Koncern Ringier AG przejmuje wszystkie udziały Axel Springer na Węgrzech, w Serbii, na Słowacji i w krajach bałtyckich – Estonii, Litwie i Łotwie. Na Słowacji mniejszościowe udziały pozostaną w rękach założyciela firmy. W pozostałych krajach Grupa Ringier zostanie 100-procentowym udziałowcem. Według zapowiedzi Ringier oraz Axel Springer będą kontynuować joint venture w Polsce.
Ringier AG to szwajcarskie przedsiębiorstwo funkcjonujące w branży mediowej. Zostało założone w 1833 r. w Zofingen, a jego główna siedziba znajduje się w Zurychu.
Od 2010 r. Ringier i Axel Springer Polska tworzą na naszym rynku przedsiębiorstwo joint venture, które jest właścicielem m.in. portalu Onet oraz kilkudziesięciu tytułów prasowych, wśród nich znajdują się „Fakt”, „Newsweek Polska”, „Forbes” czy serwis Business Insider Polska.
W ub.r. przychody sprzedażowe Ringier Axel Springer Polska zmalały o 7,3 proc. do 549,05 mln zł, zysk netto – z 28,4 do 23,03 mln zł, a liczba pracowników etatowych – o 60 do 1 332. Wydawca osiągnął wzrost w pionie internetowym, natomiast zmalały jego przychody z prasy. Swojemu właścicielowi wypłacił 190,07 mln zł dywidendy.
Axel Springer wychodzi z regionu CEE
Teraz poinformowano, że Ringier AG rozwija działalność w Europie Wschodniej i rozszerza międzynarodowe portfolio cyfrowych mediów i serwisów ogłoszeniowych.
Ringier przejmuje wszystkie udziały Axel Springer na Węgrzech, w Serbii, na Słowacji i w krajach bałtyckich – Estonii, Litwie i Łotwie. Na Słowacji mniejszościowe udziały pozostaną w rękach założyciela firmy. W pozostałych krajach Grupa Ringier zostanie 100-procentowym udziałowcem.
Z kolei Axel Springer zapowiada, że stawia przede wszystkim na rozwój cyfrowych projektów. Firma będzie się koncentrować na inwestycjach w ramach segmentu News Media (mediów informacyjnych) na rynku niemieckim, amerykańskim i polskim. W związku z tym Ringier oraz Axel Springer będą kontynuować joint venture w Polsce.
Wraz z przejęciem udziałów Axel Springer w joint venture na Węgrzech, w Serbii, Słowacji, Estonii, Litwie i Łotwie, Ringier ma konsekwentnie realizować swoją strategię innowacji i wzrostu w obszarze classifieds i marek mediowych. Szwajcarski koncern zaznacza, że dzięki tej inwestycji wzmacnia również swoją dotychczasową działalność w Rumunii i Bułgarii.
– Przejęcie udziałów Axel Springer na Węgrzech, w Serbii, na Słowacji i w krajach bałtyckich jest ważnym krokiem milowym w rozwoju naszej firmy – przyznaje w komunikacie Marc Walder, CEO Ringier AG. – Transakcja odzwierciedla nasze długoterminowe zaangażowanie jako nowoczesnego inwestora mediowego w Europie Wschodniej. Portfolio przejmowanych krajów dobrze wpisuje się w naszą charakterystykę, dodatkowo wzmacniając ekosystem całej Grupy. Ponadto Serbia, Słowacja i Węgry dają możliwość dalszego rozwoju cyfrowej strategii naszych mediów o tematykę związaną ze sportem. Równocześnie cieszę się, że w Polsce, wspólnie z Axel Springer, będziemy dalej rozwijać nasze marki mediowe oraz obszar classifieds. Razem będziemy kontynuować inwestycje na tym dużym i pełnym wyzwań rynku.
Axel Springer wyjaśnia, że w dalszym ciągu koncentruje się na długofalowej strategii wzrostu. Firma twierdzi, że postawiła sobie za cel zdobycie pozycji globalnego lidera w dziedzinie cyfrowego dziennikarstwa i cyfrowych ogłoszeń. Oprócz inwestycji w obszarach wzrostu, wymaga to również wyraźnej koncentracji na dużych strategicznych rynkach. Istotne znaczenie ma tu wysoce zdigitalizowane portfolio w segmencie News Media na rynkach w Niemczech, USA i Polsce.
– Wspólnie z firmą Ringier rozwinęliśmy Ringier Axel Springer Media AG, która stała się jednym z najprężniej działających przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej, z silnymi markami informacyjnymi i odnoszącymi sukcesy cyfrowymi serwisami ogłoszeniowymi – zaznacza Jan Bayer, członek zarządu ds. News Media w Axel Springer SE. – W ramach naszej strategii wzrostu będziemy się koncentrować na kluczowych obszarach wzrostu i na największych rynkach, w tym na rynku polskim, z blisko 40 milionami mieszkańców. Dla nich, wspólnie z Rinigier, będziemy w dalszym ciągu kontynuować strategię digitalizacji naszych marek mediowych, jak również classifieds. Współpracownikom z Węgier, Słowacji, Serbii, Estonii, Litwy i Łotwy oraz wszystkim zaangażowanym w Grupie Ringier pragnę serdecznie podziękować za wspaniałą współpracę przez ostatnie lata.
Zgodnie z zapowiedzią joint venture pomiędzy Axel Springer i Ringier będzie w przyszłości koncentrować się wyłącznie na rynku polskim. Od wielu lat partnerzy prowadzą u nas wspólnie rentowne marki mediowe.
– Kiedy w 2010 roku zakładaliśmy spółkę joint venture, w portfolio firmy znajdowały się prawie wyłącznie media drukowane (97 proc. udziału w przychodach) – przypomina Mark Dekan, CEO Ringier Axel Springer Media AG oraz CEO joint venture w Polsce. – Mieliśmy wtedy wizję przeniesienia lokalnych marek drukowanych w przyszłość i stworzenia silnych graczy cyfrowych na swoich rynkach. Obecnie około 70 procent sprzedaży i 85 procent zysków generujemy dzięki naszej ofercie cyfrowej. Wspólnie udało nam się nie tylko wprowadzić istniejące marki mediowe w nową erę, ale także zbudować nowe wiodące marki mediowe i classifieds, które dzisiaj należą do najbardziej znaczących na swoich rynkach. Chciałbym podziękować wszystkim kolegom na Słowacji, Węgrzech, w Serbii i krajach bałtyckich za ich zaangażowanie i pasję. Równocześnie cieszę się na dalszy rozwój, wspólnie z zespołem z Polski i partnerami w ramach Joint Venture, największego w regionie rynku.
Zakończenie procesu nabywania udziałów planowane jest na 2021 r. Finalizacja transakcji jest uzależnione od zgody właściwych lokalnych organów antymonopolowych. Obie strony zobowiązały się do nieujawniania ceny sprzedaży oraz wyceny nabytych udziałów.