UOKiK ma zastrzeżenia do transakcji kupna Eurozetu

Daje Agorze więcej czasu

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

Według prezesa UOKiK przejęcie Eurozetu przez Agorę może przyczynić się do powstania duopolu na ogólnopolskim rynku reklamy radiowej. Prezes Grupy Bartosz Hojka ocenił to jako „stanowisko z dużą dozą twórczej ekstrawagancji”. Teraz Urząd czeka na odpowiedź spółki, której przedłużył termin na składanie dokumentacji do 28 dni – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już trzynasty miesiąc ocenia transakcję przejęcia Eurozetu przez Agorę. Kilka dni temu uściślił, dlaczego proces ten wzbudza wątpliwości – według prezesa Tomasza Chróstnego chodzi o możliwość uzyskania przez Agorę przewagi konkurencyjnej na lokalnym i ogólnopolskim rynku reklamy radiowej oraz w zakresie rozpowszechniania programów radiowych. UOKiK podał, że po przejęciu Eurozetu Agora miałaby ponad 40 proc. częstotliwości radiowych w Poznaniu, Opolu i aglomeracji śląskiej, a konkurencyjni nadawcy dysponowaliby dużo niższymi udziałami.

Z kolei prezes Agory Bartosz Hojka w odpowiedzi na nasze pytania skomentował tę opinię słowami: – Mamy poczucie, że prawo antymonopolowe zostało w tym stanowisku UOKiK zastosowane z dużą dozą twórczej ekstrawagancji.

W rozmowie z Money.pl prezes UOKiK poinformował, że teraz Urząd czeka na odpowiedź Agory w sprawie zastrzeżeń do transakcji, jakie zostały przekazane spółce. – Czekamy na informacje, które przekaże nam, w odniesieniu do tych konkretnych zastrzeżeń, przedsiębiorca i wówczas będziemy podejmowali decyzje – w zależności od materiału, który przedstawi – co dalej zrobić z tą transakcją – powiedział Tomasz Chróstny.

Zdaniem Chróstnego, rynek medialny jest rynkiem szczególnym, gdzie „rzeczywiście z jednej strony mówimy tutaj o możliwych warunkach do rywalizacji pomiędzy przedsiębiorcami, a z drugiej strony mówimy o pewnych skutkach, które mogą towarzyszyć właśnie ograniczeniu konkurencji”. Dodał, że „tu są pewne obawy, które przedstawiliśmy przedsiębiorcy i czekamy na to, aby przedstawił on nam swój punkt widzenia właśnie na te obawy dotyczące czy to rynków lokalnych, czy całości rynku krajowego”.

UOKiK przedłużył termin na złożenie wyjaśnień

Wniosek o zgodę na transakcję wpłynął do Urzędu w październiku 2019 r. Prezes UOKiK w listopadzie 2019 r. skierował sprawę do tzw. drugiego etapu, co oznacza, że konieczne było przeprowadzenie badania rynku, a rok później wystosował zastrzeżenia do tej koncentracji.

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają 14 dni na odniesienie się do zastrzeżeń. Ten termin może zostać wydłużony na ich wniosek o kolejne dwa tygodnie.

Jak poinformowała portal Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agory „zgodnie z informacją uzyskaną od UOKIK termin na złożenie przez spółkę odpowiedzi został przedłużony do 28 dni”.

Biuro prasowe Urzędu poinformowało nas, że tej chwili czeka na odniesienie się do zastrzeżeń przez stronę i dalsze decyzje w tej sprawie podejmie po zapoznaniu się z nimi. – Jeśli chodzi o terminy, to należy pamiętać, ze postępowania w sprawach koncentracji muszą być zakończone w ścisłe określonych terminach. Są one dwuetapowe. Pierwszy etap trwa do miesiąca. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji lub wymagających badania rynku, postępowanie może trwać kolejne cztery miesiące. Czas ulega zwieszeniu w przypadku oczekiwania na odpowiedzi przejmującej spółki na pytania UOKiK – otrzymaliśmy odpowiedź.

