Telewizja Republika poprawiła wyniki dzięki państwowym spółkom

Telewizja Republika w 2019 roku zwiększyła przychody i zmniejszyła stratę. Ponad połowa wpływów pochodziła ze sponsoringu, głównie od spółek Skarbu Państwa.

„Rok 2019 był rokiem znacznie lepszym i spokojniejszym dla Telewizji Republika niż trudny 2018. Spółce udało się ustabilizować sytuację finansową, przede wszystkim poprzez zasadniczą zmianę w strukturze przychodów” – podała spółka w sprawozdaniu złożonym w Krajowym Rejestrze Sądowym. „Słabnące na skutek niższej oglądalności przychody z reklam i telezakupów zostały zastąpione przychodami ze sponsoringu, głównie od spółek SP, a także podmiotów prywatnych” – czytamy w sprawozdaniu.

Podano również, że „stabilizujący wpływ na sytuację spółki” miało zwycięstwo Zjednoczonej Prawicy w zeszłorocznych wyborach parlamentarnych.

W 2019 roku przychody Telewizji Republika – w porównaniu z 2018 rokiem – wzrosły o 20,9 proc., do 16,3 mln zł. Wpływy ze sponsoringu wyniosły 8,5 mln zł i stanowiły ok. 52 proc. całkowitych przychodów.

Koszty działalności operacyjnej urosły o 8,9 proc., do 18,1 mln zł, z czego 10 mln zł pochłonęły usługi obce (wzrost o 13,2 proc.), a 7,3 mln zł – wynagrodzenia (wzrost o 6,2 proc.).

Telewizja Republika 2019 rok zakończyła z 1,6 mln zł straty wobec 3 mln zł straty w 2018 roku.

Spółka w sprawozdaniu podała, że anglojęzyczny projekt Poland Daily finansowany jest przez Polską Fundację Narodową. „Na jesieni 2019 PFN zdecydowała o czasowym zmniejszeniu budżetu na projekt o połowę” – wskazała. Wyjaśniła, że dla jego obrony „podjęto próbę rozwinięcia programu na rynek amerykański, ale w formie kanału telewizyjnego w języku angielskim”. Według spółki w momencie kluczowych rozmów spotkała się ona ze „zmasowanym atakiem ze strony »Gazety Wyborczej«”, który miał być „ukierunkowany na storpedowanie projektu”.

„Na początku 2020 roku projekt ekspansji na USA został zamrożony, a po wybuchu epidemii w połowie marca 2020 szanse na jego realizację wydają się być niewielkie” – zaznaczyła Telewizja Republika w sprawozdaniu.

Telewizja Republika w 2019 roku miała 0,03 proc. udziału w rynku (dane Nielsen Audience Measurement).