„Tygodnik Powszechny” zaczął internetową zbiórkę na podcasty

Podcast Powszechny

Redakcja „Tygodnika Powszechnego” wystartowała ze zbiórką na Patronite, by rozwijać swój „Podkast Powszechny” – cykl rozmów przeprowadzanych przez dziennikarzy tygodnika na rozmaite tematy. Uruchomiono też nowe studio podcastowe za pieniądze zebrane kilka miesięcy temu na nową siedzibę.

W styczniu br. okazało się, że redakcja „Tygodnika Powszechnego” po 76 latach musi opuścić swoją dotychczasową siedzibę, mieszczącą się przy ul. Wiślnej 12 w Krakowie. Umowę najmu wypowiedziała dziennikarzom Kuria Krakowska. Niemal od razu ruszyła zbiórka na nową siedzibę – dziennikarze i redaktorzy nie mieli jeszcze wtedy pojęcia ani dokąd się przeniosą, ani tym bardziej jakie będą finansowe warunki nowego wynajmu. W kwietniu br. zespół przeniósł się do lokalu przy ul. Dworskiej 1c. Ze zbiórki uzyskano ponad 200 tys. zł.

„Tygodnik Powszechny” chce rozwijać podcasty

W lutym 2019 roku „Tygodnik Powszechny” ruszył z podcastami, a ponieważ ze zbiórki na nowe lokum zostały pieniądze, wybudowano za nie w obecnej siedzibie nowoczesne studio z przeznaczeniem na nagrywanie takich audycji. Teraz jednak – jak przekonują dziennikarze – trzeba kolejnych środków, by rozwijać tę formę dziennikarską, a także utrzymać jej darmowy charakter. Dlatego kilka dni temu ruszyła celowa zbiórka na Patronite.pl.

Dziennikarze wyznaczają miesięczne progi. 5 tys. zł miesięcznie to pieniądze, które są potrzebne do uruchomienia cotygodniowego podsumowania wydarzeń. Przy progu 10 tys. na miesiąc pojawi się sześć nowych podcastów miesięcznie, będą nowe pasma tematyczne, a redakcja zaangażuje redaktorów czuwających nad ofertą. Ostatni próg to 20 tys. miesięcznie – za te pieniądze zaczną się szkolenia dla autorów „Tygodnika Powszechnego” w zakresie tworzenia treści podcastowych, będą też pojawiały się odcinki nagrywane poza studiem, do ekipy trafi realizator, dzięki któremu dziennikarze w większym stopniu skupią się na tworzeniu audycji. Redakcja deklaruje też, że wyposaży studio w sprzęt pozwalający na emisję w formie wideo.

W ciągu niemal dwóch tygodni od startu, redakcja uzyskała stałe finansowanie na poziomie 390 zł miesięcznie, co nie pozwala na realizację żadnego z zakładanych celów. Stałe wsparcie zadeklarowało 33 patronów, najczęstszy wybór miesięcznego wsparcia to 5 zł.

Podkast Powszechny

„Podkast Powszechny” to audycje na tematy międzynarodowe i krajowe, społeczne i kulturalne, naukowe i kulinarne. – Pośród już ponad stu odcinków Podkastu znajdą Państwo opowieść reportera Wojciecha Jagielskiego o Kaszmirze i Beludżystanie, wywiad z astronautką Nicole Stott, rozmowę z ks. Adamem Bonieckim o sensie postu. Paweł Bravo mówił o przesadnym spożyciu mięsa przez Polaków, Zuzanna Radzik nagłośniła sprawę biskupa, który podczas kazania cytował antysemicką fałszywkę – czytamy w wizytówce na Patronite.

Własne cykle dla tygodnika nagrywają m.in. Katarzyna Kubisiowska („Własny pokój”, „Punkt zwrotny” i „Rozmowy o byciu razem”), Łukasz Lamża („Miesiąc w nauce”) czy Magdalena Łanuszko („Sztuka powszechnie nieznana”). W ofercie znajduje się obecnie ponad 100 odcinków audycji podkastowych. Słuchać ich można na stronie Powszech.net/podkast, w Spotify, Apple Podcasts i Google Podcasts.

W 2020 roku spółka Tygodnik Powszechny osiągnęła wzrost przychodów o 1,2 proc. do 10,29 mln zł, a przy spadku kosztów operacyjnych o 0,5 proc. jej zysk netto zwiększył się z 36,6 do 151,6 tys. zł. Od stycznia do maja br. miała 15 tys. zł zysku netto.