KRRiT chce wprowadzić zasadę „must measure” dotyczącą platform

MOC TV zainteresowany

Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma rozmawiać z nadawcami telewizyjnymi i właścicielami platform na temat wprowadzenia zasady „must measure”. Z treści listu MOC TV (zrzeszającego nadawców TV) skierowanego do przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego – do którego treści dotarł portal Wirtualnemedia.pl – wynika, że mają być oni zainteresowani nową inicjatywą. To również efekt kontrowersji, jaką wywołuje na rynku zasada must carry, must offer.

Zasada must carry, must offer zakłada, że operator rozprowadzający programy telewizyjne musi włączać do swojej oferty kanały: TVP1, TVP2, Polsat, TVN, TV4, TV Puls i regionalną antenę TVP (must carry), a nadawcy tych telewizji nie mogą odmówić zgody na udostępnienie sygnału ani uzależniać jej „od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania” (must offer).

Interpretacja tej zasady jest przyczyną sporu między Wirtualną Polską a Telewizją Polską już co najmniej dwa lata. Sporo kontrowersji wzbudzała także w relacjach między WP a TVN-em, wątpliwości co do jej zastosowania na swojej platformie Ipla.tv miał także Cyfrowy Polsat. Kanały objęte must carry/must offer pojawiły się ostatnio także w usłudze telewizyjnej sieci Play, a wcześniej w WP Pilot.

MOC TV zainteresowany propozycją zasady „must measure”

Z naszych informacji wynika, że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji miała zaproponować nadawcom telewizyjnym zrzeszonym w MOC TV wprowadzenie zasady dotyczącej pozyskiwania danych analitycznych od operatorów – nazwanej roboczo „must measure”. Ta zasada miałaby częściowo rozwiązać problem, jaki zrodził się wokół zasady must carry, must offer – główną osią konfliktu są wpływy z reklam z retransmitowanych przez platformę WP Pilot kanałów.

Z odpowiedzi Radosława Ziółka, przewodniczący rady nadzorczej Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych „MOC TV” wynika, że „wyraża on dużą satysfakcję dotyczącą działań realizowanych przez KRRiT, mających na celu stworzenie nowego badania założycielskiego oraz przetestowanie technologii telemetrycznych”.

„Wyrażamy również zainteresowanie nową inicjatywą KRRiT odnośnie wprowadzenia zasady dotyczącej pozyskiwania danych analitycznych od operatorów – nazwanej roboczo „must measure”. Prosimy o więcej szczegółów zakładanych elementów prac, szczególnie założeń i warunków porozumienia rynkowego, które państwa zdaniem związane są z koniecznością dokładnego opisania rynku konsumpcji mediów, wraz z specyfikacją audytorium treści przekazywanych. Aspekt dotyczący obowiązkowego pomiaru treści dystrybuowanych przez operatorów w ramach różnych aplikacji i serwisów jest kluczowy dla całego rynku i naszym zdaniem zapewni właściwe respektowanie praw nadawców i wydawców. Niniejszym deklarujemy też, że nadawcy telewizyjni wyrażają chęć zaangażowania się w działania dotyczące powstania panelu RPD (return path data – dane ze ścieżki zwrotnej – przyp.red.), mogącego według oświadczenia KRRiT do końca roku przetwarzać dane nawet 5 mln gospodarstw domowych, a także pierwszymi próbami mającymi na celu przetestowanie technologii watermarkingu” – czytamy w piśmie do którego treści dotarliśmy.

W tym samym piśmie Radosław Ziółek odnosi się także do kwestii jednoźródłowego badania mediów i prac, jakie toczą się w KRRiT w tej sprawie od kwietnia 2018 roku.

