W czasach tak znacznych zmian zachodzących w mediach, zarówno z perspektywy technologicznej, ale także społecznej, istotnym jest podnoszenie świadomości medialnej odbiorców i pokazywanie dziennikarstwa i mediów jako przestrzeni wartościowej.
Stąd też program naszego finału – tradycyjnie już, choć pierwszy raz w formie całkowicie zdalnej – obejmuje zarówno części prezentujące wiedzę i świadomość Uczestniczek i Uczestników naszego wydarzenia (test i quiz), jak i części odsłaniające przed nimi świat mediów profesjonalnych. Olimpiadzie towarzyszą spotkania z uznanymi dziennikarzami. W tym roku naszymi gośćmi będą: Robert Socha (TVN), Maciej Samcik (www.subiektywnieofinansach.pl), Marcin Łukawski (Radio 357) i Piotr Jaźwiński (Konkret24).
Plan finału Olimpiady Wiedzy o Mediach
12.03.2021 / forma zdalna
10:00-10:15 Łączenie się Uczestników z przedstawicielami okręgów;
10:15-10:30 Powitanie uczestników przez koordynatorów okręgowych
10:30-11:30 Test finałowy na platformie Testportal
Laboratorium Badań Telewizyjnych i Filmowych, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego / Studio
od 11:30 do 12:00 Prezentacja uczelni partnerskich oraz organizatora głównego
12:00 Powitanie Uczestników przez władze Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, przedstawienie programu finału przez Komitet Główny
12:15-14:10 Spotkania (online) z dziennikarzami
14:10-14:30 Prezentacja uczelni partnerskich oraz organizatora głównego
14:30 Quiz finałowy
16:00 Przewidywany koniec quizu; ogłoszenie wyników. Pożegnanie uczestników przez władze Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
Robert Socha
Z wykształcenia prawnik po egzaminie prokuratorskim, z zawodu od zawsze dziennikarz. Od blisko 20 lat związany z telewizją TVN, obecnie redakcja „Superwizjer”. Jego specjalność to głównie żmudne i skomplikowane śledztwa dziennikarskie. Stypendysta Fundacji Niemana na uniwersytecie Harvarda w USA w roku akademickim 2016/2017, gdzie badał styk mediów, prawa i technologii. Autor dwóch książek: „Piórem i Paragrafem. Praktyczny przewodnik dla dziennikarzy” oraz „Nie chodziło o okup. Kulisy porwania Krzysztofa Olewnika”. Wielokrotnie nagradzany, m.in. przez studentów dziennikarstwa w konkursie MediaTory (ReformaTOR, 2019).
Maciej Samcik
Współzałożyciel homodigital.pl. Bloger, influencer, publicysta, ekonomista, analityk zjawisk finansowych. Właściciel serwisu „Subiektywnie o finansach” (www.subiektywnieofinansach.pl). Od 2009 r. do 2017 r. prowadził blog o tej samej nazwie (Samcik.blox.pl) W latach 1997-2018 dziennikarz finansowy „Gazety Wyborczej” i twórca Ekipy Samcika (grupy dziennikarzy prowadzących działalność interwencyjną). Współtwórca i redaktor dodatku „Gazety Pieniądze”, a później „Pieniędzy Ekstra” (czwartkowe strony finansowe w „Gazecie Wyborczej”). Specjalizuje się w tematyce finansowej. Pisze o giełdzie, ubezpieczeniach, inwestowaniu, bankach i finansach osobistych. Laureat prestiżowych nagród dziennikarskich. W 2005 r. otrzymał nagrodę „Grand Press” w kategorii „dziennikarstwo specjalistyczne”, zaś w 2014 r. – „Grand Press Economy”.
W 2013 r. uznany za najlepszego dziennikarza ekonomicznego w konkursie im. Władysława Grabskiego, organizowanym przez NBP. Laureat nagrody specjalnej UOKiK, Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Club, a także – jako jedyny w kraju dziennikarz dwukrotnie – nagrody „Heros Rynku Kapitałowego” przyznawanej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Finalista nagrody im Dariusza Fikusa za dziennikarstwo najwyższej próby. Nagradzany też przez branżowe organizacje rynku finansowego. W 2004 r. został wyróżniony przez Związek Banków Polskich nagrodą im. Mariana Krzaka, zaś w 2006 r. otrzymał nagrodę Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami dla najlepszego dziennikarza piszącego o tematyce funduszy inwestycyjnych. Autor czterech książek-poradników poświęconych pieniądzom i problemom konsumentów: „Przewodnika po domowych finansach” (2010 r.), „Jak inwestować i pomnażać oszczędności” (2012 r. oraz 2014 r.), „100 potwornych opowieści o pieniądzach” (2014 r.) oraz „Moje pierwsze kieszonkowe” (2016 r.). Pochodzi z Poznania. Z wykształcenia ekonomista, absolwent tamtejszej Akademii Ekonomicznej. Poza finansami interesuje się fotografią, historią najnowszą Polski, tenisem.
Maciej Samcik: „Media stoją dziś przed trudnym wyzwaniem – muszą szukać dziś nowych sposobów nawiązywania łączności z odbiorcami w erze cyfryzacji, rozwoju portali społecznościowych i rewolucji technologicznej. Od tego, czy będą potrafiły znaleźć drogę do widzów, słuchaczy i czytelników, zależy ich przyszłość. Pytań jest wiele: będziemy czytali, słuchali, czy oglądali? Będą się liczyły media z dużymi redakcjami i strukturami, czy pojedynczy influencerzy, gromadzący wokół siebie wiernych fanów? Będzie się liczyła bardziej jakość, czy autentyczność? Nie na wszystkie pytania znamy dziś odpowiedź, ale niewykluczone, że technologiczna rewolucja w świecie mediów skończy się tam, gdzie się zaczęła – w świecie, w którym liczą się jakościowe, niezależne, silne finansowo i mające najwięcej odbiorców media – tyle, że bardziej multimedialne, szybsze, interaktywne i bardziej dbające o odbiorców, niż kiedyś.”
