Grupa Agora zamknęła 2020 rok stratą netto w wysokości 130,2 mln zł. Spółka podkreśla, że w ubiegłym roku mierzyła się z poważnymi skutkami wybuchu pandemii koronawirusa, a najmocniej ucierpiały jej biznesy reklamowe i kinowy. Na koniec grudnia liczba prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” sięgnęła blisko 260 tys.
Grupa Agora podaje, że dzięki obniżeniu wydatków, dyscyplinie kosztowej i inwestycjom w cyfryzację biznesów osiągnęła w 2020 r. zysk na poziomie EBITDA w wysokości 89,2 mln zł.
Spółka podkreśla, że w związku z pandemią zarząd wdrożył plan kryzysowy, oszczędności i zrezygnował z biznesów pozbawionych obecnie szans na rozwój. Agora zaznacza, że przyspieszyła za to realizowane od kilku lat procesy cyfryzacyjne, w efekcie czego wzrosła liczba subskrypcji i poziom przychodów cyfrowych „Gazety Wyborczej” i TOK FM, a także wpływy cyfrowe Wydawnictwa Agora.
Agora poinformowała, że na koniec grudnia liczba prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” sięgnęła blisko 260 tys., co oznacza wzrost o 19,2 proc. w ujęciu rocznym.
Cytowany w komunikacie prezes zarządu Agory Bartosz Hojka zaznaczył, że pandemia praktycznie na rok zamknęła kina – największe źródło wpływów Agory. „Boleśnie uderzyła w biznesy reklamowe, szczególnie w reklamę zewnętrzną. W efekcie nasze przychody spadły o ponad 400 mln zł. W odpowiedzi podjęliśmy zdecydowane działania oszczędnościowe, zawiesiliśmy większość planów inwestycyjnych i natychmiast zamknęliśmy te projekty, które miały ograniczone szanse na szybką odbudowę po pandemii. Dzięki redukcji kosztów operacyjnych Grupy o prawie 280 mln zł zamknęliśmy rok pozytywnym wynikiem EBITDA i bardzo bezpiecznym poziomem płynności” – powiedział Hojka.
Prezes Agory zaznaczył, że priorytetem spółki jest cyfrowa transformacja. Na ten rok zapowiedział dalsze inwestycje w technologie i rozwój cyfrowej sprzedaży, a także prace nad przywróceniem pełnej mocy AMS i odbudową Heliosa.
W 2020 r. całkowite przychody Grupy Agora wyniosły 836,5 mln zł i były niższe o 33,1 proc. niż w 2019 r. Największy spadek odnotował największy biznes Agory – sieć kin Helios, która ze względu na obostrzenia pandemiczne przez cały II i większą część IV kwartału nie generowała przychodów.
Przychody Grupy Agora ze sprzedaży usług reklamowych wyniosły w 2020 r. 452,2 mln zł i zmniejszyły się o 22 proc. Spadek nastąpił we wszystkich segmentach poza internetem. Najmocniej ucierpiał segment outdoorowy, który zanotował wpływy niższe o 38,8 proc. Wzrost wpływów reklamowych segmentu internetowego zapewniły wyższe przychody spółki Yieldbird i Gazeta.pl. Wartość przychodów Grupy ze sprzedaży wydawnictw wyniosła 133,8 mln zł (spadek o 3,9 proc.).
Zarząd Agory szacuje, że polski rynek reklamy w tym roku wzrośnie. Jedynym segmentem, który według spółki zamknie rok na minusie, będzie prasa tradycyjna.
Zarząd przewiduje, że w 2021 r. przychody Grupy Agora będą nieznacznie wyższe niż w 2020 r., co pozwoli zmniejszyć stratę operacyjną względem 2020 r.