcja może spokojnie patrzeć w przyszłość.

Niedawny Top wielkim sukcesem Radia 357

– Radio 357 jest dowodem na to, że jeżeli ma się umiejętności – które autorzy z pewnością mają – oraz pasję można w zasadzie z niczego osiągnąć dosyć duży sukces – mówi Michał Szułdrzyński, zastępca redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”. – Radio 357 świetnie się rozwija, noworoczna akcja z „Topem 357” była mocno obecna w mediach społecznościowych. Widać było, że trafili do pewnej szerokiej grupy odbiorców – dodaje.

Według Roberta Felusia przepis na sukces był jasny. – Damy sierotom po Trójce coś, czego tak bardzo im brakuje. Ale Radio 357 to nie jest wierna kopia dawnej, ukochanej przez wielu Trójki, bo do ekipy dobrze znanej z Myśliwieckiej dołączyły nowe głosy. Są nowe audycje, dobre pomysły na przyciąganie i przywiązywanie słuchaczy. I jest ten stary, cudowny klimat dawnego radia, które władza postanowiła ukatrupić – wyjaśnia.

Sponsorzy w Radiu 357 lokowane ostrożnie

Feluś zauważa, że Radio 357 mądrze pozyskuje partnerów biznesowych. – Nasze uszy nie są katowane uciążliwymi blokami reklamowanymi z serią suplementów na wszystko. A jednocześnie przybywa firm, które chcą być obecne w Radiu 357. Doskonałym przykładem „lokowania produktu” był choćby noworoczny „Top 357” – wskazuje: – Sukces Radia 357 jest też ważnym dowodem na to, że Polacy będą coraz chętniej płacić mediom za ich „towar”. Pod warunkiem, że to będzie produkt dobrej jakości i będzie go dużo.

Paweł Sołtys, prezes Radia 357: Sen na jawie

Paweł Sołtys, prezes spółki zarządzającej Radiem 357, nie kryje radości: – Historia ostatniego roku to coś w rodzaju snu na jawie – od spontanicznego pomysłu na radio po poważny projekt medialny, który idzie jak burza – mówi nam. – Moment fenomenalnego odzewu słuchaczy i eksplozji wsparcia na początku zbiórki w serwisie Patronite dał nam siłę na starcie. Skompletowaliśmy unikatowy zespół i postawawiliśmy radio od zera w trzy miesiące.

Sołtys wylicza największe sukcesy: – To był rok niesamowitych emocji przy każdym kolejnym etapie tworzenia radia – kolejne studio, „Polski Top” w maju z rekordową widownią, własna scena na festiwalu Męskie Granie, reaktywacja „Listy Piosenek” wraz z niezapomnianym koncertem. To wszystko przypieczętowała w grudniu nagroda Grand Press Digital i to, co jest dla nas największą satysfakcją – odzew naszej społeczności. Trzeba pamiętać np. że słuchacze zebrali rekordową kwotę prawie 1,4 miliona złotych na wsparcie psychologiczne dla dzieci. A w drugi rok wkroczyliśmy „Topem Radia 357” zrealizowanym w spektakularnej oprawie ze szczytu warszawskiego skyline’u.

Radia 357 można słuchać bezpłatnie przez aplikację, stronę internetową, agregatory stacji internetowych. W grudniu 2021 roku stream Radia 357 pobrany został łącznie przez 1,3 miliona adresów IP. Rośnie też liczba adresów IP pobierających stream w danej minucie – od lipca to wzrost o ok. 40 procent. – O tyle zatem zwiększyliśmy liczbę osób, do których docieramy w danym momencie – podsumowuje Paweł Sołtys.