Radio ZET świętuje 30-lecie nadawania

„Dobrze nadąża za trendami, jest ważnym graczem”

28 września 1990 roku zaczęło nadawać Radio ZET (początkowo jako Radio Gazeta). W ciągu 30 lat emisji stacja inicjowała działania, które z czasem stawały się standardem na rynku. – Rozgłośnia bardzo dobrze nadąża za wszystkim trendami, wciąż jest bardzo ważnym graczem – komentuje medioznawca Maciej Myśliwiec.

Radio ZET wystartowało w budynku przy Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przy ul. Nowy Świat 49 w Warszawie. Pomysłodawcą, założycielem i pierwszym prezesem stacji był Andrzej Woyciechowski (1946-1995), wspierali go Janusz Weiss i Leszek Stafiej.

– Strzelają korki od szampanów, brzęczy szkło, a my nadajemy program nowego radia – Radio Gazety – pod patronatem Radia France Internationale i „Gazety Wyborczej” – tak brzmiały pierwsze słowa nadane przez nową stację na częstotliwości 67 UKF. Słuchaczy powitał Rafał Korsak. Chwilę potem została wyemitowana piosenka Kate Bush „Wuthering Heights”.

Jeszcze w 1990 roku rozgłośnia z Radia Gazety przeistoczyła się w Radio ZET. Początkowo tworzyli ją młodzi wówczas (dziś: znani i uznani) dziennikarze, jak np. Andrzej Morozowski, Krzysztof Skowroński, Wojciech Jagielski, Szymon Majewski, Beata Sadowska, Robert Bernatowicz, Marzena Chełminiak, Rafał Sławoń, Małgorzata Łaszcz, Marcin Dziedzic, Kamila Ceran, Doman Nowakowski, czy Małgorzata Moszczeńska.

„Gość Radia ZET” wyznaczył standardy

W ciągu 30 lat działalności stacja wprowadzała nowe formaty, podchwytywane z czasem przez konkurencję. Jako pierwsza wprowadziła na antenę codzienne poranne wywiady z politykami na żywo („Gość Radia ZET”). Przed wyborami parlamentarnymi w 1993 roku radio zorganizowało radiowo-telewizyjne debaty polityków z udziałem widzów, przy współpracy z warszawską kablówką Top Canal.

Inny, zupełnie nowym formatem radiowym była audycja „Śniadanie w Radiu ZET”, czyli niedzielne spotkania z politykami podsumowujące wydarzenia mijającego tygodnia. Nowością był też „Czerwony telefon”, pod którym słuchacze mogli zostawiać ważne informacje, weryfikowane następnie przez dziennikarzy. W ten sposób „Zetka” jako pierwsza podała m.in. informację o zamordowaniu gen. Marka Papały. Z kolei „Komputerowa lista przebojów” nadawana w latach 1995-2000 była pierwszą w Polsce codzienną listą przebojów.

„Jeden z najważniejszych graczy”

Zdaniem medioznawcy Macieja Myśliwca Radio Zet jest „jednym z najważniejszych graczy rynku medialnego w Polsce”. – 30. rocznica powstania daje nam okazję do spojrzenia jak zmieniała się jego rola dla słuchaczy w Polsce. W czasie kiedy powstawała rozgłośnia była ona jedną z nielicznych komercyjnych stacji radiowych w Polsce. Dzisiaj jednak zmienił się diametralnie co oczywiście przekłada się na udział w rynku każdej z rozgłośni -– podkreśla nasz rozmówca. –

Niegdyś Radio Zet miało głównego konkurenta jakim był RMF. Dzisiaj ta konkurencja jest znacznie większa. Do tego dochodzi rozwój technologiczny cyfryzacja i przejście do sieci. „Zetka” bardzo dobrze nadąża za wszystkim trendami i mimo, że jego pozycja jest słabsza niż kilkanaście lat temu w zakresie udziału w rynku, to jest niewątpliwie na tyle ważną rozgłośnią że mogliśmy niedawno obserwować zaangażowanie w próbę przejęcia jej własności.

Myśliwiec uważa też, że Radio Zet razem (wraz z RMF FM) stworzyły podwaliny pod komercyjne radiowe dziennikarstwo. – Przez tę antenę przeszła ogromna ilość znakomitych dziennikarzy. Wyniki słuchalności pokazują, że ma wiernych odbiorców i też można zobaczyć w jakich częściach Polski. Można powiedzieć że Radio Zet osiągnęło pełny sukces.

Świętowanie na antenie

Od 2005 roku z inicjatywy rozgłośni wręczana jest doroczna Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego za najlepszy materiał dziennikarski łamiący stereotypy, wykraczający poza schematy i zaglądający za kulisy otaczającej nas rzeczywistości. Rok temu otrzymali Bianka Mikołajewska, Adam Pieczyński i Paweł Reszka. Natomiast coroczną nagrodę przyznano Tomaszowi i Markowi Sekielskim za film „Tylko nie mów nikomu”.

Dla uczczenia tej rocznicy rozgłośnia organizuje konkurs „Muzyczne gwiazdy 30-lecia Radia ZET” w którym codziennie – od poniedziałku do piątku – słuchacze wygrywają 2 tys. zł. Otrzymują je te osoby, które jako pierwsze dodzwonią się do radia, po usłyszeniu piosenki w wykonaniu muzycznej gwiazdy dnia. Łączna pula nagród w tym konkursie wynosi 30 tys. zł. 28 września w specjalnej edycji zabawy będzie można wygrać kolejne 30 tys. zł oraz samochód Honda Jazz.

W okresie od czerwca do sierpnia 2020 rok średnia słuchalność Radia Zet wynosiła 12,1 proc. Natomiast w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2020 roku uśredniony dzienny zasięg rozgłośni wyniósł 12,9 proc. (po wzroście o 0,9 pkt. proc.).

Radio ZET niebawem w rękach Agory?

W lutym ub.r. Agora za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (który oprócz Radia ZET nadaje Radio Plus, Antyradio, Meloradio i Chillizet), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. Wykorzystała do tego 75 mln zł z limitu kredytowego uzyskanego w maju 2017 roku. Postępowanie w sprawie tej transakcji podjął UOKiK.

W październiku ub.r. Agora złożyła do UOKiK-u wniosek o zgodę na kupno pozostałych 60 proc. udziałów Eurozetu. Urząd pod koniec ub.r. zapowiedział, że przed podjęciem decyzji w tej sprawie przeprowadzi badanie branż, w których działają Agora i Eurozet.

W 2018 roku grupa kapitałowa Eurozet zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto.