Wirtualna Polska wycofuje się z rozmów ws. kupna Gremi Media

Grzegorz Hajdarowicz, członek rad nadzorczych Gremi Media

Komplikuje się proces sprzedaży Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Jak nieoficjalnie ustalił portal Wirtualnemedia.pl, z rozmów dotyczących kupna spółki wycofał się holding Wirtualna Polska.

W marcu br. spółka KCI, kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza, podpisała umowę z firmą doradczą Deloitte Advisory w celu przygotowania i przeprowadzenia procesu sprzedaży posiadanych przez KCI akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Spółka poinformowała o tym w komunikacie. Według naszych nieoficjalnych informacji, zapoczątkowany wiosną proces, który miał zakończyć się we wrześniu – właśnie mocno się skomplikował.

Na początku września agencja ISB News podała, że zainteresowane kupnem Gremi Media są Cyfrowy Polsat, Wirtualna Polska Holding i jedna ze spółek Grupy PZU. Dwie ostatnie miały już przeprowadzić due dilligence spółki.

Wirtualna Polska już nie negocjuje kupna Gremi Media

Jak ustaliliśmy nieoficjalnie, Wirtualna Polska zerwała negocjacje. Powodem miało być kilkukrotnie zmienianie proponowanych warunków transakcji.

Wirtualna Polska chce komentować naszych ustaleń. – Z zasady nie komentujemy procesów akwizycyjnych – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Siegieda, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Wirtualnej Polsce. Czy zerwanie rozmów jest ostateczne? – W biznesie nigdy nie ma drzwi zamkniętych na 100 procent – mówią nasi informatorzy.

Z naszych informacji wynika też, że do rozmów o kupnie wydawcy „Rzeczpospolitej” nie przystąpiła żadna ze spółek kontrolowanych przez Zygmunta Solorza. – To nie jest pierwsza ani druga próba sprzedaży „Rzeczpospolitej”. Wcześniej wszyscy potencjalni nabywcy zniechęcali się na wstępnym etapie. Nie wiem, z jakich powodów tak się działo. Wiem natomiast, że kuszeni byli m.in. Zygmunt Solorz i Grupa Bonnier – mówi nam anonimowo były ważny menedżer z Gremi Media.

W marcu KCI zaznaczyło w komunikacie, że „wśród obecnie rozważanych potencjalnych opcji strategicznych znajduje się, ale nie wyłącznie, pozyskanie inwestora strategicznego lub finansowego zainteresowanego nabyciem akcji GM SA, zawarcie aliansów strategicznych oraz inne, które pojawić się mogą w toku realizacji procesu, włączając w to również, w razie potrzeby, wycofanie akcji GM SA z obrotu na rynku NewConnect”.

Co w portfolio?

Gremi Media wydaje dzienniki „Rzeczpospolita” i „Parkiet”, ich portale internetowe oraz miesięcznik „Uważam Rze Historia”. Ma także 78,1 proc. akcji firmy E-Kiosk.

W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Gremi Media zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 10,5 proc. do 25,09 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 5,49 do 4,68 mln zł.

Wpływy gotówkowe Gremi Media w minionym kwartale zwiększyły się rok do roku z 20,9 do 22,78 mln zł, a barterowe – z 1,8 do 2,31 mln zł. W całej pierwszej połowie br. przychody ze sprzedaży wzrosły o 1,5 proc., z 46,23 do 46,91 mln zł.

– Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, iż wzrosty notujemy już także w skali całego półrocza, pomimo tego, że pierwszy kwartał ubiegłego roku, który w większości miał miejsce jeszcze przed pandemią stanowi bardzo wysoką bazę – podkreślił Tomasz Jażdżyński, prezes Gremi Media.

Według danych PBC w czerwcu br. średnie rozpowszechnianie płatne razem „Rzeczpospolitej” zmalało rok do roku o 10,1 proc. do 36 190 egz., a „Parkietu” – o 6,2 proc. do 3 975 egz. Z kolei portal Rp.pl miał w czerwcu 3,55 mln użytkowników i 12,22 proc. zasięgu, a Parkiet.com – 297,9 tys. użytkowników i 1,02 proc. zasięgu (według badania Mediapanel).

Do KCI należą akcje stanowiące 76,59 proc. kapitału i 82,44 proc. głosów na walnym zebraniu Gremi Media. Od połowy 2019 roku w ramach nowej strategii firma sprzedała kilka znaczących pakietów akcji Gremi Media. Ponadto prowadzi działalność nieruchomościową.

W pierwszej połowie br. grup KCI zanotowała wzrost przychodów o 1,3 proc. do 48,91 mln zł, a przy spadku kosztów o 13,1 proc. do 41,2 mln zł jej zysk netto poszedł w górę z 6,38 do 8,29 mln zł.