50 lat temu, 1 lipca 1971 r., po raz pierwszy wyemitowano audycję „Lato z Radiem”. „Wyjście do słuchaczy, kiedy nie było Facebooka, Instagrama, to jedno ze źródeł sukcesu +Lata z Radiem+, audycji, która stała się przyjacielem człowieka” – mówi dziennikarz Programu 1 Polskiego Radia, wieloletni szef „Lata z Radiem”, Roman Czejarek.
Roman Czejarek zwraca uwagę, że „Lato z Radiem” to ewenement, bo obecnie rynek medialny wymaga wyraźnego stargetowania. „Skończyły się czasy telewizji, stacji radiowych i gazet dla każdego, a zaczęły się czasy mediów dla wybranych grup. Ta grupa może być wybrana ze względu na różne kryteria – wiek, zawód, zainteresowania, pieniądze, poglądy polityczne” – mówi. Według tej teorii „Lato z Radiem” nie powinno przetrwać do dzisiaj; jak widać, jest ono jednak wyjątkiem od reguły.
Powodów nieśmiertelności audycji jest kilka. Zdaniem Czejarka „Lato z Radiem” wychowało sobie przez lata pewien rodzaj słuchacza. „Jest to nie tylko audycja radiowa, ale też sposób na spędzanie wakacji. W wielu domach słuchanie +Lata z Radiem+ było rytuałem, przekazywanym z pokolenia na pokolenie” – dodaje.
Pomysłodawcą Aleksander Tarnawski
Pierwszy raz „Lato z Radiem” pojawiło się na antenie 1 lipca 1971 r., pomysłodawcą był Aleksander Tarnawski, twórca audycji „Sygnały Dnia” i „Cztery Pory Roku”; to jemu zawdzięczamy unowocześnienie Polskiego Radia. Widocznie pierwsza audycja „Lata z Radiem” nie wyszła najlepiej, bo ówczesne władze Radiowej Jedynki i Polskiego Radia zdjęły ją z anteny. W 1973 r. reaktywowano pasmo, jednak w zupełnie zmienionej formule. Tarnawski stworzył pierwszą w Polsce audycję nadawaną na żywo.
Czejarek wspomina, że kolejnym fenomenem było to, że w latach siedemdziesiątych słuchacze mogli dzwonić do radia na żywo, a ich wypowiedzi nie były cenzurowane. „Z opowieści moich redakcyjnych kolegów wiem, że nigdy nie zdarzyła się niebezpieczna sytuacja, raz tylko ktoś na koniec rozmowy powiedział +Szczęść Boże+, ale prowadzący odpowiedział +Bóg zapłać+ i nic się nie stało”. W opinii Czejarka „słuchacze mieli poczucie, że istnieje granica, po której przekroczeniu radiowcy będą mieli problemy, a oni sami nie będą mogli już więcej dzwonić na żywo do radia”.
W audycji z 1973 r. zaczęto również puszczać najsłynniejszy radiowy sygnał: „Polkę Dziadek”, graną na klarnecie. Do dziś nie udało się ustalić, kto gra ten sygnał. Według Czajarka do dziś do Polskiego Radia zgłaszają się osoby, które twierdzą, że to one albo ich krewni wykonali tę melodię. „Polka Dziadek” to XIX-wieczna austriacka melodia znana pod nazwą „Klarinetten Muckl” lub „A Hupfata”.
„Lato z Radiem” przez lata tworzyły największe radiowe sławy, takie jak Andrzej Matul, Mieczysław Marciniak, Stanisława Stec. Największym symbolem audycji był Tadeusz Sznuk, w którym wówczas kochała się połowa Polek. Dosłownie zasypywały go one korespondencją i prezentami. Krystyna Czubówna zwana przez redakcyjnych kolegów Kukułką prowadziła Kącik Złamanych Serc, a Krzysztof Kolberger czytał poezję we fragmencie audycji nazwanym „Strofy dla Ciebie”. Najbardziej znanym głosem wówczas był Sławomir Szof. Bogusław Kaczyński prowadził zaś kącik operetkowy. Z „Latem z Radiem” współpracowała także Barbara Krafftówna, a Irena Kwiatkowska czytała „Lesia” Joanny Chmielewskiej.
