Orlen wkrótce zaprezentuje nowe formaty detaliczne, rejestruje markę Orlen w Ruchu

PKN Orlen ma wkrótce zaprezentować swoje nowe formaty detaliczne, w których będzie sprzedawał również produkty znane ze stacji benzynowych, jak kawa czy hot dogi. W ten sposób zamierza odświeżyć ofertę kiosków Ruchu. Koncern rejestruje także znak towarowy „Orlen w Ruchu”.

O procesie rejestracji znaku towarowego i graficznego „Orlen w Ruchu” poinformował w zeszłym tygodniu serwis Wiadomoscihandlowe.pl. Jak można przeczytać we wniosku paliwowego koncernu znak ma być wykorzystywany do takich działalności, jak „sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych, napojów, gotowych potraw, hot-dogów oraz prasy”, jak również „usługi gastronomiczne, bary szybkiej obsługi. kawiarnie”.

Zapytaliśmy Orlen o planowane w najbliższym czasie zmiany w Ruchu. W odpowiedzi otrzymaliśmy oświadczenie biura prasowego, które podkreśla, że w najbliższym czasie spółka zaprezentuje zupełnie nowe formaty detaliczne, które „pozwolą na znaczące poszerzenie oferty detalicznej PKN Orlen”. „Dzięki nowym formatom PKN ORLEN będzie mógł szerzej promować swoje marki i kultowe już produkty, jak na przykład kawa czy hot dogi” – zaznacza biuro prasowe Orlenu. „Ponadto w ciągu dwóch lat koncern planuje postawić 2 tysiące maszyn paczkowych. Dzięki wykorzystaniu przewag logistycznych i posiadając obecnie łącznie ponad 3 tysiące punktów sprzedaży w całej Polsce, PKN Orlen rozwinie także usługi kurierskie” – dodaje biuro prasowe.

Czy nowe formaty detaliczne będą działać pod obecnie rejestrowaną marką „Orlen w Ruchu”. Koncern nie odpowiada na to pytanie. „Proces rejestracji znaków towarowych czy nowych marek kieruje się swoimi prawami i wymaga czasu. O wszystkich decyzjach dotyczących Ruchu będziemy informować na bieżąco, tak jak będą podejmowane” – informuje jedynie biuro prasowe giganta.

Jeszcze w grudniu szef Orlenu Daniel Obajtek opowiadał, że najpóźniej na początku 2021 roku przedstawione zostaną trzy nowe formaty detaliczne, które będą prowadzone we współpracy z Ruchem. Podkreślał, że ta marka zostanie wzbogacona.

„Ruch ma obecnie około 1300 punktów, a kolejne 200 zostanie aktywowanych do końca przyszłego roku. Z kolei w najbliższych miesiącach powstanie dodatkowo kilkadziesiąt nowych formatów sklepowo – gastronomicznych” – informował prezes PKN Orlen w rozmowie z PAP. „To będą bardzo nowoczesne bryły, znajdzie się w nich kawa czy hot dogi znane ze stacji pod marką Orlen, uzupełnione asortymentem prasowym” – zapowiedział. Obajtek zaznaczył, że planowana oferta poprzedzona była półtorarocznymi przygotowaniami; „prowadziliśmy badania nad marką, rozpoznawalnością, sposobami jak te marki połączyć i w jakim kierunku iść” – zaznaczył.

Pod koniec ubiegłego roku Orlen objął akcje Ruchu w ramach podwyższenia kapitału zakładowego. Równocześnie Alior Bank zawarł z Orlenem i Grupą PZU porozumienie dotyczące dalszej inwestycji w Ruch. Ustalono, że docelowo Orlen będzie miał 65 proc. akcji Ruchu, Alior Bank – 6 proc., a PZU i PZU Życie – 29 proc.

UOKiK musi się zgodzić na przejęcie Polska Press

Orlen ogłosił także przejęcie wydawnictwa Polska Press od niemieckiego Verlagsgruppe Passau. Ogłoszono to 7 grudnia ub.r. Nie podano kwoty transakcji, według „Pulsu Biznesu” wynosi ona ok. 120 mln zł.

W komunikacie prasowym Orlen wyliczył szereg możliwych synergii, które może osiągnąć z Polska Press, m.in. w zakresie logistyki i marketingu.

– Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – uzasadnił prezes Orlenu Daniel Obajtek.

Zgodę na kupno musi wyrazić prezes UOKiK-u, do którego stosowny wniosek Orlen skierował kilka dni po ogłoszeniu transakcji. Daniel Obajtek prognozował, że decyzja powinna zapaść do końca stycznia. Kupno Polska Press przez Orlen krytycznie skomentowało kilka stowarzyszeń dziennikarzy i branży prasowej.

W 2019 roku Ruch zanotował spadek przychodów sprzedażowych o 7,5 proc. do 1,24 mld zł, 77,34 mln zł straty operacyjnej (wobec 42,57 mln zł w 2017 roku) i aż 352,23 mln zł straty netto (rok wcześniej wyniosła ona 56,81 mln zł).

Przychody Ruchu ze sprzedaży prasy i wydawnictw (głównie książek) zmalały rok do roku o 31,7 proc. do 355,47 mln zł. Sprzedaż prasy w kanale detalicznym poszła w dół o 17,7 proc. do 93,37 mln zł, a w kanale hurtowym – o 35,6 proc. do 261,46 mln zł.

Sprzedaż prasy w prenumeracie przez Ruch spadła z 57,96 do 36,92 mln zł. Z kolei wpływy Ruchu ze sprzedaży dób szybko zbywalnych poszły w dół z 617,99 do 230,44.

W tym samym roku do Ruchu należało średnio 1 333 własnych kiosków i saloników prasowych, o 213 mniej niż w 2018 roku. Dodatkowo liczba wynajmowanych punktów sprzedaży zmalała o 97 do 320. Z kolei liczba obsługiwanych punktów należących do innych firm zmniejszyła się o 964 do 13 819, mimo że Ruch zaczął dostarczać prasę na 750 stacji paliwowych Orlenu.