– Powrót TVP Polonia do USA zapełni lukę, jaka powstała pod koniec 2019 roku, po zaprzestaniu dystrybucji kanału w tym kraju. Rodacy ponownie zyskają dostęp do najlepszej oferty programów przygotowywanych z myślą właśnie o nich. Zróżnicowana oferta TVP Polonia umożliwi Polonii w USA kontakt z krajem ojczystym, jego tradycją i kulturą, pozwoli być na bieżąco i poznawać polski punkt widzenia – komentuje Mateusz Matyszkowicz, członek zarządu Telewizji Polskiej.
TVP Polonia jest dostępna w dystrybucji satelitarnej w Ameryce Północnej i Południowej od 15 lipca w ramach umowy Telewizji Polskiej z operatorem satelitarnym DISH Network. Z kolei na platformie internetowej Sling TV pojawiły się TVP Polonia i TVP Wilno.
– Konsekwentnie pracujemy nad rozwojem dystrybucji programów TVP poza granicami Polski. Wprowadzenie TVP Polonia do sieci DISH Network oraz w serwisie IPTV/OTT Sling TV jest kolejnym krokiem w docieraniu z naszą ofertą do Polonii mieszkającej w Stanach Zjednoczonych. Mamy w planach także dalsze rozszerzanie oferty programowej Telewizji Polskiej, wykorzystując zarówno zasoby archiwalne, jak i najnowsze produkcje, tak aby stale pielęgnować i wzmacniać łączność z polską kulturą i językiem ojczystym – zapowiada Marcin Klepacki, dyrektor biura dystrybucji TVP.
Wprowadzenie TVP Polonia i TVP Wilno do dystrybucji w telewizji satelitarnej i IPTV w USA będzie wspierane kampanią informacyjną w mediach polonijnych: prasie, radiu i internecie.
Spór TVP ze Spanski Enterprises
TVP Polonia zniknęła z dystrybucji satelitarnej w Ameryce Północnej i Południowej w połowie grudnia 2019 roku wraz z wygaśnięciem obowiązującej od 1994 roku umowy publicznego nadawcy z kanadyjską spółką Spanski Enterprises.
Twierdziła ona, że ma prawo wydłużyć tę umowę, dającą wyłączność w zakresie dystrybucji satelitarnej TVP Polonia w obu Amerykach, na kolejny okres. Telewizja Polska skierowała pozew do nowojorskiego sądu, który w lutym br. wydał korzystne dla niej orzeczenie.
W efekcie w połowie marca na antenę TVP Polonia wróciły „Wiadomości” i „Teleexpress”.
TVP z rekordową rekompensatą abonamentową
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).
W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.
To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.
Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.
Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych
Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii – według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku
Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.
Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.
Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.
Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty – 60,3 proc.
1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.
Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.
W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio – 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne – 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).
Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.
4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.