Ostatnie dwa tygodnie kampanii pokazały, że główne serwisy informacyjne niemal po równo podzieliły czas pomiędzy dwóch kandydatów, ale prezentowały ich w odmienny sposób. „Wiadomości” negatywnie informowały o Rafale Trzaskowskim, a „Fakty” o Andrzeju Dudzie – wynika z raportu Instytutu Dyskursu i Dialogu.
Połowę czasu na prezentację kandydatów w „Wiadomościach” poświęcono Andrzejowi Dudzie, w „Faktach” – po 1/3 czasu na obecnego prezydenta i Rafała Trzaskowskiego oraz pozostałych kandydatów. Z kolei w „Wydarzeniach” pokazywano o 1/3 więcej ubiegającego się o reelekcję prezydenta niż jego głównego kontrkandydata – wynikało z pierwszej części raportu z monitoringu kampanii prezydenckiej, przeprowadzonego przez Instytut Dyskursu i Dialogu.
Druga część została zrealizowana od 29 czerwca do 11 lipca br., obserwacji poddano główne serwisy informacyjne TVP, TVN i Polsatu.
Podobny czas dla kandydatów we wszystkich serwisach
Trzy analizowane serwisy informacyjne poświęciły w sumie 4 godziny, 46 minut i 15 sekund na prezentację kandydatów. W „Wiadomościach” było to łącznie 1 godzina, 47 minut i 42 sekundy. Czas dla kandydatów był podobny – różnica wynosiła jedynie 1 minutę i 22 sekundy.
Różnica w czasie prezentacji Andrzeja Dudy i Rafała Trzaskowskiego w „Faktach” była niewielka i wynosiła 1 minutę 17 sekund. „Wydarzenia” w ciągu dwóch tygodni poprzedzających głosowanie w II turze wyborów prezydenckich poświęciły o 2,5 minuty mniej czasu na prezentację wizerunku obecnego prezydenta RP niż Rafała Trzaskowskiego.
Andrzej Duda, częściej niż Rafał Trzaskowski, przedstawiany był w „Faktach”, natomiast rzadziej w „Wiadomościach” i „Wydarzeniach”. Różnice polegały jednak na przekazie – zarówno pod względem słownym, jak i wizualnym.
Różny sposób prezentacji kandydatów
„Wiadomości” częściej niż pozostałe serwisy informacyjne przedstawiały w negatywnym świetle Rafała Trzaskowskiego. Pod względem werbalnym była to negatywna ekspozycja werbalna w 83 procentach, a w 86 procentach negatywna wizualnie. Odwrotna sytuacja zauważalna była w przedstawieniu Andrzeja Dudy –„Wiadomości” odpowiadały za 81 procent jego pozytywnej ekspozycji werbalnej oraz 74 proc. pozytywnej ekspozycji wizualnej.
Najbardziej neutralny sposób przedstawienia kandydatów odnotowano w serwisie informacyjnym Polsatu „Wydarzenia”. W materiałach często pojawiały się naprzemiennie wypowiedzi pozytywne i negatywne w stosunku do obydwu kandydatów. „Wydarzenia” odpowiadały za 12 procent pozytywnej ekspozycji werbalnej i 19 proc. pozytywnej ekspozycji wizualnej Andrzeja Dudy, natomiast za 12 procent pozytywnej ekspozycji werbalnej i 24 procent pozytywnej ekspozycji wizualnej Rafała Trzaskowskiego. W przekazie negatywnym wobec dwóch kandydatów odnotowano podobną tendencję.
„Wydarzenia” odpowiadały za 23 procent negatywnej ekspozycji werbalnej i 21 procent negatywnej ekspozycji wizualnej Andrzeja Dudy, a także za 10 procent negatywnej ekspozycji werbalnej i 9 procent negatywnej ekspozycji wizualnej Rafała Trzaskowskiego.
W „Faktach” przeważało negatywne przedstawianie Andrzeja Dudy – zarówno pod względem słownym, jak i wizualnym. W 77 proc. był to negatywny przekaz werbalny i w 72 proc. negatywny wizualnie. Mówiono o nim m.in. „partyjny i podległy prezydent” czy „dzielący Polaków ideolog”.
