Wirtualna Polska zapowiada inwestycje w media i dziennikarzy

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

Mimo trwającej pandemii, holding Wirtualna Polska w czwartym kwartale zanotował wzrost zysku netto – z 26,86 do 40,05 mln zł. Prezes Jacek Świderski jest także zadowolony z wyników spółki Wirtualna Polska Media. – Jesteśmy zdeterminowani, aby inwestować w nasze media. Uważamy, że nasza spółka mediowa, czyli Wirtualna Polska Media, osiągająca świetne wyniki finansowe potrzebuje inwestycji – w redakcje, w produkty, ale też w formie nowych akwizycji – podkreśla.

W czwartym kwartale ub.r. holding Wirtualna Polska osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 15,2 proc. do 218,46 mln zł oraz zysku netto z 26,86 do 40,05 mln zł. Wskutek spadków zaraz po wybuchu epidemii całoroczne wpływy zmalały o 10,8 proc., ale zysk netto się zwiększył. – W skutym covidowym lodem świecie w 2020 roku, internet był jak tlen, jak przerębel, do którego przypłynęły wszystkie ryby – opisuje prezes spółki Jacek Świderski.

W pionie internetowym do Wirtualnej Polski oprócz serwisów z treściami (na czele z portalami WP.pl i o2.pl) należy grupa platform e-commerce przejętych w ostatnich latach: odzieżowe Allani.pl i Domodi.pl, wnętrzarski Homebook.pl, budowlany Extradom.pl, motoryzacyjne Superauto.pl, finansowy Totalmoney.pl oraz turystyczne Nocowanie.pl (z którym miesiąc temu połączyło eHoliday.pl) i Wakacje.pl (do których należą też stacjonarne sieci turystyczne Wakacyjny Świat i My Travel).

– Dobre wyniki całej grupy kapitałowej w 2020 to głównie zasługa naszych mediów. Wirtualna Polska Media pod wodzą Joanny Pawlak osiąga dobre rezultaty oglądalnościowe i jeszcze lepsze wyniki finansowe. To pozwala nam w kolejnych kwartałach śmiało inwestować w jakość naszego mediowego produktu, tak aby umocnić się na pozycji lidera wśród portali horyzontalnych w Polsce – skomentował Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

Zapowiedź inwestycji w media i dziennikarzy

Podczas konferencji wynikowej za IV kwartał 2020 roku zapytaliśmy także Jacka Świderskiego o inwestycje w media i o powód stworzenia niedawno zapowiedzianego zespołu reporterskiego, który będzie nadzorował Paweł Kapusta, zastępca redaktora naczelnego Wirtualnej Polski ds. treści premium i szefowi serwisu WP SportoweFakty.

Ostatnio informowaliśmy, że do tej redakcji dołączyła reporterka „Dużego Formatu” Anna Śmigulec. W gronie reporterów WP znalazł się również Szymon Jadczak (w Wirtualnej Polsce od 1 kwietnia) oraz Patryk Słowik, Dariusz Faron i Patryk Michalski (wszyscy od początku maja).

– Wirtualna Polska zawsze chce przyciągać do siebie najlepszych dziennikarzy. Oczywiście zadanie, którego podjął się Paweł Kapusta i które zrealizował – za co mu dziękuję i gratuluję – spowodowało, że w jednym czasie skumulowaliśmy w redakcji kilka osób. Poszukiwanie dobrych dziennikarzy jest jednak procesem ciągłym i nie traktujemy tego, jako jednorazowy zryw, tylko ma ono charakter stały. Tak samo rekrutacje są procesem ciągłym – my zawsze będziemy rekrutowali, czy to na najważniejsze stanowiska w redakcji, czy na szeregowych dziennikarzy – odpowiedział na pytanie Wirtualnemedia.pl Świderski.

Dodał, że wyniki spółki Wirtualna Polska Media były w zeszłym roku „jednoznacznie dobre”.

– Co nas jednoznacznie zachęca do zwiększania inwestycji w redakcję, produkty WP Media. Chcemy tę spółkę rozwijać i należy się spodziewać, że kolejne rekrutacje będą miały miejsce, że zespół Pawła Kapusty i innych redaktorów będzie rósł. Zwiększyły się nam zasięgi, więc mamy pieniądze na inwestycje, mamy zdecydowanie chęci – tu mówię w imieniu właścicieli spółki WP Media – właściciele też chcą inwestować w media. Chcemy, aby Wirtualna Polska jako największy polski portal horyzontalny umacniał swoją pozycję na rynku. Uważam, że tego typu inwestycje są tej firmie – jak pewnie w każdej innej – szczególnie potrzebne – podkreślił.

