TVP chce za ponad 100 mln zł zbudować halę zdjęciową przy swojej głównej siedzibie

Projekt nowej hali zdjęciowej TVP

Telewizja Polska kolejny raz ogłosiła postępowanie publiczne dotyczące budowy hali zdjęciowej w pobliżu siedziby głównej firmy w Warszawie. W styczniu br. nadawca unieważnił postępowanie, bo potencjalni wykonawcy zaproponowali koszty prawie dwa razy wyższe od zakładanego budżetu.

Postępowanie ogłoszone przez Telewizję Polską we wtorek dotyczy „opracowania dokumentacji projektowej oraz wytworzenia składnika aktywów trwałych poprzez wybudowanie hali zdjęciowej na terenie Zakładu Głównego Telewizji Polskiej S.A. przy ul. Woronicza 17 w Warszawie”.

Oferty będzie można składać do 10 grudnia. 99 proc. ich oceny będzie stanowić zaproponowana cena brutto, a 1 proc. – okres udzielonej gwarancji na urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, sanitarne, wentylację i klimatyzację. Wadium wynosi 2,8 mln zł.

O zlecenie mogą starać się podmioty, które przez ostatnie pięć lat zaprojektowały minimum jeden obiekt kubaturowy z garażem podziemnym za przynajmniej 2 mln zł brutto oraz zbudowały taki budynek za minimum 50 mln zł brutto. Firmy muszą zatrudniać też chociaż jednego kierownica budowy i architekta ze wskazanym doświadczeniem zawodowym.

Wybrana firma będzie miała 36 miesięcy na wybudowanie hali zdjęciowej.

TVP nie podała, na ile szacuje wartość tego zlecenia. Zaznaczyła natomiast, że wykonawca nie może przekroczyć zaproponowanej ceny brutto o więcej niż 3 proc.

Halę zaprojektowała Perspektywa Pracownia Projektowa

Z pierwotnych założeń wynikało, że budynek ma mieć kształt sześcioboku o wymiarach 68,6 x 106,7 metrów (prostokąt z wycięciem), liczyć pięć pięter (plus garaż podziemny); mieć powierzchnię w sumie ok. 6,9 tys. mkw; część biurową, moduły zdjęciowe na parterze (jeden na 1,5 tys. mkw; drugi – na 1,2 tys. mkw); część spotkań (eventową); podjazd dla VIP-ów; magazyny i garaże dla wozów transmisyjnych. Podzielony miał być na dwie części: północno – wschodnią – część reprezentacyjną, wejściową w większości przeszkloną i część południowo – zachodnią, która stanowi zamkniętą formę, zawierającą głównie pomieszczenia techniczne, garaż oraz wjazd do garażu podziemnego. Na elewacji frontalnej miały znajdować siatka LED do wyświetlania treści promocyjnych na ekranie.

Na pierwszym piętrze miały znajdować się kolejne dwa – mniejsze moduły zdjęciowe, garderoby oraz bistro. Na drugim piętrze (dostępnym tylko dla pracowników TVP) będą się mieścić sale prób, garderoby, pomieszczenia socjalne i pomocnicze); na trzecim – dwa moduły zdjęciowe, charakteryzatornia oraz garderoby). Na ostatnim – ogólnodostępna restauracja, część administracyjna, garderoby, taras z miejscami wypoczynkowymi oraz widokiem na Warszawę.

Koncepcję budynku i hal zdjęciowych opracowała Perspektywa Pracownia Projektowa.

W poprzednim przetargu zbyt drogie oferty

Telewizja Polska postępowanie publiczne dotyczące budowy tej hali zdjęciowej ogłosiła już jesienią ub.r.

W połowie stycznia nadawca upublicznił wyniki. Zgłosiły się cztery podmioty: Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska zaproponowała 203 mln 15 tys. zł za realizację zlecenia, ERBUD S.A. – 211 mln 160 tys. zł, Mirbud S.A. ze Skierniewic – 260 mln 495 tys. zł, natomiast konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska z Warszawy, Aldesa Construcciones z Hiszpanii i Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska – 205 mln 90 tys. zł.

Tymczasem TVP szacowała, że koszty budowy wyniosą 107,42 mln zł. Z tego powodu unieważniła przetarg.

– TVP jest instytucją publiczną i zawsze w pierwszej kolejności ma na uwadze poszanowanie dla środków publicznych i jak najefektywniejsze ich wykorzystanie. Dlatego, postanowiono o unieważnieniu przetargu. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie optymalizacji SIWZ, aby dostosować do aktualnych, bez wątpienia trudnych warunków rynkowych. Optymalizacja pozostanie bez znaczącego wpływu na jakość obiektu, a przy tym zagwarantuje obniżenie wartości ofert w powtórzonym postępowaniu – uzasadnił nadawca w oświadczeniu.

– Budowa hali zdjęciowej jest strategicznym przedsięwzięciem, które na wiele lat określi czołową pozycję TVP na polskim rynku medialnym. Hala zdjęciowa zagwarantuje spółce niezależność przy produkcjach, a co najważniejsze znacząco wpłynie na ograniczenie kosztów. Obecnie, takie produkcje są realizowane w obiektach należących do firm zewnętrznych. Wieloletnie zaniedbania, poprzednich zarządów, spowodowały, że spółka nie posiada własnych powierzchni spełniających wymagań technicznych. W warstwie biznesowej budowa własnej hali zdjęciowej oznacza przede wszystkim możliwość ograniczenia wypływu środków i wymierne korzyści finansowe – zapewniła firma.

TVP z zyskiem dzięki rekompensacie abonamentowej

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej – na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio – 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe – 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie br. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.