Z kolei w przedstawieniu Rafała Trzaskowskiego – „Fakty”, odpowiadały za 88 procent jego pozytywnej ekspozycji werbalnej oraz w 64 proc. przedstawiały go w pozytywny sposób wizualnie. Przekaz „Faktów” skupiał się na wysokim poparciu społecznym, entuzjazmie i pozytywnym charakterze, a także niezależności od partii i stawaniu w obronie samorządności w Polsce.
Monitoring serwisów informacyjnych, wyemitowanych podczas kampanii prezydenckiej, został przeprowadzony przez Instytut Dyskursu i Dialogu pod hasłem #PatrzyMY i #SprawdzaMY. Wykonała go grupa 18 wolontariuszek i wolontariuszy przeszkolonych w zakresie analizy przekazów medialnych.
Pierwsza część badania obejmowała analizę trzech telewizyjnych serwisów informacyjnych cieszących się największą oglądalnością: „Wiadomości” TVP1, „Faktów” TVN oraz „Wydarzeń” Polsatu, wyemitowanych w ciągu dwóch tygodni przed I turą wyborów, a więc w dn. 14 – 27 czerwca br. W ramach drugiej części monitoringu, analizie poddano wymienione serwisy informacyjne wyemitowane w dniach 29 czerwca – 11 lipca br., podczas kampanii przed II turą wyborów prezydenckich.
PKW: Andrzej Duda – 51,03 proc., Rafał Trzaskowski – 48,97 proc.
Na prezydenta RP został wybrany Andrzej Duda; uzyskał on 51,03 proc. głosów – zagłosowało na niego 10 440 648 osób.; na jego kontrkandydata Rafała Trzaskowskiego zagłosowało 48,97 proc. wyborców (10 018 263 osób) – poinformował w poniedziałek przewodniczący PKW Sylwester Marciniak.
Frekwencja w drugiej turze wyborów prezydenckich wyniosła 68,18 proc. Jak ocenił szef PKW, wybory okazały się zwycięstwem wszystkich polskich obywateli, którzy mimo pandemii ustanowili rekord frekwencji w wyborach prezydenckich w XXI wieku.
Marciniak przekazał, że uprawnionych do głosowania w wyborach było 30 268 460 osób, zaś karty do głosowania wydano 20 047 543 osobom.
Przez pełnomocnika zagłosowało 21 210 osób, zaś na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania – 584 751 osób.
Pakiety do głosowania korespondencyjnego wysłano 704 111 osobom, zaś koperty zwrotne otrzymano od 614 631 wyborców.
W 18 990 kopertach zwrotnych nie było oświadczenia o osobistym i tajnym oddaniu głosu, a w 629 oświadczenie nie było prawidłowo wypełnione lub podpisane przez wyborcę. W 1364 kopertach zwrotnych nie było koperty na kartę do głosowania, a w 523 koperta na kartę do głosowania była niezaklejona.
Liczba kopert na kartę do głosowania w głosowaniu korespondencyjnym wrzuconych do urny wyniosła 593 269.
Z urn wyjęto 20 638 904 kart do głosowania, z czego 593 022 stanowiły karty wyjęte z kopert na kartę do głosowania.
Liczba kart nieważnych wyniosła 2 269, natomiast liczba kart ważnych wyniosła 20 636 635.
Liczba głosów nieważnych wyniosła 177 724 (0,18 proc.), w tym z powodu postawienia znaku X obok nazwiska obu kandydatów – 102 453; natomiast z powodu niepostawienia znaku X obok nazwiska żadnego kandydata – 75 271. Łącznie na obu kandydatów oddano 20 458 911 ważnych głosów (99,14 proc.).
Na czele TVP Info i „Fakty”
Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w pierwszym półroczu br. były „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS, które oglądało średnio 3,17 mln widzów. Na kolejnych miejscach znalazły się „Wiadomości” i „Teleexpress”. Z kolei liderem oglądalności wśród kanałów informacyjnych było TVP Info.
Z kolei w grupie 16-49 pierwsze miejsce zajęła stacja TVN24. Łączny udział wszystkich kanałów newsowych w I półroczu wzrósł o 33 proc.