W środę na posiedzeniu sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu prezes PAP Wojciech Surmacz przedstawił informację dotyczącą obecnej sytuacji i funkcjonowania agencji. Jak przypomniał, PAP nie jest „klasycznym medium”, ale „fabryką informacji”, której zadaniem jest dostarczanie odbiorcom rzetelnych i wiarygodnych treści.
„Według firmy Gemius, PAP ma 90 proc. pokrycia informacji w codziennych polskich mediach. Gdybyśmy policzyli jeszcze media regionalne i korzystające z bezpłatnego serwisu PAP poświęconego tematyce COVID-19, to myślę, że zbliżylibyśmy się spokojnie do 95 proc. O obecność PAP w mediach warto zapytać media, które nas kupują, które korzystają z usług PAP, a są to w zasadzie wszystkie media w Polsce bez względu na prezentowaną opcję polityczną czy własnościową – zarówno TVN, jak i Polsat, TVP czy z drugiej strony RMF FM, Polskie Radio, portale Onet, Wirtualna Polska, Fakt, Super Express – to są wszystko nasi klienci” – mówił.
PAP jest podmiotem komercyjnym
Surmacz podkreślił, że PAP jest podmiotem komercyjnym. „Jesteśmy jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Dotacja, którą otrzymujemy w tym roku, to jest 12 mln zł, czyli 13-14 proc. naszych przychodów ogółem. Oczywiście chcielibyśmy więcej. To wynika z sytuacji na rynku globalnym, a przede wszystkim europejskim agencji prasowych. Agence France Presse otrzymuje dotacje na poziomie 40 proc. przychodów. W 2019 r. to było ok. 150 mln euro” – przypomniał Surmacz.
Prezes PAP zwrócił uwagę, że „chroniczne niedoinwestowanie PAP i nawracające problemy z płynnością finansową” zostały przezwyciężone m.in. dzięki zakończeniu w styczniu 2019 r. przejęcia przedsiębiorstwa wydawniczego Rzeczpospolita, stopniowemu odbudowywaniu przychodów od klientów medialnych, wzrostowi sprzedaży usług dla klientów korporacyjnych, a także dzięki stopniowemu wzrostowi dotacji podmiotowej dla PAP. „Dotacja wzrosła z 8,9 mln zł w 2017 r. do 12 mln zł w 2020. Aktualnie zarząd zabiega o wzrost dotacji do 16 mln zł w 2021 r.” – podał.
Według Surmacza „ustabilizowanie sytuacji finansowej i pozyskanie środków na rozwój pozwoliło na przygotowanie i przyjęcie w 2019 r. strategii rozwoju PAP na lata 2019-2023”. Dokument ten – wyjaśnił – definiuje „12 inicjatyw strategicznych, których celem jest unowocześnienie i wzmocnienie agencji”. „Niestety wybuch pandemii COVID-19 wymusił przesunięcie harmonogramu realizacji części inicjatyw i wskaźników. Strategia jest jednak konsekwentnie realizowana” – zapewnił.
Poinformował też o podjętych działaniach w obszarze modernizacji infrastruktury IT w PAP oraz uruchomionych w ciągu ostatnich trzech lat nowych projektach medialnych. Wymienił wśród nich platformę FakeHunter weryfikującą treści publikowane w sieci, anglojęzyczny portal o Polsce dla obcokrajowców The First News oraz serwis dla mediów lokalnych.
„W projekcie uczestniczy dziś ponad 530 lokalnych portali o zasięgu przekraczającym 6 mln użytkowników. W 2018 r., gdy obejmowałem stanowisko prezesa zarządu PAP, był wyraźny sygnał od Rady Mediów Narodowych, żeby skierować się w stronę mediów regionalnych, których nie stać na serwis PAP” – zaznaczył Surmacz.
Podczas dyskusji głos zabrała m.in. wiceprzewodnicząca komisji Iwona Śledzińska-Katarasińska (KO), która zapytała, czy PAP ma swoich dziennikarzy na granicy polsko-białoruskiej i w jaki sposób weryfikowana jest rzetelność materiałów. „Na granicy – zgodnie ze stanem wyjątkowym – nie może być dziennikarzy i dziennikarzy PAP tam nie ma. Mamy specjalne ekipy, które poruszają się tam, gdzie można, i na bieżąco monitorujemy sytuację. Oczywiście mamy też oddział w Białymstoku, oddział w Lublinie, dziennikarzy terenowych, którzy też monitorują sytuację, i na tyle, na ile możemy, na ile dopuszcza polskie prawo, realizujemy naszą misję” – odpowiedział prezes PAP.
Dziennikarze PAP korzystają ze stylebooka
Wspomniał też, że dziennikarze PAP korzystają ze stylebooka, w którym opisane są zasady tworzenia depesz, a pracę agencji ocenia kilka instancji. „Po pierwsze, to jest Rada Nadzorcza. Po drugie – a przede wszystkim – to jest Rada Mediów Narodowych. Kolejne ciało, które nas ocenia, to Rada Programowa, ale przede wszystkim oceniają nas nasi klienci. I tak, jak powiedziałem na samym początku, naszymi klientami są w zasadzie wszystkie media mainstreamowe w Polsce” – zwrócił uwagę Surmacz.
Poseł Piotr Adamowicz (KO) i wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska (KO) poruszyli m.in. kwestię digitalizacji zasobów archiwum fotograficznego PAP. Jak poinformował prezes agencji, „jedyne zdjęcia, które nie uległy cyfryzacji, to są zdjęcia sprzed 1939 r.”. „Te zdjęcia to jest bardzo bogaty zasób, ale te negatywy czy też klisze, czy też szkła znajdują się w archiwum państwowym. To jest tak, że musimy znaleźć pieniądze, żeby zapłacić archiwum, bo tylko ono może dokonać cyfryzacji. Natomiast tam spodziewamy się naprawdę bardzo wartościowych zdjęć. Tylko to jest tak duży koszt, że przekracza nasze możliwości – rzędu kilku mln zł” – powiedział.
W ubiegłym roku PAP zanotowała stratę rzędu 4,72 mln zł, a na ten rok planuje stratę wysokości 5,99 mln zł. Średnia miesięczna pensja brutto w agencji wynosi 7,23 tys. zł, a dziennikarzy – 7,28 tys. zł. Zarząd zarobił w sumie 792 tys. zł.