Kryzys „Lato z Radiem” przeżywało w czasie transformacji ustrojowej. Wówczas dyrektorem Programu Pierwszego Polskiego Radia był Krzysztof Michalski. Wiele osób przekonywało go, że radio powinno się odciąć od czasów PRL-u, likwidując tę audycję. W 1991 r. Michalski zaproponował kierowanie redakcją „Lata z Radiem” Romanowi Czejarkowi, który wcześniej pracował w regionalnej rozgłośni PR w Szczecinie. I tu znowu jak w latach siedemdziesiątych „Lato z Radiem” uratowało wyjście do ludzi, tym razem w innej formie… Czejarek bowiem zaproponował Michalskiemu wyjście ze studia, organizację koncertów, konkursów i audycji w terenie. „Michalski chyba nie do końca wierzył, że to się uda, i dlatego zaproponował, żeby próbą generalną dla takiej formuły była majówka. Okazało się, że to wyszło, a +Lato z Radiem+ nie zostało zlikwidowane” – opowiada. Dodaje, że jego „koncepcja wyjścia do ludzi na początku spotkała się w radiu z oporem”. „Wielu pracowników uważało, że szargam świętość. +Lato z Radiem+ czasu PRL-u to były wielkie osobowości: Sznuk, [Zygmunt] Chajzer, Szof, Kolberger, a tu nagle przychodzi ktoś młody i chce to wszystko zmienić. Oni nie chcieli ze mną współpracować, nie chcieli jechać w teren. Trzeba było paru lat, zanim się to rozkręciło” – tłumaczy.
„Koncerty były tylko finałem każdego dnia. Organizowaliśmy masę przedziwnych konkursów, każdy z programów dział się w terenie, wśród ludzi, oni mogli podejść, zobaczyć” – opowiada Czejarek. Organizowano konkursy np. na najbardziej piegowatą osobę, najdłuższego jamnika, najbardziej łaciatą krowę, i wiele innych szalonych przedsięwzięć. W ramach festiwalu odbywały się też wybory Miss „Lata z Radiem”.
Z wielkich gwiazd występowali u nas prawie wszyscy – mówi Czejarek: Maryla Rodowicz, Krzysztof Krawczyk, Seweryn Krajewski, Budka Suflera, Perfect, Czerwone Gitary, Urszula, Kora, Lady Pank czy Andrzej Krzywy i De Mono, z drugiej strony Jacek Stachursky, Afromental, Sylwia Grzeszczak, Andrzej Piaseczny, Ania Rusowicz, Bracia i Myslovitz. „Nie grała u nas tylko Edyta Górniak” – dodaje.
„To wyjątkowe przedsięwzięcie na skalę europejską”
Czejarek mówi, że „Lato z Radiem” to wyjątkowe przedsięwzięcie na skalę europejską”. „Czasem w koncertach uczestniczyło 100 tys. osób, a kiedy pod sceną było 50 tys. słuchaczy, uważaliśmy to za nieudany wynik”. „Robiono kiedyś badania, jaka marka radiowa jest najbardziej rozpoznawalna, okazało się, że +Lato z Radiem+ jest dużo bardziej rozpoznawalne niż Polskie Radio. +Lato z Radiem+ przez dwa miesiące w pewnym momencie generowało 80 proc. rocznych zysków Radiowej Jedynki” – wyjaśnia.
„Lato z Radiem” to również osobiste wspomnienia Polaków. Czejarek twierdzi, że w trakcie koncertów i konkursów odbywały się oświadczyny, i dodaje, że zgłaszają się do niego rodzice dzieci poczętych podczas „Lata z Radiem”. A audycja ta, która później przerodziła się w festiwal, jest często tematem prac dyplomowych. „To wyjście do słuchaczy w czasach, kiedy nie było Facebooka, Instagrama, było jednym ze źródeł sukcesu +Lata z Radiem+, audycji, która stała się przyjacielem człowieka” – podsumowuje.