Na nasze pytanie, dlaczego postępowanie trwa już trzynaście miesięcy, otrzymaliśmy odpowiedź, że „w tym konkretnym przypadku trzeba wziąć pod uwagę że w okresie marzec – maj ustawowo w związku z sytuacją związaną z COVID-19 zawieszone zostały terminy postępowań administracyjnych w tym koncentracyjnych na blisko 3 miesiące”. – Miało to wpływ na badanie rynku prowadzone przez Urząd w tej sprawie, w szczególności poprzez wydłużony czas uzyskiwania odpowiedzi ze strony przedsiębiorców – tłumaczy UOKiK portalowi Wirtualnemedia.pl.

W lutym 2019 roku Agora podpisała z czeskim funduszem SFS Ventures umowę zakupu 100 proc. udziałów Eurozetu, na mocy której polska grupa przejęła 40 proc. udziałów Eurozetu – właściciela Radia Zet – za 130,7 mln zł oraz zyskała opcję kupna pozostałych 60 proc. Natomiast we wrześniu 2019 roku spółka poinformowała, że zamierza kupić pozostałe 60 proc. udziałów Eurozetu.

Agora i Eurozet mają po kilka rozgłośni

Do Agory należą obecnie Radio TOK FM (jego współwłaścicielem jest Polityka), Rock Radio, Radio Złote Przeboje oraz Radio Pogoda. Według badania Radio Track w trzecim kwartale br. Radio Złote Przeboje miało 3 proc. udziału w rynku słuchalności, TOK FM – 2,4 proc., Radio Pogoda – 1,2 proc., Rock Radio – 0,6 proc.

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 34,2 proc. do 193 mln zł, a jej strata netto wg nowego standardu rachunkowego MSSF 16 pogłębiła się z 3,1 do 9 mln zł. Natomiast zysk EBITDA firmy zmalał z 47,4 do 33,2 mln zł, wynik operacyjny – z 8,3 mln zł zysku do 4,3 mln zł straty.

Natomiast do Eurozetu należą Radio ZET (w trzecim kwartale miało 12,1 proc. udziału w rynku słuchalności), Radio Plus (2 proc.), Antyradio (2,4 proc.), Meloradio (1,4 proc.) i Chillizet (0,3 proc.). Firma wydaje też serwisy internetowe i aplikacje mobilne swoich rozgłośni, według badania Mediaplus w październiku br. łącznie zanotowały one 13,14 mln użytkowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,7 proc. do 206,08 mln zł oraz zysku netto z 23,1 do 23,35 mln zł. Firma zarabia głównie na reklamach radiowych i internetowych. Pod koniec września, wbrew rekomendacji zarządu, wypłaciła swoim udziałowcom SFS Ventures i Agorze 30 mln zł dywidendy.

Z końcem września z Eurozetem rozstał się prezes Andrzej Matuszyński, jego funkcję przejęła Ewa Rosiewicz, o czym zdecydowało SFS Ventures.

Radio ZET i TOK FM najpopularniejsze w Warszawie

W ujęciu regionalnym rozgłośnie Agory i Eurozetu najwyższą popularność notują w Warszawie. Według badania Radio Track w drugim i trzecim kwartale br. Radio ZET było w stolicy liderem rynku słuchalności z 12,6 proc. udziału, TOK FM miało 10,4 proc., Radio Złote Przeboje – 4 proc., Meloradio – 3,9 proc., Radio Pogoda – 3,8 proc., Antyradio – 3,7 proc., Rock Radio – 3 proc., Chillizet – 2,4 proc., a Radio Plus – 1,8 proc.

W Krakowie TOK FM miało 8,2 proc. udziału, Radio ZET – 6,8 proc., a liderem zdecydowanym liderem było RMF FM z 27,3 proc. W Poznaniu TOK FM zanotowało 10,4 proc. udziału, Radio Złote Przeboje – 7,7 proc., Radio ZET – 7,4 proc., a prowadzące RMF FM – 16 proc.

We Wrocławiu TOK FM miało 10,6 proc., Antyradio – 7,8 proc., Radio ZET – 7,2 proc., natomiast RMF FM – 12,7 proc. W aglomeracji śląskiej dominuje RMF FM z 35,3 proc. udziału, a zajmujące drugą pozycję Antyradio miało 7,4 proc.