TVP o Donaldzie Tusku niemal wyłącznie źle

O Donaldzie Tusku w Wiadomościach tylko źle

Od chwili, gdy Donald Tusk został p.o. przewodniczącym PO, w „Wiadomościach” TVP poświęcono mu 78 materiałów, z czego tylko trzy miały wydźwięk neutralny, a zero – pozytywny. Ekwiwalent reklamowy polityka w samych „Wiadomościach” osiągnął 18,8 mln zł – wynika z analizy Press-Service Monitoring Mediów dla Wirtualnemedia.pl.

W okresie od 3 lipca (kiedy Donald Tusk został p.o. przewodniczącym PO) do 3 sierpnia „Wiadomości” wspominały polityka niemal codziennie – nie pojawił się jedynie w wydaniach z dwóch dni (28 lipca i 1 sierpnia). W programie pojawiło się w sumie 78 materiałów na temat szefa PO: 35 artykułów (materiały trwające co najmniej 30 sekund), 23 notki (15-30 sekund) i 20 wzmianek (poniżej 15 sekund). 75 z nich miało wydźwięk negatywny (ponad 96 proc.), trzy – neutralny (niecałe 4 proc.), a zero – pozytywny.

Również pozostałe programy informacyjne telewizji publicznej – „Panorama” i „Teleexpress” pokazywały Tuska w złym świetle: w „Panoramie” w TVP2 poświęcono mu 37 materiałów: 20 artykułów, cztery notki i 13 wzmianek i cztery notki. 35 było negatywnych (prawie 95 proc.), dwa – neutralne (prawie 5,5 proc.) i znów zero pozytywnych. „Teleexpress” wyemitował 10 materiałów na temat polityka – dziewięć artykułów i jedną wzmiankę. Wszystkie miały negatywny wydźwięk.

TVN i Polsat o Tusku głównie neutralnie

Programy informacyjne TVN i Polsatu były w stosunku do lidera PO bardziej wyważone. „Fakty” TVN wyemitowały 23 materiały na temat Tuska: 13 artykułów, dwie notki i osiem wzmianek. Większość materiałów miała wydźwięk neutralny (17, czyli niemal 74 proc.), pięć było pozytywnych (prawie 22 proc.), a jeden – negatywny (ponad 4 proc.).

„Wydarzenia” Polsatu poświęciły Tuskowi 35 materiałów: 22 artykuły, osiem notek i pięć wzmianek. Tu również większość pokazywała polityka w neutralnym świetle (30, czyli prawie 86 proc.), pojawiły się też cztery materiały o pozytywnym wydźwięku (ponad 11 proc.) i jeden o negatywnym (prawie 3 proc.).

Szacunkowy ekwiwalent reklamowy Tuska w programach informacyjnych to ponad 32 mln zł

Szacunkowy ekwiwalent reklamowy Tuska w „Wiadomościach” to ponad 18,81 mln zł, w „Faktach” – 5,83 mln zł, w „Wydarzeniach” – 5,4 mln zł, w „Panoramie” – 1,78 mln zł, a w „Teleexpressie” – 366,6 tys. zł. W sumie jego ekwiwalent reklamowy w głównych programach informacyjnych w analizowanym okresie to 32,18 mln zł – wynika z analizy PSMM.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, w lipcu „Fakty” w TVN i TVN24 BiS oglądało średnio 1,96 mln widzów, „Wiadomości” w TVP1 i TVP Info – 1,93 mln, „Teleexpress” w TVP1 i TVP Info – 1,88 mln, „Wydarzenia” w Polsacie i Polsat News – 1,39 mln, a „Panoramę” w TVP2 i TVP Info – 1,1 mln.

Do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wpłynęło 38 skarg na materiały „Wiadomości” TVP1 z 19 i 20 lipca dotyczące szefa Platformy Obywatelskiej.