Związkowcy z Inicjatywy Pracowniczej w Agorze chcą, by spółka uporządkowała zasady pracy zdalnej w regulaminie pracy, co wymaga konsultacji ze związkami. Argumentują, że Kodeks pracy nie zezwala na regulacje w tym zakresie w innym akcie prawnym, jak zrobiła to Agora. Grożą skargą do Państwowej Inspekcji Pracy. Spółka odpowiada, że nie może wprowadzić zmian nieuregulowanych dotąd w Kodeksie pracy.
Komisja Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza przy Agora SA w poniedziałek skierowała do zarządu pismo, w którym stwierdza, że zarząd spółki „wprowadzając oddzielne wobec Regulaminu pracy Zasady pracy zdalnej ominął przepisy Kodeksu pracy i złamał prawo”. Jak argumentuje związek, to w regulaminie pracy powinny znaleźć się przepisy określające „organizację i porządek w procesie pracy” oraz związane z tym obowiązki pracodawcy i pracowników. Inicjatywa Pracownicza zwraca uwagę, że powyższych kwestii nie może regulować inny niż regulamin akt prawny i wobec tego domaga się uregulowania zasad pracy zdalnej w regulaminie po konsultacji ze związkami zawodowymi. W przypadku odmowy związkowcy chcą złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy.
– Agora nie wprowadziła zmian do regulaminu pracy, gdyż jak dotąd praca zdalna nie została uregulowana w Kodeksie pracy – mówi „Pressowi” Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej Agory. – Ustawodawca wprowadził tymczasowe rozwiązanie dotyczące pracy zdalnej jedynie w czasie stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie trzech miesięcy po ich odwołaniu. Dlatego wprowadzenie pracy zdalnej nie wymaga dokonywania zmian w regulaminie pracy. Jest to polecenie pracodawcy, które mieści się w zakresie jego uprawnień i wydawane jest bezpośrednio na podstawie obowiązujących przepisów. W przypadku nowelizacji przepisów kodeksu pracy w tym zakresie będziemy oczywiście zmieniać regulamin pracy i konsultować te zmiany z organizacją związkową – zaznacza Graboś.
Jak dodaje, „spółka skorzystała z przysługującego jej prawa do doprecyzowania niektórych elementów w zakresie relacji z pracownikami w formie np. poleceń służbowych, instrukcji, polityk lub zasad”, a wprowadzone zasady pracy zdalnej „nie regulują kwestii, które są zarezerwowane dla regulaminu pracy”.
Agora z nowym rokiem wprowadziła zasady pracy zdalnej, obejmujące m.in. szczegóły dotyczące miejsca i czasu pracy czy możliwość dokonania przez pracodawcę kontroli pracownika. Związkowcy zwracali uwagę, że zrobiła to bez konsultacji z nimi i podali w wątpliwość legalność zmian. Agora odpowiadała, że zbiór jest ujednoliceniem zasad, a nie zmianą regulaminu pracy.