KRRiT podwyższa abonament rtv. 50 gr więcej za radio, 1,80 zł więcej za radio i telewizor

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała, że od początku 2021 roku będą obowiązywać wyższe stawki abonamentu radiowo-telewizyjnego. Miesięczna opłata za samo radio wzrośnie o 50 groszy, a za telewizor lub radio i telewizor – o 1,80 zł.

Z początkiem 2021 roku miesięczna stawka abonamentu za posiadanie tylko odbiornika radiowego) zwiększy się z 7 do 7,50 zł, a za posiadanie telewizora lub radia i telewizora – z 22,70 do 24,50 zł.

W 2021 roku nadal obowiązywać będzie 10-procentowa zniżka przy opłacaniu abonamentu na dłuższy okres niż miesiąc. W efekcie stawki za odbiornik radiowy będą następujące:

– 14,60 zł za dwa miesiące,
– 21,60 zł za trzy miesiące,
– 42,80 zł za sześć miesięcy,
– 81,00 zł za rok kalendarzowy.

Natomiast opłata za telewizor lub radio i telewizor będzie następująca:

– 47,50 zł za dwa miesiące,
– 70,60 zł za trzy miesiące,
– 139,70 zł za sześć miesięcy,
– 264,60 zł za rok kalendarzowy.

Poprzednio stawki abonamentu wzrosły z początkiem 2016 roku: miesięczna opłata za radio z 6,50 do 7 zł, a za telewizor lub radio i telewizor – z 21,50 do 22,70 zł. Krajowa Rada zdecydowała o tym w połowie 2015 roku.

Kto jest zwolniony z abonamentu rtv?

Zgodnie z ustawą o opłatach abonamentowych z płacenia tej daniny zwolnionych jest kilka grup społecznych:

– osoby mające ukończone 75 lat,
– osoby mające ukończone 60 lat i pobierające emeryturę, której wartość miesięczna nie przekracza połowy przeciętnego wynagrodzenia,
– osoby z I grupą inwalidzką,
– kombatanci będący inwalidami wojennymi lub wojskowymi.

Osoby, które zaczęły kwalifikować się do jednej z tych grup, nie zostały automatycznie oznaczone w rejestrze Poczty Polskiej jako zwolnione z abonamentu. Muszą najpierw w placówce pocztowej złożyć stosowne oświadczenie i poświadczyć je dokumentami.

Zwolnienie od opłat abonamentowych przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono takie oświadczenie.

732 mln zł brutto z abonamentu rtv w ub.r.

Na 13 mln 572 tys. gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. ma odbiornik telewizyjny, z czego zarejestrowało go poniżej połowa gospodarstw (48,28 proc.). Na koniec 2019 roku opłaty uregulowało jedynie niecała 1/3 zobowiązanych – podała KRRiT w sprawozdaniu za ub.r.

Licząc z opłatami regulowanymi na bieżącą Poczta Polska, której Krajowa Rada zleca pobór opłat abonamentowych, w ub.r. uzyskała z abonamentu i opłat pozaabonamentowych 732,8 mln zł (z czego odsetki za zwłokę wyniosły 8,6 mln zł, a kary za niezarejestrowane odbiorniki – 7,7 mln zł). KRRT w ub.r. przekazała już Telewizji Polskiej i spółkom Polskiego Radia 650 mln zł, w br. przekaże jeszcze 65,4 mln zł, a resztę stanowi prowizja Poczty Polskiej.

W opublikowanym niedawno sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która odpowiada za podział środków z abonamentu rtv, podano, że w ub.r. wysłało 420 457 upomnień do osób, które zalegały z wnoszeniem opłaty abonamentowej, a zadłużenie w całości lub części uregulowało 108 931 osób na kwotę w sumie 71 mln zł.

Poczta Polska do końca ub.r. wszczęła postępowania administracyjne i wystawiła 122 365 nakazów zapłaty zaległego abonamentu, z czego zrealizowano 107 662 na łączną kwotę 102,7 mln zł. Na rachunek KRRiT w związku z tym przekazano 163,3 mln zł.

Licząc z opłatami regulowanymi na bieżącą Poczta Polska w ub.r. uzyskała z abonamentu i opłat pozaabonamentowych (z czego odsetki za zwłokę wyniosły 8,6 mln zł, a kary za niezarejestrowane odbiorniki – 7,7 mln zł). KRRT w ub.r. przekazała już Telewizji Polskiej i spółkom Polskiego Radia 650 mln zł, w br. przekaże jeszcze 65,4 mln zł, a resztę stanowi prowizja Poczty Polskiej.

Na 13,57 mln gospodarstw domowych w Polsce 96,4 proc. ma telewizory, z czego zarejestrowało je 48,28 proc. Według danych KRRiT spośród nich 3,69 mln (tj. 55,7 proc.) było zwolnionych z abonamentu rtv, a na koniec roku opłacało go jedynie 994,6 tys. osób, czyli 31 proc. mających taki obowiązek.

Jesienią ub.r. KRRiT zdecydowała, że w br. stawki abonamentu się nie zmienią: miesięczna opłata za używanie telewizora lub telewizora i radia wynosi 22,70 zł, a tylko za używanie radia – 7 zł. Pozostawiono też dotychczasowe kwoty przypłaceniu z góry: 44,05 zł za dwa miesiące, 65,35 zł za trzy miesiące, 129,40 zł za sześć miesięcy i 245,15 zł za rok za abonament radiowo-telewizyjny oraz 13,60 zł za dwa miesiące, 20,15 zł za trzy miesiące, 39,90 zł za sześć miesięcy i 75,60 zł za rok za abonament radiowy.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku – 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio – 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia – 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku – 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu – 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia – 57,8 mln zł.

W marcu br. weszła w życie nowelizacja ustawy abonamentowej dająca kolejną rekompensatę w wysokości 1,97 mld zł, z czego 1,71 mld zł dla TVP. Firmy mediów publicznych obligacje skarbowe o takiej wartości otrzymamy w drugiej połowie kwietnia.

Z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl w całym 2019 roku wiceliderem rynku telewizyjnego była TVP1, której udział zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc. Czwartą lokatę w zestawieniu (pierwszy był Polsat, a trzeci TVN) zajęła TVP2 – ta stacja miała 8,34 proc. udziału w rynku, co stanowi wzrost o 2,21 proc.

Łącznie daje to niemal połowę (dokładnie 18,02 proc. udziałów) Telewizji Polskiej z 36,32 proc., jakie posiada tzw. wielka czwórka w rynku oglądalności.