Debata pt. „Polskie tematy w Polskim Radiu” odbyła się podczas trwającego od środy w Gdyni XIII Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Niepokorni Niezłomni Wyklęci”. W rozmowie uczestniczyli m.in. prezes PR Agnieszka Kamińska oraz prezes Radia Gdańsk Adam Chmielecki. Mówili m.in. o misji mediów publicznych.
Jak przypomniano na początku panelu, Archiwum Polskiego Radia posiada największe i najstarsze zbiory dźwiękowe w Polsce. Pierwsze nagrania zostały zarejestrowane w połowie lat trzydziestych XX w.
Agnieszka Kamińska zapewniła, że dorobek archiwum PR jest i będzie udostępniany słuchaczom. „Archiwa Polskiego Radia są bardzo bogate, nie możemy ich trzymać tylko dla siebie. Są one namacalnym dowodem historii. Mamy w naszych zasobach nagrania, które jeszcze nigdy nie ujrzały światła dziennego” – powiedziała.
Poinformowała, że w najbliższym czasie Polskie Radio wyda album poświęcony 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego. „Tam będzie można usłyszeć mowy Jana Olszewskiego w trakcie procesu zabójców ks. Jerzego Popiełuszki” – wyjaśniła.
W przyszłym roku ukażą się archiwalne dźwięki pochodzące z kolekcji 93 stalowych płyt gramofonowych z nagraniami z września 1939 roku. Kolekcja zawiera nieznane wcześniej nagrania, m.in. wystąpienie ministra spraw zagranicznych Józefa Becka z popołudnia 3 września 1939 roku, kiedy Wielka Brytania przystąpiła do wojny przeciwko III Rzeszy, a także prezydenta walczącej stolicy Stefana Starzyńskiego.
„Te płyty ukryli pracownicy Polskiego Radia. Zostały odnalezione po kilkudziesięciu latach. Były schowane w ścianie budynku, który ocalał podczas powstania warszawskiego. Szacujemy, że tych płyt mogło być łącznie około 200, dlatego apelujemy o pomoc w ich odzyskaniu” – powiedziała Kamińska.
„To jest misja Polskiego Radia, żeby te perły archiwalne, które mamy w naszych zasobach, dotarły pod strzechy. W tej chwili dla Polskiego Radia nie ma nic ważniejszego, niż te wydawnictwa publikować i utrwalić w pamięci Polaków”- dodała.
Podkreśliła, że w Polskim Radiu jest wiele treści historycznych. „Rolą Polskiego Radia, jako nadawcy publicznego, jest mówienie o historii. Ta historia jest ujmowana bardzo szeroko – to historia Polski, świata, ale również historia tożsamościowa, na którą kładziemy szczególny nacisk. Dlatego też przygotowujemy wydawnictwa multimedialne, tworzymy serwisy internetowe, które są źródłem wiedzy i kształcenia młodych ludzi. Dzisiaj internet i multimedia są niezwykle istotne” – oceniła.
Jak dodała, Polskie Radio specjalizuje się w historycznych wydawnictwach tożsamościowych. „Ta misja Polskiego Radia rozpoczęła się, gdy Krzysztof Czabański jako prezes Polskiego Radia przygotował dwa wydawnictwa poświęcone zbrodni katyńskiej i zbrodni wołyńskiej. W ubiegłym roku, po kilkunastu latach przerwy, postanowiliśmy te wydawnictwa tożsamościowe wznowić. Przygotowaliśmy wydawnictwa poświęcone Bitwie Warszawskiej, a także pamięci ofiar katastrofy smoleńskiej i prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Przygotowaliśmy także album ikonograficzno-fonograficzny poświęcony Polakom tworzącym na emigracji” – wskazała prezes PR.
„Misją radia jest bycie między ludźmi, towarzyszenie im w codziennym życiu, ale też mówienie o historii, przede wszystkim historii Polski. Media publiczne w sposób szczególny są zobowiązane do budowania wspólnoty, a jednym z narzędzi jest właśnie historia, która nas łączy. W tym obszarze największym z wyzwań jest dotarcie z przekazem historycznym, tożsamościowym, patriotycznym do młodych ludzi. Młodzież jest trudną grupą docelową dla mediów tradycyjnych. Młodzi ludzie mają zupełnie inny sposób konsumpcji mediów, w mniejszym stopniu korzystają z telewizji, radia, w większym z mediów społecznościowych i nowoczesnych technologii. Musimy nadążać za trendami i te same treści przekazywać na różne sposoby, być multimedialnym” – powiedział Adam Chmielecki.
Podkreślił, że Radio Gdańsk podjęło to wyzwanie. „Wszystkie projekty, także historyczne, które realizujemy, mają swój wymiar antenowy, ale te treści pojawiają się też w mediach społecznościowych, na naszej stronie internetowej. Współpracujemy z wieloma instytucjami. Wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej tworzymy podcasty. Razem z Muzeum II Wojny Światowej przygotowaliśmy cykl audycji w języku angielskim o słynnych bitwach w historii świata. Pierwsza z nich poświęcona była obronie Westerplatte w 1939 roku. W ten sposób staramy się docierać do całego społeczeństwa, ale przede wszystkim ludzi młodych” – zaznaczył.
Przypomniał, że w ubiegłym roku Radio Gdańsk zrealizowało projekt #Pamięć, w ramach którego upamiętniono ofiary Zbrodni Katyńskiej i tragedii smoleńskiej, nawiązano do 40. rocznicy Sierpnia ’80, wydarzeń z grudnia 1970 roku. W ramach cyklu zorganizowano szereg inicjatyw m.in. koncerty, wydarzenia artystyczne, przygotowano audycje radiowe, cykl reportaży.
Dodał, że dziennikarze rozgłośni są bardzo dobrze przygotowani do tego, aby mówić o historii w sposób ambitny. „W naszej radiowej drużynie jest duża grupa osób, która pasjonuje się tematyką historyczną, są w tej dziedzinie specjalistami i są znani w środowisku historycznym. Dzięki temu mogą wykorzystywać swoje kontakty, docierać do materiałów i łączyć swoje kompetencje z narzędziami, które daje współczesne radio” – zauważył prezes Radia Gdańska.
Kamińska szefuje publicznemu nadawcy od 2020 roku
Prezes Agnieszka Kamińska szefuje publicznemu nadawcy dokładnie od 22 stycznia 2020 roku (data powołania). Wówczas też Rada Mediów Narodowych uznała, że najlepiej będzie, gdy „w najbliższym czasie” zarząd Polskiego radia będzie jednoosobowy: taki stan rzeczy trwa do dzisiaj. Kamińska zastąpiła odwołanego Andrzeja Rogoyskiego.