Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od kilkunastu miesięcy prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie przejęcia Eurozetu przez Agorę. – Postępowanie dotyczące Agory i Eurozetu jest na ostatnim etapie po wskazaniu przez UOKiK zastrzeżeń co do tej transakcji – wyjaśnia nam Małgorzata Cieloch, rzeczniczka urzędu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już czternasty miesiąc ocenia transakcję przejęcia Eurozetu przez Agorę. Z opinii wydanej przez prezesa Tomasza Chróstnego w listopadzie br., ma chodzić o możliwość uzyskania przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych.
UOKiK podał, że po przejęciu Eurozetu Agora miałaby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i aglomeracji śląskiej, a konkurencyjni nadawcy dysponowaliby dużo niższymi udziałami.
Prezes Agory Bartosz Hojka komentował tę opinię dla Wirtualnemedia.pl stwierdzając: – Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało w tym stanowisku UOKiK zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji.
UOKiK: Sprawa na ostatnim etapie
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, w środę rano w programie „Money. To się liczy” powiedział, że wydanie decyzji w sprawie Eurozetu i Agory to „kwestia kilku tygodni”.
Spytaliśmy urząd czy w takim razie jest szansa, że postępowanie zostanie zakończone do końca stycznia br. oraz czy – wedle zapowiedzi prezesa Orlenu Daniela Obajtka – inna istotna transakcja na rynku medialnym tj. przejęcie Polska Press Grupy ma szansę ziścić się także do końca stycznia 2021 roku.
– Obie sprawy są w toku. Postępowanie dotyczące Agory i Eurozetu jest na ostatnim etapie po wskazaniu przez UOKiK zastrzeżeń co do tej transakcji. Postępowanie w sprawie Orlenu i Polska Presse to etap wstępny, wniosek wpłynął kilka dni temu – przekazała nam Małgorzata Cieloch, rzeczniczka prasowa UOKiK.
Jak dodaje, w obu przypadkach urząd prowadzi działania w ramach przewidzianych przez ustawę. – Nie wypowiadamy się na temat terminów, bo są one uzależnione od wielu czynników, min. współpracy z przedsiębiorcami zgłaszającymi koncentracje – podkreśla w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl.
Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Agorze przekazała nam, że zgodnie z zapowiedzią spółka przesłała odpowiedzi na wątpliwości prezesa UOKiK i czeka na decyzję w sprawie zakupu przez Agorę pozostałych udziałów Eurozet. – Nie wiemy, kiedy taka decyzja zapadnie – zaznacza.
Potrzebna zgoda UOKiK na przejęcie Polska Press Grupy przez Orlen
Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w środę rano w programie „Money. To się liczy” zwrócił uwagę, że Orlen jest już właścicielem spółki Ruch kolportującej prasę. – Mamy przede wszystkim powiązania wertykalne między dystrybucją prasy a wydawaniem prasy. Musimy zbadać, jaki jest udział i zweryfikować, czy tego typu koncentracja nie będzie szkodliwa z punktu widzenia konkurencji – opisał.
Zapewnił, że dyskusje polityków wokół kupna Polska Press przez firmę Skarbu Państwa nie wpływają na działania UOKiK-u. – Nie skupiamy się na emocjach, nie bierzemy pod uwagę otoczki politycznej, tylko i wyłącznie wpływ gospodarczy. To ten element jest podstawą wydania decyzji – podkreślił Chróstny.
Według nieoficjalnych informacji Orlen za Polska Press zapłaci ok. 120 mln zł. Dlaczego koncern paliwowy przejmuje to wydawnictwo? – Dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – uzasadnił Daniel Obajtek.
Agencja Publicon wspólnie z Instytutem Badawczym IPC zbadali, jak oceniane jest przejęcie przez Orlen gazet regionalnych należących dotychczas do Grupy Polska Press. 42,2 proc. ankietowanych uznało, że to dobrze, a przeciwnego zdania było 27,8 proc. badanych.