„Newsweek Polska” po prawomocnym wyroku publikuje sprostowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Tomasz Lis

Tygodnik „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) opublikował w poniedziałek sprostowanie nadesłane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Redakcja musiała to zrobić: to efekt przegranego w sierpniu procesu z ministerstwem.

Sprostowanie dotyczy artykułu zatytułowanego „Minister Piotr Gliński kontra artyści”, autorstwa Aleksandry Pawlickiej, który ukazał się w „Newsweeku” 9 września 2019 roku. Autorka zarzuciła w nim ministrowi m.in. to, że – rzekomo – częściej przebywa w siedzibie premiera Mateusza Morawieckiego, niż w biurach własnego resortu. Miał też „zamknąć drzwi przed twórcami” i cofnąć dotację dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. Minister Piotr Gliński najpierw zażądał od redakcji sprostowania, a gdy się nie ukazało – skierował sprawę do sądu.

13 sierpnia „Newsweek” prawomocnie już przegrał proces z Ministerstwem Kultury przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie, który nakazał redakcji zamieszczenie trzypunktowego sprostowania, odnoszącego się do tekstu z 2019 roku. Jak podało na swojej stronie internetowej ministerstwo – sprostowanie winno ukazać się w numerze ukazującym się tuż po wydaniu wyroku.

Ostatecznie jednak „Newsweek Polska” opublikował je dopiero w najświeższym numerze, z 12 października. Sprostowanie zawiera wszystkie trzy punkty nakazane przez sąd, jest złożone mniejszą czcionką i umieszczone pod koniec numeru – na 79. stronie.

– Już po 13 miesiącach i po 8 tygodniach od uprawomocnienia się wyroku nakazującego publikację, „Newsweek Polska” zamieszcza sprostowanie w sprawie kłamstw na temat działalności Piotra Glińskiego. Tak wyglądają dzisiaj standardy dziennikarskie – skomentowała na Twitterze Anna Pawłowska-Pojawa, dyrektor Centrum Informacyjnego MKiDN. Już po 13 miesiącach i po 8 tygodniach od uprawomocnienia się wyroku nakazującego publikację, @NewsweekPolska zamieszcza dziś sprostowanie @MKiDN_GOV_PL ws. kłamstw nt. działalności @PiotrGlinski . Tak wyglądają dzisiaj standardy dziennikarskie… pic.twitter.com/gsrkUF2BPd

— Anna Pawłowska-Pojawa (@anna_pawlowska) October 12, 2020

Według danych ZKDP w lipcu br. średnia sprzedaż tygodnika „Newsweek Polska” wyniosła 77 482 egz. (wzrost o 12,87 proc. r/r).