W grudniu ubiegłego roku spółka PKN Orlen podpisała umowę przedwstępną na nabycie 100 proc. akcji wydawnictwa Polska Press. Dzięki temu będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa, a także czytelników „Dziennika Bałtyckiego”, „Polska The Times” czy „Dziennika Polskiego”.
Posłanka Bożena Żelazowska podkreśliła na konferencji prasowej w Sejmie, że na piątkowym posiedzeniu połączonych: Komisji Kultury i Srodków Przekazu oraz Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przedstawiciele PSL będą pytać, czy istnieją w naszym kraju jeszcze wolne media.
„Dzisiaj chcemy wiedzieć, czy to, że Orlen przeznacza 120 mln złotych na zakup koncernu Polska Press, za który płacą podatnicy, i to jest kolejny krok, aby media w Polsce służyły tylko jednej partii – partii rządzącej, czy taka jest droga demokracji?” – powiedziała posłanka PSL.
Według niej, przypomina to czasy PRL, „kiedy wydawnictwo, kolportaż, druk były w jednych rękach”. „Nie możemy do tego dopuścić. Stąd nasz udział dzisiaj na komisji kultury, stąd będą nasze jasne pytania” – zapowiedziała.
Poseł Jarosław Rzepa ocenił, że dzisiaj w mediach lokalnych trwa strach i obawa, „czy ten kręgosłup dziennikarski zostanie złamany, czy nie”.
Mówię o tym nie bez przyczyny, ponieważ to, co się dzieje z mediami lokalnymi, które są najlepszym przekaźnikiem lokalnych informacji, budzi duże zaniepokojenie – zaznaczył Rzepa.
Mam nadzieję, że na dzisiejszej komisji dowiemy się, kto doradził prezesowi Orlenu Danielowi Obajtkowi zrobienie takiego biznesu roku – dodał poseł ludowców.
Orlen informował, że planowany zakup akcji Polska Press wpisuje się w strategiczne plany spółki w zakresie wzmacniania sprzedaży detalicznej, w tym pozapaliwowej. Według firmy poprzez przejęcie Polska Press od niemieckiej Verlagsgruppe Passau Capital Group koncern uzyska m.in. dostęp do 17,4 milionów użytkowników internetu i możliwość pozyskania nowych klientów.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek powiedział na początku grudnia w PR24, że zakupy grup medialnych są dzisiaj naturalnym narzędziem robienia biznesu, a w przypadku Orlenu pomoże to rozwijać segment pozapaliwowy, w tym sprzedaż detaliczną. Zdaniem Obajtka zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty zarówno dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego), jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów).
Polska Press posiada 20 z 24 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych oraz blisko 120 tygodników lokalnych. Portfolio wydawnictwa to także 500 witryn online. Wydawnictwo wydaje również takie tytuły prasowe, jak: „Polska The Times”, „Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Polski”, „Express Ilustrowany”, „Echo Dnia” czy „Dziennik Zachodni”.