Zarząd dodał, że w IV kwartale nie przeprowadzał znaczących redukcji, a wręcz zatrudniał – w ostatnich tygodniach w holdingu miało zostać zatrudnionych ok. 100 osób. Największe zwolnienia były natomiast przeprowadzane w spółce Wakacje.pl i Nocowanie.pl w I i II kwartale 2020 roku, ze względu na fakt zamknięcia lub znaczącego ograniczenia działalności branży turystycznej.

WP zainteresowana przejęciami

Wirtualna Polska zapowiedziała także, że jest zainteresowana fuzjami i przejęciami w Polsce i za granicą i będzie analizowała rynek e-commerce oraz mediowy.

– W pandemii każdy powinien dbać o bezpieczeństwo firmy i pracowników i my również staraliśmy się chomikować środki finansowe, by przejść przez ten okres. Teraz widzimy, że lód topnieje i wracamy do procesów akwizycyjnych, wiele z nich trzymaliśmy zresztą na małym ogniu w zeszłym roku. Możecie się państwo spodziewać odmrożenia naszej aktywności w obszarze fuzji i przejęć – zapowiedział Jacek Świderski.

Na pytanie, jakie obszary są dla Grupy szczególnie interesujące stwierdził, że to e-commerce i media. – Za granicą na pewno na e-commerce, a jeśli chodzi o Polskę – patrzymy zarówno na e-commerce, jak i na media. Jesteśmy zdeterminowani, aby inwestować w nasze media. Uważamy, że nasza spółka mediowa, czyli Wirtualna Polska Media, osiągająca świetne wyniki finansowe potrzebuje inwestycji – w redakcje, w produkty, ale też w formie nowych akwizycji – podsumował.

Jacek Świderski nie chciał jednak odpowiedzieć, czy będzie zainteresowany przejęciem akcji Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. W niedzielę kontrolowana przez Grzegorza Hajdarowicza spółka KCI poinformowała, że zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczący posiadanego pakietu.

– Nie mogę tego komentować, nigdy tego nie robię – niezależnie od tego czy jestem zainteresowany, czy nie. Bardzo proszę nie pytać o konkretne spółki, szczególnie takie, które bardzo dobrze znam, bo przecież działamy na tym rynku od wielu lat. Znam też pana Grzegorza Hajdarowicza i nie chcę komentować ruchów mediowych naszych konkurentów. Szczególnie takich, które mają na celu jakieś istotne zmiany. Muszę się uchylić od tego pytania – odpowiedział Świderski.

WP zobowiązała się we wtorek do uzyskania neutralności emisyjnej do 2023 roku, w zakresie zużycia energii przez serwerownie. W pierwszym kwartale tego roku zużycie prądu w centrach danych grupy obniżono o 10 proc., a obecnie trwa montaż pierwszej testowej farmy fotowoltaicznej, która ma zasilać jedną z serwerowni. W tym roku spółka chce kupować tylko prąd od wytwórców z zielonymi certyfikatami.

Udany kwartał w e-reklamie

Zdecydowaną większość biznesu Wirtualnej Polski stanowią serwisy internetowe: portale horyzontalne i serwisy tematyczne z treściami, a także platformy e-commerce z kilku kategorii tematycznych.

W czwartym kwartale ub.r. przychody pionu internetowego firmy zwiększyły się rok do roku o 14,2 proc. do 209,59 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – z 63,64 do 71,12 mln zł. W poprzednich latach mniej więcej po połowie wpływów segmentu internetowego pochodziło z reklam i prowizji e-commerce’owych.

– Mamy poczucie, że cały rynek reklamy internetowej zyskuje, ale nie mamy jeszcze w tej chwili wyników za IV kwartał, trudno nam podsumować sytuację rynkową – zaznaczył Jacek Świderski. – Gdybym miał kierować się swoją intuicją i wiedzą, którą pozyskujemy z rynku, powiedziałbym, że dla wszystkich podmiotów z rynku reklamy internetowej ten czwarty kwartał był wyjątkowo dobry – dodał.

