Wyborcza.pl ma przeprosić rysownika za przypisanie mu partyjnej przynależności

Wojciech Korkuć

Portal Wyborcza.pl (Agora) ma sprostować swój listopadowy tekst o rysowniku Wojciechu Korkuciu – orzekł sąd. Sprostowaniu ma podlegać m.in. to, że przypisano mu związki z PiS-em, a także autorstwo dwóch wyrazistych światopoglądowo plakatów. Wyrok zapadł 1 czerwca, Korkuć opublikował go na Twitterze.

W listopadzie dziennikarz Wyborcza.pl, Witold Mrozek, napisał tekst, przybliżający sylwetkę rysownika. Pretekstem było to, że zaprojektował plakat na zbliżający się wówczas Marsz Niepodległości.

– Robił plakaty o gejach gwałcących dzieci i plakat wyborczy Andrzeja Dudy. Teraz Wojciech Korkuć – jeden z największych beneficjentów „dobrej zmiany” wśród artystów – zareklamował Marsz Niepodległości. To kolejny dowód przenikania się partii rządzącej i radykalnej prawicy – można było przeczytać w materiale. Dalej podano, że Korkuć związany jest „z prawym skrzydłem PiS” i że ma robić na tym pieniądze. Przypisano mu też autorstwo dwóch plakatów mocno kontrowersyjnych w wymowie. Jeden z nich głosił „”31% lesbijek i 25% pederastów gwałci wychowywane dzieci. Rząd współpracuje z seksedukatorami. Powstrzymaj ich!”, drugi podkreślał związek między Ewą Kopacz, a przyjmowaniem uchodźców, wśród których mieliby być terroryści.

Korkuć wniósł o sprostowanie, w związku z jego brakiem oddał sprawę do sądu. Warszawski Sąd Okręgowy zawyrokował, że redaktor naczelny Wyborcza.pl ma sprostować trzy informacje: o dwóch plakatach, których autorstwo niesłusznie przypisano rysownikowi, a także o jego związkach z „prawym skrzydłem PiS”. Sąd uznał, że nie jest on związany z żadną partią polityczną. Agora ma także zwrócić Korkuciowi ponad 500 zł kosztów sądowych. Wyrok nie jest prawomocny, nie wiadomo, czy Agora odwoła się od niego.

W lipcu ub. roku „Gazeta Wyborcza” otrzymała 15 tys. euro z nowego funduszu Europejskiego Centrum Wolności Prasy i Mediów (ECPMF) na wsparcie w procesach sądowych. Przyznano go w ramach w ramach mechanizmu Media Freedom Rapid Response, uruchomionego w kwietniu. To był najwyższy grant przyznany z tej puli.

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w kwietniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 63 043 egz., o 6,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Z subskrypcyjnej oferty cyfrowej „GW” na koniec marca korzystało 258 tys. użytkowników, wobec 259,6 tys. na koniec grudnia ub.r.