W lipcu 2017 roku Telewizja Polska podpisała umowę dotyczącą 800 mln zł umowy ze Skarbu Państwa. Publiczny nadawca potrzebował wtedy dodatkowych środków, ponieważ pierwsza rekompensata abonamentowa trafiła do nadawcy na przełomie 2018 i 2019 roku, w ramach nowelizacji ustawy budżetowej.
TVP pożyczkę ze Skarbu Państwa pobrała w kilku transzach:
– 200 mln zł w lipcu 2017 roku,
– 150 mln zł w grudniu 2017 roku,
– 70 mln zł w lutym 2019 roku,
– 90 mln zł w maju 2019 roku,
– 90 mln zł w czerwcu 2019 roku,
– 80 mln zł w lipcu 2019 roku,
– 30 mln zł w sierpniu 2019 roku,
– 90 mln zł w grudniu 2019 roku.
TVP spłaciła 375 mln zł pożyczki
W sprawozdaniu finansowym za ub.r. Telewizja Polska podała, że zaczęła spłatę pożyczki w styczniu 2019 roku, do końca ub.r. zwróciła 374,76 mln zł kapitału pożyczki.
W 2019 roku spłaciła 162,14 mln zł kapitału, a także 17,43 mln zł odsetek i 1,45 mln zł opłaty za gotowość. Z kolei w ub.r. spłaciła 212,62 mln zł kapitału, 13,5 mln zł odsetek i 75,7 tys. zł opłaty za gotowość.
Na koniec ub.r. zobowiązania pożyczkowo-kredytowe TVP w części krótkoterminowej (czyli do spłaty w br.) wynosiły 164,46 mln zł, wobec 227,28 mln zł rok wcześniej, a w części długoterminowej (do spłaty w 2022 roku i później) zmalały w ciągu roku z 409,6 do 258,66 mln zł.
Obligacje zrolowane o 3 miesiące
W lipcu 2016 roku Telewizja Polska porozumiała się z Bankiem Gospodarstwa Krajowego co do sprzedaży swoich obligacji o wartości nominalnej do 300 mln zł. W lipcu ub.r. umowę przedłużono do końca 2022 roku.
W grudniu 2019 roku TVP wykupiła obligacje o wartości 45 mln zł, a w styczniu ub.r. – papiery za 50 mln zł (obie serie obligacji sprzedała rok wcześniej).
Natomiast przypadający na przełom marca i kwietnia wykup papierów za 205 mln zł przesunięto o trzy miesiące. Ponadto publiczny nadawca na początku kwietnia sprzedał BGK obligacje za 95 mln zł, wykupił je na początku lipca.
W ub.r. Telewizja Polska korzystała z odnawialnego kredytu obrotowego w rachunku bieżącym w wysokości 85 mln zł. Oprocentowanie kredytu to stawka Wibor 1M plus 0,59 proc. marży. Umowę dotyczącą tego kredytu zawarto w połowie 2019 roku na pięć lat.
– Na dzień 31.12.2020 roku nie było wystawionych gwarancji bankowych. W przypadku niewykorzystywania kredytu Telewizja Polska nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów z tego tytułu, prowizji od zaangażowania, prowizji przygotowawczych, ani dodatkowych opłat – zaznaczono w sprawozdaniu TVP.
TVP z rekordową rekompensatę abonamentową dostała w maju
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).
W sprawozdaniu abonamentowym Telewizja Polska podała, że w ub.r. uzyskała 1,71 mld zł z rekompensaty abonamentowej i 331,4 mln zł z opłacania abonamenty rtv.
To rekordowo dużo w historii TVP. Jeszcze w latach 2014-2016, przed otrzymaniem pierwszej rekompensaty, nadawca miał od 366 do 444 mln zł rocznie z samego abonamentu. Natomiast w latach 2010-2013 było to poniżej 300 mln zł rocznie.
Nowelizację ustawy o abonamencie w marcu ub.r. podpisał prezydent Andrzej Duda. Na jej mocy w kwietniu minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowany z inną serią obligacji, żeby minister finansów mógł je wykupić.
Mniej z reklam, 64 proc. budżetu ze środków publicznych
Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu zmalały w ub.r. o 12 proc. do 740 mln zł. Nadawca tłumaczy to spadkami na rynku reklamowym po wybuchu epidemii – według danych Publicis Groupe wartości polskiego rynku reklamy tv spadła o 443,1 mln zł, czyli 10,1 proc. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydatki-reklamowe-w-polsce-w-2020-roku
Wpływy reklamowo-sponsoringowe TVP były najniższe od 2009 roku. Poprzednio poniżej 800 mln zł zmalały tylko raz, w 2017 roku.
Duży wzrost przychodów abonamentowych i spadek wpływów z reklam i sponsoringu sprawiły, że mocno zwiększyły się udział tych pierwszych w budżecie Telewizji Polskiej. W ub.r. stanowiły już 64 proc. łącznych wpływów nadawcy, wobec 55 proc. w 2019 roku i 46 proc. w 2018 roku.
Natomiast w latach 2015-2016 abonament rtv zapewnił 25 proc. przychodów TVP, a w latach 2010-2011 jedyne 13 proc.
Telewizja Polska podała, że w ub.r. na realizację misji nadawcy publicznego przeznaczyła 2,44 mld zł, z czego 77 proc. zapewniły środki z abonamentu i rekompensaty. W 2019 roku wydatki w tym zakresie wyniosły 2,33 mld zł, a udział abonamentu i rekompensaty – 60,3 proc.
1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.
Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.
W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio – 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne – 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).
Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.
4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.