Zarząd TVP podzielił się kompetencjami

Informacje i sport dla Kurskiego, film i kultura dla Matyszkowicza

Mateusz Matyszkowicz i Jacek Kurski

Rada nadzorcza Telewizji Polskiej zatwierdziła uchwałę zarządu TVP dotyczącą podziału jego kompetencji pomiędzy Jacka Kurskiego a Mateusza Matyszkowicza. Pierwszy z nich ma dostać nadzór nad najważniejszymi jednostkami m.in. Telewizyjną Agencją Informacyjną, TVP Sport czy Biurem Spraw Korporacyjnych a drugi – m.in. Agencją Kreacji Filmu i Serialu, Agencja Kreacji Teatru Telewizji Polskiej – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

W piątek, 7 sierpnia br. Jacek Kurski został ponownie wybrany prezesem Telewizji Polskiej większością głosów członków Rady Mediów Narodowych (stosunkiem głosów 3 do 2). Oznacza to, że zarząd (nadal z Mateuszem Matyszkowiczem, który jest członkiem zarządu od końca kwietnia 2019 roku) musiał znowu podzielić się kompetencjami i obszarem nadzoru nad jednostkami (ośrodkami) Telewizji Polskiej.

Jak wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl prezes zarządu Jacek Kurski otrzymał nadzór nad: Biurem Spraw Korporacyjnych, Biurem Audytu i Kontroli Wewnętrznej, Biurem Prawnym, Biurem Zarządzania Kapitałem Ludzkim, Ośrodkiem Administracji, Biurem Rachunkowości, Biurem Kontrolingu i Restrukturyzacji, Biurem Programowym, TVP Sport, TVP ABC, Biurem Strategii i Projektów, Biurem Zakupów i Zamówień Publicznych, Biurem Reklamy, Biurem Negocjacji i Nadzoru Produkcji, Biurem Dystrybucji, Telewizyjną Agencją Informacyjną, Agencją Kreacji Rozrywki i Oprawy, Centrum Usług Produkcyjnych, Ośrodkiem TVP Technologie, Ośrodkiem Inwestycji i Transportu, 16 Oddziałami Terenowymi. Ma on zatem nadzór nad większością jednostek i najważniejszymi jednostkami, będzie też odpowiadać za obszar informacji i publicystyki, kreowanym przez TAI (m.in. za nadzór nad „Wiadomościami” TVP1).

Z kolei członek zarządu Mateusz Matyszkowicz ma pod sobą: Centrum Kultury i Historii, Agencja Kreacji Filmu i Serialu, Agencja Kreacji Teatru Telewizji Polskiej, Agencja Kreacji Publicystyki, Dokumentu i Audycji Społecznych, Ośrodek Dokumentacji i Zbiorów Programowych, Biuro Sprzedaży i Współpracy Międzynarodowej, Program Satelitarny TVP Polonia, Belsat TV, Ośrodek Kanałów i Serwisów Internetowych.

Uchwała zarządu została już zatwierdzona przez radę nadzorczą spółki, której przewodniczącym – po powrocie Kurskiego na stanowisko – jest ponownie Maciej Łopiński.

Jacek Kurski wrócił na stanowisko

Jacek Kurski był prezesem Telewizji Polskiej od stycznia 2016 roku (jesienią 2016 roku został powołany na 5-letnią kadencję po wygraniu konkursu przeprowadzonego przez RMN) do początku marca br. Decyzję o odwołaniu go przez RMN ogłoszono na konferencji, podczas której prezydent Andrzej Duda poinformował, że podpisze nowelizację ustawy dającą TVP i Polskiemu Radiu 1,95 mld zł kolejnej rekompensaty.

Na przełomie maja i czerwca Jacek Kurski ponownie został powołany przez Radę Mediów Narodowych do zarządu Telewizji Polskiej. Głosowano nad tym dwukrotnie, wyniki pierwszego głosowania uznano bowiem za wątpliwe pod względem prawnym, ponieważ w statucie TVP jest zapisane, że jej zarząd liczy do trzech osób (byli w nim już wtedy Maciej Łopiński, Marzena Paczuska i Mateusz Matyszkowicz). Przed drugim głosowaniem Paczuska złożyła rezygnację. Jacek Kurski został wybrany przez RMN na dokończenie czteroletniej kadencji rozpoczętej w październiku 2016 roku, a nie na nową kadencję.

Mateusz Matyszkowicz poprzednio (od czerwca 2017 roku) był dyrektorem TVP 1, a wcześniej – od stycznia 2016 roku, czyli początku prezesury Jacka Kurskiego – zarządzał kanałem TVP Kultura. Od 2013 roku był redaktorem naczelnym „Frondy Lux”, był też związany z „Teologią Polityczną”, a w TV Republika prowadził program „Literatura na trzeźwo”. Na antenie TVP Kultura emitowany jest jego autorski program – „Chuligan literacki”.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej – na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł – wynika ze sprawozdania abonamentowego nadawcy.