67 proc. Polaków wskazuje internet jako główne źródło informacji, a tylko 29 proc. uważa za takie źródło media społecznościowe. W kategorii telewizyjnych programów informacyjnych „Wydarzenia” Telewizji Polsat zastąpiły „Fakty” TVN na pozycji lidera źródeł informacji Polaków. Badanie pokazuje, że spada popularność radia i prasy – takie wnioski płyną z najnowszego badania IBRIS i Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.
Poprzednie badanie pt. „Skąd Polacy czerpią informacje o Polsce i świecie?” przeprowadzono w styczniu 2021 roku. Po upływie kwartału ponownie sprawdzono, które źródła informacji są najpopularniejsze, a które straciły na znaczeniu. W ciągu kwartału wzrosły wyniki portali internetowych, zmalały – social media. Dane do badania agregowane były z dwóch pomiarów kwietniowych N=2000 na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie respondentów w wieku 18+ (próba losowo-kwotowa).
– Zaskakująco dobrze wypadły programy informacyjne, szczególnie „Wydarzenia” Polsatu – komentuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Marcin Wiśniewski, dyrektor IBIMS. – Badania udowadniają, że Polacy coraz rzadziej korzystają z mediów, by poznać nowe fakty czy inne spojrzenie na wydarzenia, a coraz częściej po to, by utwierdzać się w swoich przekonaniach. Nie jest to wyjątek: na całym świecie obserwujemy takie tendencje, są one szczególnie widoczne w USA.
Internet: portale radzą sobie coraz lepiej
W ciągu ostatniego kwartału o 6 punktów procentowych wzrosła przewaga portali internetowych jako głównego źródła informacji Polaków. 67 proc. badanych wskazało je jako pierwsze i najważniejsze źródło newsów. Spadła za to rola mediów społecznościowych, i to aż o 9 punktów procentowych. Będąc wyborem tylko 29,5 proc. badanych, social media zostały prześcignięte przez trzy najważniejsze programy informacyjne i największy telewizyjny kanał informacyjny TVN24.
Portale internetowe odnotowują niemal remis, jeśli chodzi o wybory poszczególnych płci: 67,2 proc. mężczyzn i 66,8 proc. kobiet wskazuje na to źródło. Natomiast media społecznościowe częściej wybierają kobiety – wskazało je 33,6 proc. pań, natomiast tylko 26,1 proc. mężczyzn.
Młodzi wolą social media
Nie ma zaskoczeń jeżeli chodzi o kryterium wiekowe badanych. – Im grupa wiekowa młodsza, tym social media ważniejsze – komentuje dyrektor Marcin Wiśniewski. Dla grupy 18-29 lat media społecznościowe są wyborem 57,5 proc. badanych, 30-39 wciąż wysoko – 46,7 proc., dla grupy 40-49 już mniej, bo 34,7proc. Dla grup 60-69 i 70+ media społecznościowe są prawie nieistotne (wybiera je odpowiednio: 13,1 proc. oraz 9,2 proc.).
Portale internetowe swój szczyt odnotowują w grupie 30-39 lat: 86,4 proc. członków tej grupy wybiera portale takie jak Onet czy Wirtualna Polska. Najniżej, choć i tak wysoko, portale plasują się w grupie badanych 70+ – są wyborem dla 34,4 proc. tej grupy. – Wygranym ostatniego kwartału zdecydowanie są portale internetowe, które umocniły swoją pozycję najważniejszego medium informacyjnego. Dziś to właśnie między portalami, sprzyjającymi dwóm głównym stronom politycznym, rozgrywa się walka o dominację w określaniu narracji wydarzeń. Pozostałe kanały są w tej walce mediami pomocniczymi – komentuje dyr. Marcin Wiśniewski z Instytutu Badania Internetu i Mediów Społecznościowych.
Wykształcenie nie stanowi różnicy
Portale internetowe wybierane są jako główne źródło informacji bez względu na wykształcenie – wskazało je 51,4 proc. osób z wykształceniem podstawowym, 73,5 proc z wykształceniem średnim i 82,6 proc. z wykształceniem wyższym. Media społecznościowe są w zasadzie tak samo popularne wśród osób ze średnim i wyższym wykształceniem (odpowiednio 34,6 proc. i 34,7 proc.), natomiast wśród osób z wykształceniem podstawowym social media wybiera tylko 23 proc. badanych.
Telewizja wysoko, „Wydarzenia” wygranym kwartału
Od styczniowego ostatniego badania zmieniła się sytuacja w kategorii telewizyjnych programów informacyjnych: „Wydarzenia” Telewizji Polsat zastąpiły „Fakty” TVN na pozycji lidera źródeł informacji Polaków. – Wszystkie trzy programy informacyjne największych polskich telewizji wyprzedziły media społecznościowe i zajmują 2, 3 i 4 miejsce w naszym badaniu – komentuje Marcin Wiśniewski. „Wydarzenia” jako główne źródło informacji wybiera 38,1 proc. Polaków, „Fakty” TVN 35,7 proc., a „Wiadomości” TVP – 33,2 proc. badanych.
Nie ma większych różnic jeżeli chodzi o wybór programu informacyjnego w rozbiciu na płcie, różnice nie przekraczają 3 proc. – Natomiast jeżeli chodzi o grupy wiekowe, stacje telewizyjne powinny zwrócić uwagę na najmłodszą w badaniu grupę wiekową 18-29: najpopularniejsze w niej „Wydarzenia” są wyborem dla 16,1 proc. badanych – zwraca uwagę Marcin Wiśniewski.
„Wiadomości” są w tej grupie wyborem tylko dla 7,4 proc. grupy. Ten program najchętniej wybierany jest w grupie 50-59 lat (50,4 proc.), a „Fakty” – w grupie 70+ (51,6 proc.). W średnich i dużych miastach różnica pomiędzy najpopularniejszymi tam „Faktami” a trzecimi „Wiadomościami” wynosi 12 punktów procentowych.
Prasa i radio – w odwrocie
Badanie pokazuje, że w ciągu ostatniego kwartału spadła nieco popularność radia, bo o 2 punkty procentowe. Niezmiennie spada też rola prasy codziennej (o 5 pkt. proc.) i tygodników (4 pkt. proc.). Kanały informacyjne prowadzą zaciętą rywalizację, jednak zwycięsko z niej wychodzi nadal TVN 24 – wskazuje je 35,7 proc. badanych, 29,1 proc. – Polsat News, natomiast TVP Info wybiera 26,9 proc. respondentów.
– Spadki prasy potwierdzają to, co wieszczy się od lat: uwaga Polaków masowo przenosi się do internetu. I na tym zjawisku wygrają ci, którzy będą potrafili skutecznie przejść transformację z papieru do internetu. Lekką zniżkę istotności radia poczytujemy jako chwilą tendencję, ponieważ utrzymuje ono silną pozycję jako medium niewymagające wzmożonej uwagi i zawsze będzie dlań miejsce jako „wypełniacza” przestrzeni w samochodzie czy biurze – podsumowuje Marcin Wiśniewski w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.