PKN Orlen poważnie rozważa kupno spółki Gremi Media, wydającej „Rzeczpospolitą” i „Parkiet”, uczestniczy w zaawansowanych rozmowach na ten temat, oprócz m.in. Grupy PZU – wynika z ustaleń Wirtualnemedia.pl. Problemem jest wysoka cena, jakiej oczekuje właściciel Gremi Media. – Orlen chce stworzyć na bazie Polska Press potężny koncern medialny – mówią nasi informatorzy.
O tym, że kupnem wydawcy „Rzeczpospolitej” zainteresowana jest Wirtualna Polska i holding Zygmunta Solorza, pisaliśmy we wrześniu br., powołując się na nieoficjalne informacje portalu ISBnews. Żadna z firm konsekwentnie nie zabiera głosu w tej sprawie.
Kilka dni temu – jak się dowiedzieliśmy – Wirtualna Polska zerwała negocjacje, a powodem miało być kilkukrotnie zmienianie proponowanych warunków transakcji.
Wirtualna Polska rezygnuje, zostają Orlen i PZU
Ostatecznie jednak – jak się dowiadujemy – Wirtualną Polskę odstraszyło nie tylko to, lecz również fakt, że kontrolowana przez Grzegorze Hajdarowicza spółka KCI miała żądać bardzo wysokiej ceny za większościowy pakiet akcji Gremi Media. – Solorz też nie już jest zainteresowany „Rzeczpospolitą”. Teraz przy stole zostają więc spółki skarbu państwa: Grupa PZU i PKN Orlen, które negocjują jakąś przyzwoitą cenę – mówi nasz informator.
Informację o Orlenie jako podmiocie uczestniczącym w negocjacjach potwierdziliśmy w dwóch niezależnych źródłach. W ciągu ostatnich tygodni wielokrotnie pytaliśmy Orlen, czy jest zainteresowany kupnem „Rzeczpospolitej” (ostatnia próba – w piątek), lecz nigdy nie uzyskaliśmy na to pytanie odpowiedzi.
PKN Orlen jako potencjalny nabywca Gremi Media był wymieniany już w grudniu ub.r., napisał o tym Onet. Biuro prasowe paliwowego potentata dementowało wtedy te doniesienia. – PKN Orlen nie ma żadnych planów na przejmowanie innych mediów. Koncentrujemy się na rozwoju aktywów wspierających sprzedaż, które już funkcjonują, albo zgodnie z zapowiedziami, będą częścią Grupy Orlen, czyli spółek Sigma Bis, Ruch i Grupy Polska Press – przekazało.
Jednak – jak mówią nasi informatorzy – po wycofaniu się Wirtualnej Polski i Grupy Polsat Plus, na kupno wydawcy „Rzeczpospolitej” stać już tylko spółki skarbu państwa, które od początku uczestniczyły w rozmowach, choć oficjalnie do tego się nie przyznają.
– Z racji tego, że Orlen ma już w portfolio Polska Press i Ruch, wydaje się znacznie bardziej zainteresowany przejęciem „Rzeczpospolitej” niż PZU. W planach jest skonsolidowanie jej z tytułami Polska Press w jeden potężny, sprzyjający władzy koncern medialny. Orlen ma już przecież dobre przełożenie na czytelnika lokalnego, pozostaje mu jednak wciąż problem, jak dotrzeć do czytelnika prasy centralnej. Ciesząca się wysoka opiniotwórczością „Rzeczpospolita” stanowiłaby znakomite uzupełnienie – mówi nam anonimowo jeden z naszych informatorów.
– PKN Orlen nie prowadzi żadnych rozmów dotyczących przejęcia Gremi Media. Koncern obecnie koncentruje się na rozwoju posiadanych już aktywów wspierających sprzedaż – powtórzyła w poniedziałek na Twitterze Joanna Zakrzewska, rzeczniczka Orlenu. – Kolejny już raz informujemy, że PZU nie prowadził i nie prowadzi rozmów na temat zakupu wydawcy „Rzeczpospolitej”. Nasze plany są jasno określone w aktualnej strategii Grupy PZU na lata 2021-2024 – zapewnia biuro prasowe PZU.
Hajdarowicz o zagranicznym kupcu na pakiet mniejszościowy
W połowie października Grzegorz Hajdarowicz w wywiadzie w „Rzeczpospolitej” stwierdził, że jest kilka podmiotów zainteresowanych różnego rodzaju inwestycjami w Gremi Media. – Jeden z nich jest szczególnie wartościowy i może dać nowe możliwości rozwoju naszym tytułom. Ale życie przynosi też nieoczekiwane rozwiązania. Na ostatniej prostej pojawił się poważny i prestiżowy inwestor zagraniczny, który złożył ofertę na pakiet mniejszościowy. Zarazem warunkuje transakcję tym, że ja mam zostać jako większościowy akcjonariusz – opisał.
W marcu KCI zaznaczyło w komunikacie, że „wśród obecnie rozważanych potencjalnych opcji strategicznych znajduje się, ale nie wyłącznie, pozyskanie inwestora strategicznego lub finansowego zainteresowanego nabyciem akcji GM SA, zawarcie aliansów strategicznych oraz inne, które pojawić się mogą w toku realizacji procesu, włączając w to również, w razie potrzeby, wycofanie akcji GM SA z obrotu na rynku NewConnect”.
Gremi Media wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, ich portale internetowe oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”. Ma także 78,1 proc. akcji firmy E-Kiosk.
W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 10,5 proc. do 25,09 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 5,49 do 4,68 mln zł. Wpływy gotówkowe Gremi Media w minionym kwartale zwiększyły się rok do roku z 20,9 do 22,78 mln zł, a barterowe – z 1,8 do 2,31 mln zł. W całej pierwszej połowie br. przychody ze sprzedaży wzrosły o 1,5 proc., z 46,23 do 46,91 mln zł.