Marcin Łukawski
Prezenter radiowy. Od ponad 25 lat w radiu. Pierwsze ćwierć wieku w Programie Trzecim Polskiego Radia. Najpierw jako reporter, potem wydawca, na koniec – przez ponad 13 lat – prowadzący poranną audycję Zapraszamy do Trójki. Laureat Złotego Mikrofonu. Od pół roku w internetowym Radiu 357, gdzie prowadzi Poranek 357 i Listę Piosenek.
Piotr Jaźwiński
Niebawem będę obchodził 40-tą rocznicę nieprzerwanej pracy dziennikarskiej. Byłem radiowcem, depeszowcem, reporterem telewizyjnym, byłem redaktorem – wydawcą programów informacyjnych TVP. W Telewizji Polskiej poznałem niemal wszystkie stanowiska dziennikarskie – byłem reporterem odpowiedzialnym za relacjonowanie najważniejszych wydarzeń w kraju, tekściarzem, producentem, szefem reporterów politycznych.
Przez 18 lat byłem wydawcą głównego wydania „Wiadomości“ TVP. Oprócz tego, przygotowałem i przy pomocy webmasterów wdrożyłem koncepcję strony internetowej wiadomosci.tvp.pl, do stycznia 2016 roku prowadziłem również profile „Wiadomości” w mediach społecznościowych – Facebooku i Twitterze.
Zmuszony do odejścia z TVP w styczniu 2016 roku. Otarłem się o portale internetowe gazeta.pl i wyborcza.pl. Od stycznia 2018 roku – w tvn24.pl. Teraz uprawiam konkretny fact checking dla Konkret24.
Konkret24 – Pokazuje, co jest prawdą, a co fałszem.Od trzech lat kilkuosobowy zespół dziennikarzy i fact-checkerów działający w ramach portalu Tvn24.pl zajmuje się weryfikowaniem fake newsów. Dziennikarze Konkret24 analizują wypowiedzi polityków, osób publicznych, sprawdzają dane publikowane przez instytucje publiczne, organizacje i stowarzyszenia, prostuje fejki upowszechniane w mediach społecznościowych. Konkret24 pokazuje również manipulacje, jakie dokonywane są w filmikach i zdjęciach publikowanych w internecie. Znaczną częścią pracy dziennikarzy Konkret24 są analizy danych, zwłaszcza w czasie pandemii, a także pokazywanie fałszywych narracji medialnych. W grudniu 2019 roku redakcja Konkret24 została nagrodzona Grand Press Digital.
Olimpiada Wiedzy o Mediach
Olimpiada Wiedzy o Mediach jest interdyscyplinarną olimpiadą organizowaną już od sześciu lat. Organizatorem Olimpiady jest Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, zaś współorganizatorami – 15 wyższych uczelni na terenie całego kraju. W każdej edycji do zawodów przystępuje ponad tysiąc trzystu uczestników z całego kraju. Olimpiada, podobnie jak inne olimpiady ogólnopolskie, ma charakter trzyetapowy.
Pierwszy – szkolny etap Olimpiady – polega na wykonaniu przez uczniów pracy (eseje, filmy, fotoreportaże, fotokasty) na jeden z podanych tematów i przesłaniu jej w odpowiednim terminie do właściwego komitetu okręgowego. Do drugiego etapu w każdym okręgu zakwalifikowanych zostaje maksymalnie 100 uczestników, których prace oceniane są najwyżej.
Drugi – okręgowy etap Olimpiady – odbywa się w grudniu w 15 uniwersytetach, przy których powołane zostały komitety okręgowe i polega na rozwiązaniu testu z zakresu wiedzy o mediach. Dziesięciu uczestników z każdego okręgu, którzy uzyskali najlepsze wyniki z testu, zakwalifikowanych zostaje do zawodów centralnych. W obecnej edycji etap okręgowy zrealizowaliśmy w sposób zdalny.
Trzeci – centralny etap Olimpiady odbywa się w marcu, w Uniwersytecie Warszawskim i składa się z dwóch części. W pierwszej części uczestnicy rozwiązują test z zakresu wiedzy o mediach. 48 uczestników, którzy uzyskają najlepsze wyniki, otrzymuje tytuł laureata Olimpiady, nagrody rzeczowe od sponsorów oraz możliwość podjęcia studiów na wybranej uczelni współorganizującej Olimpiadę. 12 uczestników, którzy uzyskają najwięcej punktów, zakwalifikowanych zostaje do drugiej części etapu – quizu, który rozgrywany jest przy udziale publiczności. Marcowy finał odbędzie się w formie zdalnej, a realizowany będzie przy użyciu platformy zdalnej (test) oraz transmisji realizowanej przez zespół Laboratorium Badań Telewizyjnych i Filmowych (specjalistyczna pracownia badawcza funkcjonująca na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego).
Od początku organizatorzy dbają o wysoki poziom merytoryczny Olimpiady oraz atrakcyjną formę przebiegu zawodów. Wydarzeniu towarzyszą spotkania z dziennikarzami, zwiedzanie siedziby telewizji, czy muzeów. To powoduje, że zarówno uczniowie jak i nauczyciele bardzo wysoko oceniają tę inicjatywę.