„Lato z Radiem”: odmieniona aplikacja, koncerty z pałaców i interaktywne słuchowisko kryminalne
Podczas tegorocznej audycji „Lato z Radiem” przez całe wakacje, od poniedziałku do soboty w godz. 9.00 – 12.00 dziennikarze Jedynki nadawać będą audycję z wyjątkowych miejsc.
„Lato z Radiem” poprowadzą w tym roku m.in. Roman Czejarek, Sława Bieńczycka, Daniel Wydrych, Joanna Racewicz, Agnieszka Kunikowska i Marzena Kawa.
Tegoroczną nowością trasy jest peleton motocyklowo-rowerowy, przygotowany wspólnie z Polskim Radiem Kierowców. Antena nadaje od października 2020 roku, szefową jest Edyta Poźniak. Nie zmieni się to, ż przez całe lato słuchacze będą mogli wziąć udział w dwóch konkursach: „Skojarzenia” oraz „Karuzela z nagrodami”.
Koncerty: Książ, Nieborów i domy gwiazd
W programie tegorocznej edycji będą też koncerty online. Gwiazdy wystąpią m.in. np. w scenerii Zamku Książ i w Pałacu w Nieborowie, a część koncertów nadawanych będzie z prywatnych domów gwiazd. Zagrają, m.in., Cleo, Maryla Rodowicz, Pectus, czy De Mono. Premiery koncertów – zawsze w piątek o godz. 20.00, zarówno w wersji audio na antenie Programu I Polskiego Radia, jak i w mediach społecznościowych, kanale YouTube oraz na stronie internetowej Polskiego Radia.
Polskie Radio zmienia też na czas trwania „Lata z Radiem” (dwa miesiące) swoją aplikację na aplikację dedykowaną tej konkretnie audycji.
„Klub wielbicieli Agaty Ch.”
Program I wspólnie z Teatrem Polskiego Radia przygotował na lato również interaktywne słuchowisko – „Klub wielbicieli Agaty Ch.”, napisane specjalnie z okazji 50-lecia „Lata z Radiem” przez Justynę Bednarek i Jagnę Kaczanowską (autorki m. in. popularnego cyklu powieściowego „Ogród Zuzanny”).
Co tydzień słuchacze będą mieli wpływ na dalszy przebieg fabuły: zagłosują, którą z dwóch proponowanych wersji wydarzeń mają wybrać bohaterowie. W rolach głównych wystąpią Edyta Jungowska, Katarzyna Dąbrowska, Andrzej Mastalerz, Andrzej Ferenc, Izabela Bukowska, Jarosław Gajewski czy Krzysztof Szczepaniak.
Kolekcja płyt na półwiecze
Z okazji 50. urodzin „Lata z Radiem” publiczny nadawca przygotował wydawnictwo płytowe, podsumowujące pięć dekad muzyki na scenie polskiej i światowej. Album składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to box pięciu płyt CD z 93 piosenkami. Są to utwory polskie i zagraniczne, obejmujące większość mód, trendów, stylów i gatunków muzycznych, które towarzyszyły słuchaczom audycji przez całe pięćdziesięciolecie, wraz ze słynną „Polką Dziadek” – muzycznym sygnałem „Lata z Radiem” w odświeżonej przez Smolika wersji z 2018 roku.
Drugie wydanie to płyta winylowa w limitowanym nakładzie 1000 sztuk, którą otwiera „Polka Dziadek”, tym razem w wersji tradycyjnej, oraz 10 polskich piosenek takich artystów jak Krzysztof Krawczyk, Maryla Rodowicz, Zbigniew Wodecki, Andrzej Rosiewicz i Irena Santor oraz zespołów Vox, Papa Dance, Piersi, Happy End i Wały Jagiellońskie.
W pierwszym kwartale br. Jedynka zajęła czwarte miejsce w rankingu rozgłośni radiowych w grupie wiekowej 15-75 lat według badania Radio Track Kantar Polska. Udział stacji wyniósł 5,1 proc.