Serwisy największych mediów nie działały z powodu awarii

Serwisy internetowe największych mediów, w tym „The Guardian”, „Financial Times” i „The New York Times”, nie były dostępne we wtorkowe popołudnie. Powodem była awaria firmy Fastly, dostawcy usług chmury obliczeniowej.

Jak podał branżowy serwis Techcrunch.com, z powodu awarii nieodstępny był dostęp do szeregu międzynarodowych stron i usług sieciowych, w tym Reddit, Spotify, Twitch, gov.uk, HBO Max, Vimeo, Shopify oraz serwisów medialnych: CNN, „The Guardian”, „The New York Times”, BBC i „Financial Times”.

O godz. 12:57 czasu polskiego Fastly poinformował, że przyczyna awarii została zidentyfikowana i zastosowano poprawki w chmurze obliczeniowej. „Klienci mogą mieć początkowo zwiększone obciążenie, gdy powrócą usługi globalne” – dodała firma w komunikacie. Awaria była związana z CDN (z ang. Content delivery network) – rozproszonym systemem dostarczania treści do wielu centrów danych i punktów wymiany ruchu w sieci.

BBC News podkreśliło, że problemy z dostępem do wybranych serwisów i usług miały miejsce przede wszystkim w Europie i Ameryce Północnej.

To kolejna tego typu awaria w ostatnich latach. W 2017 r. problemy z Amazon Web Services spowodowały, że największe strony internetowe na świecie przez kilka godzin były niedostępne na całym wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Z kolei awaria Cloudflare doprowadziła do półgodzinnej przerwy w działaniu większości stron internetowych w największych miastach Europy i obu Ameryk. Tego typu sytuacje przywołują dyskusję o decentralizacji ruchu w sieci, który obecnie obsługuje zaledwie garstka firm dostarczających usługi internetowe.