Jak informuje Puls Biznesu, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania antymonopolowego przeciw Nielsenowi. Zawiadomienie do urzędu złożyła TVP, która jest niezadowolona z wyników oglądalności.
Od kiedy na fotelu prezesa TVP zasiadł Jacek Kurski wyniki oglądalności TVP nie są najlepsze. Widownie tracą główne programy informacyjne, główne kanały TVP przegrywają z Polsatem i TVN, a ogólnodostępna w naziemnej telewizji cyfrowej TVP Info mocno przegrywa z kodowaną TVN24.
Szef TVP powodów malejących wyników oglądalności nie widzi w swoich działaniach, ale od dawna atakuje spółkę AGB Nielsen Media Research, która od lat wykonuje badania widowni telewizyjnej nazwane Nielsen Audience Measurement. Według Kurskiego wyniki oglądalności TVP są zaniżone, bo pomiar obejmuje zbyt małą liczbę gospodarstw domowych, niereprezentatywnych dla całego społeczeństwa.
Z informacji Pulsu Biznesu wynika, że UOKiK już zasypał rynek gradem pytań o kompetencje Nielsena. Przedstawiciele firm z rynku reklamy i marketingu, do których dotarły wezwania, na łamach Pulsu Biznesu zwracają uwagę, że pismo może być elementem nacisku na firmę Nielsen. Część pytań dotyczy „szukania ewentualnych uchybień w pracy wykonywanej przez Nielsena”.
Jak już informowaliśmy, jesienią 2016 roku przedstawiciele zarządów AGB Nielsen oraz TVP spotkali się w celu zacieśnienia współpracy, zgodzili się też co do warunków przeprowadzenia audytu rozproszenia geograficznego panelu telemetrycznego Nielsena. Co ciekawe, mimo skargi do UOKiK TVP prowadzi z Nielsenem dobre rozmowy w zakresie pomiaru usług cyfrowych.