Ministerstwa płacą TVP miliony za czas antenowy na swoje kampanie

Ministerstwa: finansów, infrastruktury oraz rodziny i polityki społecznej ujawniły, ile zapłaciły mediom publicznym w ostatnich dwóch latach.

Urzędnicy ujawnili te informacje w odpowiedzi na interpelacje Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, wicemarszałkini Sejmu i posłanki PO. Zapytała ona w styczniu wszystkie ministerstwa i kancelarię premiera o podpisane umowy z Telewizją Polską i Polskim Radiem na emisję spotów i wykupienie czasu antenowego.

„Nie kwestionując potrzeby komunikowania się ze społeczeństwem przez instytucje państwowe, w tym ministerstwa, w mediach publicznych oraz prywatnych, wyjaśnienia wymagają dodatkowe środki kierowane do nadawców publicznych, którzy już dwukrotnie zostali zasileni kwotą blisko 2 miliardów złotych z budżetu państwa” – argumentowała Kidawa-Błońska w treści interpelacji.

Do tej pory dane ujawniło tylko kilka resortów. Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (obecnie tworzą jeden resort) w 2019 roku zawarły umowy z TVP opiewające na 4 682 633,85 zł. Zdecydowaną większość tej kwoty stanowił zakup czasu antenowego na emisję spotów z kampanii społecznej dotyczącej konieczności udzielania pierwszeństwa przejazdu przez kierowców (tzw. korytarz życia). Pozostałe to m.in. promocja dopłat do przejazdów autobusowych w powiatach (699 733,85 zł).

Ministerstwo Finansów, które ubiegało się o bezpłatny czas antenowy w mediach publicznych, w latach 2019-2020 zawarło z TVP umowy o wartości 6 059 149 zł. Chodziło o emisję spotów w kampaniach na temat rocznego rozliczenia podatku
dochodowego, wprowadzenia indywidualnego rachunku podatkowego i Pracowniczych Planów Kapitałowych. W tym samym okresie resort rodziny i polityki społecznej na emisję spotów dotyczących programów Rodzina 500 plus, Dobry Start czy Solidarni dla Seniorów w TVP przeznaczył 3 269 729,4 zł.

Czas antenowy w mediach publicznych wykupiło również Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (obecnie tworzą jeden resort). Kilka umów na łączną kwotę 811 042,74 zł zawarto w sprawie promocji Konstytucji dla Nauki czy zawodowych praktyk studenckich.

Rozporządzenie Krajowej Rady i Telewizji z 2011 roku nakłada na media publiczne obowiązek udostępniania bezpłatnego czasu antenowego organizacjom pożytku publicznego na kampanie społeczne. O ich przyznaniu decyduje komisja na podstawie nadesłanych wniosków. Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes TVP, w rozmowie z „Press” komentuje, że urzędy centralne wolą zapłacić mediom publicznym za emisję spotów w godzinach wysokiej oglądalności.

– To jednak nie oznacza, że resorty powinny płacić za każdym razem mediom publicznym za emisję. Najlepszym rozwiązaniem jest partnerstwo TVP i Polskiego Radia z ministerstwami już na etapie tworzenia spotów kampanijnych, aby ograniczyć koszty – dodał Braun.

Na interpelacje Kidawy-Błońskiej nie odpowiedziała jeszcze kancelaria premiera, resort spraw zagranicznych i Ministerstwo Sprawiedliwości.

Według Fundacji ePaństwo przez ostatnie cztery lata Telewizja Polska otrzymała 4,8 mld zł w ramach pomocy publicznej. Przede wszystkim w ramach rekompensat za nieściągnięte opłaty abonamentowe.