„Chciałbym zdecydowanie podkreślić, że nadawcom telewizyjnym zależy na stworzeniu nowego badania, które będzie dostosowane do zmieniających się technologii i nawyków konsumpcji mediów, przy zachowaniu szczególnej troski o transparentność procesu oraz jakość metodologii i narzędzi badawczych. Przedstawiciele MOC TV są obecnie zaangażowani we współpracę z KRRiT nad tworzonym badaniem założycielskim, do której włączeni są również nadawcy radiowi, wydawcy internetowi, a także przedstawiciele reklamodawców, agencji reklamowych i domów mediowych” – zaznaczył Radosław Ziółek.

Badanie założycielskie „na zasadzie otwartej i bezpłatnej”

Nadawcy telewizyjni również podkreślili, że „zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami zakładają, że tworzone przez KRRiT badanie założycielskie będzie mogło być wykorzystane przez firmy badawcze, jako baza do ich paneli badawczych”. – Dziękujemy za potwierdzenie, że badanie założycielskie będzie publicznie udostępniane przez KRRiT na zasadzie otwartej i bezpłatnej, zaś komercyjnie oferowane mogą być jedynie dedykowane raporty i analizy przygotowywane przez pracowników zespołu badania założycielskiego – zaznacza MOC TV w piśmie do szefa KRRiT.

W dokumencie nadawcy poprosili z kolei o „doprecyzowanie zasad użyczania danych firmom badawczym, telemetrycznym, jak i na potrzeby innych paneli badawczych”. – KRRiT zadeklarowała, że zostanie to ustalone na późniejszym etapie, natomiast nie później niż przed przystąpieniem do realizacji docelowego badania założycielskiego. Dodatkowo zwracamy się z prośbą o przekazanie bardziej szczegółowych danych odnośnie zwiększenia tegorocznego budżetu prac nad badaniem założycielskim, co miało na celu umożliwienie realizacji badania na próbie 30 tysięcy gospodarstw (62 tys. wywiadów indywidualnych) – dodano.

Jednocześnie nadawcy telewizyjni – wspólnie z pozostałymi przedstawicielami rynku w kwietniu 2020 roku – będą w kolejnych miesiącach prowadzić prace mające na celu zorganizowanie i współutworzenie ze stroną rynkową nowego panelu i badania mediów.

– Prace te będą dotyczyły wszelkich kwestii organizacyjnych, takich jak wybór realizatora badania, a także nadzór nad realizacją i dystrybucją wyników. Jednocześnie trwają prace nad powołaniem wspólnej organizacji przez przedstawicieli nadawców telewizyjnych, radiowych, internetowych, a także marketerów i reprezentantów agencji reklamowych i domów mediowych. Nadawcy telewizyjni oświadczają, że chcą razem z pozostałymi przedstawicielami rynku utworzyć panel obejmujący trzy klasy mediów, który stanie się nowym standardem badania mediów – czytamy.

Według nadawców obowiązującym ustaleniem ma być fakt, że po stronie KRRiT będzie uruchomienie badania założycielskiego oraz panelu testowego urządzeń, które mają służyć do pasywnego pomiaru. – Zakładamy, że rezultaty tych prac zostaną wykorzystane przez cały rynek na potrzeby stworzenia nowego panelu badawczego, a nowe badanie założycielskie stanie się źródłem uniwersów dla panelu rynkowego, jak i wszystkich pozostałych źródeł danych mediowych na rynku polskim. Przyjmujemy też z zainteresowaniem deklarację KRRiT o chęci służenia dodatkowymi ekspertyzami i rekomendacjami definicji wskaźników używanych na rynku, badaniami pomocniczymi, dalszym testowaniem mierników i technologii oraz innymi przedsięwzięciami, takimi jak fuzje i integracje baz danych oraz wykorzystanie technologii big data – podsumowuje Radosław Ziółek.

KRRiT miała również zadeklarować, że wesprze prace badawcze nad pasywnymi technikami pomiaru treści reemitowanych, co ma być zgodne z rekomendacjami i oczekiwaniami nadawców telewizyjnych.