Według danych Publicis Groupe w ub.r. wydatki na reklamę internetową (bez uwzględnienia ogłoszeń) zwiększyły się o 4,6 proc. – z 3,52 do 3,69 mld zł. W samym drugim kwartale nastąpił spadek o 6,9 proc., ale duże wzrosty w pozostałych kwartałach zapewniły dodatnią dynamikę w całym roku.

Wzrost całego rynku reklamowego nie oznacza, że mocniej promują się wszystkie branże. – Sektor finansowy nadal ogranicza wydatki, tak samo jak sektor motoryzacyjny, w sytuacji w której zamknięte są salony samochodowe. Wzrosty, i to w istotnej skali, całego rynku (reklamy internetowej – przyp.) wynikają z tego, że uaktywniają się inne branże, w szczególności handlowa, która nie jest w stanie dystrybuować swoich produktów tradycyjnymi kanałami, robi to obecnie właściwie tylko przez internet – opisał prezes Wirtualnej Polski.

Reklama internetowa zyska ponad 10 proc.

Według Jacka Świderskiego w bieżącym półroczu wartość polskiego rynku reklamy internetowej „wzrośnie w jakichś dolnych dwucyfrowych granicach”.

– W pierwszym półroczu tego roku, kiedy nadal będziemy borykać się z pandemią, czas dla reklamy internetowej będzie nadal dobry. Wiemy to, ponieważ widzimy wyniki za pierwszy kwartał oraz spodziewamy się utrzymania trendu w II kwartał – uzasadnił. – Z racji zduszenia innych sektorów gospodarki internet będzie tym przeręblem, do którego każdy przypływa, żeby móc zaczerpnąć powietrza – dodał.

Zaznaczył, że w drugich półroczu dynamika wzrostu e-reklamy może być niższa, ale nie obawia się spadku.

W ub.r. Wirtualna Polska uruchomiła nowe narzędzia dla marketerów: WP Sales Booster (pozwala sklepom internetowym zwiększać sprzedaż przy gwarantowanym efekcie i wyeliminowaniu pośredników, głównie Google’a) oraz WPartner (sieć partnerska serwisów internetowych). Z pierwszej usługi w marcu br. korzystało już 28 proc. klientów reklamowych firmy promujących się z użyciem formatów display.

Natomiast liczba powierzchni reklamowych w WPartner przez pół roku zwiększyła się o 158 proc.

– Nasz udział w powierzchni reklamowej w Polsce to kilkanaście proc., a dzięki partnerom dodatkowo zwiększamy nasze zasięgi. Zachęcamy ich popytem reklamowym ze strony naszych spółek e-commerce, ale również z innych źródeł – stwierdził Jacek Świderski.

WP chce wrócić do wypłaty dywidendy

Wiceprezes Elżbieta Bujniewicz-Belka stwierdziła, że Wirtualna Polska nie widzi przeszkód dla realizacji polityki dywidendowej wobec zysku za 2020 rok.

– Zarząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie dywidendy, ale mamy ogłoszoną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę do 70 proc. zysku i co roku historycznie wypłacaliśmy dywidendy w wysokości ok. 1 zł na akcję. Mamy dosyć dobrze odlewarowaną spółkę, nic pewnie nie stoi na przeszkodzie, by polityka dywidendowa była realizowana – powiedziała.

– W zeszłym roku nie wypłaciliśmy dywidendy ze względu na niepewność – przypomniała.

Polityka dywidendowa holdingu Wirtualna Polska, uchwalona w 2016 roku, zakłada wypłatę dywidendy nie wyższej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto. W 2019 roku firma wypłaciła akcjonariuszom 29,06 mln zł (po 1 zł na akcję), w 2018 roku – 27,7 mln zł (0,96 zł na akcję), a w 2017 roku – 31,69 mln zł (1,10 zł na akcję).

Całoroczne przychody sprzedażowe Wirtualnej Polski zmalały o 10,8 proc. do 632,29 mln zł, skorygowany zysk EBITDA – z 218,94 do 216,92 mln zł, a zysk netto – m.in. niższej kwocie podatku dochodowego wynikającej z wcześniejszych strat – wzrósł z 71,13 do 81,7 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami firmy są członkowie jej zarządu Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Każdy poprzez spółkę zależną ma walory stanowiące 12,94 proc. kapitału i 18,63 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Według badania Mediapanel w lutym br. strony i aplikacje Wirtualnej Polski zanotowały 21,44 mln użytkowników i 74 proc. zasięgu.