W sobotę (30 października) zacznie się szczyt klimatyczny COP26, nazywany nieraz „szczytem ostatniej szansy”. Bowiem od tego, czy światowi liderzy podejmą radykalne zobowiązania zależy, czy uda nam się uniknąć katastrofy klimatycznej. Z okazji tego szczytu, w ostatnim dniu trwania akcji „Tydzień z klimatem”, redakcja „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl przedstawia „Deklarację klimatyczną”.
Co znalazło się w „Deklaracji”?
W „Deklaracji… ” zapisano najważniejsze zasady, którymi zespół „Wyborczej” kieruje się, przygotowując materiały dziennikarskie na temat ekologii. Dokument mówi o planach rozwijania działu „Klimat i Środowisko”, który redakcja serwisu Wyborcza.pl uruchomiła w lutym br.
Redaktorki i redaktorzy „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl w ramach „Deklaracji” wspierają również postulat Koalicji Klimatycznej (zakładający, że Polska powinna odejść od spalania węgla do 2030 r.) poprzez regularne opisywanie działań, które musi podjąć rząd, aby ten cel zrealizować oraz planują rozliczać polityków z ich obietnic i wypowiedzi na temat zmian klimatu. Jak zapowiada redakcja, jednym z priorytetów lokalnych wydań „Wyborczej” będą również tematy związane z terenami zielonymi w polskich miastach i regionach.
Współpraca z zagranicznymi tytułami i edukacja
Oprócz obietnicy przygotowywania rzetelnych i sprawdzonych wiadomości na temat środowiska i klimatu, „Wyborcza” deklaruje również rozwijanie partnerstw z zagranicznymi ekspertami, a także dziennikami w ramach dotychczasowych sojuszy: LENA (Leading European Network Alliance), a także z „New York Timesem” i magazynem „The Conversation”. Tłumaczenia tekstów o ochronie klimatu i środowiska przygotowanych przez te media będą regularnie publikowane w papierowym i internetowym wydaniu dziennika.
Zespół planuje również wspierać organizacje pozarządowe prowadzące projekty na rzecz ochrony środowiska jak m.in. uruchomiona w marcu br. specjalna oferta prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, z której cały przychód otrzymuje Fundacja Dzika Polska na realizację akcji „Pogotowie dla drzew”. Do dziś zebrano już ponad 70 tys. zł.
W ciągu najbliższego roku zespół „Wyborczej” planuje również rozpocząć projekt edukacyjny dla dzieci i młodzieży, który poświęcony zostanie kryzysowi klimatycznemu i ochronie środowiska oraz chce wspierać firmy, które prowadzą transformację w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu, weryfikując przekazywane przez nie informacje. Dziennik będzie kontynuował również promowanie wśród Czytelniczek i Czytelników prośrodowiskowych postaw. Redakcja zapowiada, że w październiku 2022 r. przedstawi raport z realizacji ogłaszanych właśnie zobowiązań.
Na koniec czerwca br. z subskrypcji „GW” korzystało 258,2 tys. użytkowników, o 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej, a kwartalne wpływy z usługi zwiększyły się o 22,5 proc. Według badania Mediapanel w sierpniu br. Wyborcza.pl zanotowała 8,26 mln użytkowników i 24,87 proc. zasięgu, a Wyborcza.biz – 1,79 mln użytkowników i 5,38 proc. zasięgu.
Z kolei średnie rozpowszechnianie ogółem „Gazety Wyborczej” w czerwcu br. wyniosło 54 532 egz., o 18,31 proc. mniej niż rok wcześniej (dane PBC).