Dziennikarze dobrze dostosowali się do pracy w czasie pandemii koronawirusa, choć obowiązków mają więcej

Trzy czwarte dziennikarzy uważa, że branża dobrze przystosowała się do pracy w czasie pandemii Covid-19. Mimo ograniczenia mobilności oraz pracy zdalnej przedstawiciele mediów pracują więcej – pokazują dane z raportu Polskiej Agencji Prasowej oraz Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Epidemia wymusiła na większości branży gwałtowne zmiany trybu pracy ze stacjonarnej na zdalną. To nie okazało się większym problemem dla przedstawicieli mediów – pokazuje badanie PAP i IRSI.

74 proc. ankietowanych stwierdziło, że branża mediów dobrze dostosowała się do sytuacji pandemii, przeciwnego zdania było 12 proc.

Prawie połowa respondentów uznała, że koronawirusowy kryzys niesie za sobą zagrożenie dla funkcjonowania dziedzin/branż, którymi zajmują się na co dzień. 35 proc. z nich zostało zmuszonych do opisywania tych zagadnień, w których wcześniej się nie specjalizowali.

57 proc. dziennikarzy zgodziło się ze stwierdzeniem, że od wybuchu pandemii koronawirusa pracuje zdecydowanie więcej niż wcześniej.

Epidemia fake newsów

Dziennikarze zauważają w badaniu, że sytuacja kryzysowa sprzyja powstawaniu i rozpowszechnianiu się fake newsów. Prawie co druga pytana osoba uważa, że możemy wręcz mówić o pladze fake newsów, na które także często powołują się w swoich informacjach prasowych firmy.

Aż 80 proc. dziennikarzy w dobie pandemii większą uwagę zwraca na weryfikację wykorzystywanych w swoich materiałach informacji. Niewielką popularnością cieszą się strony fact-checkingowe – 35 proc. badanych nigdy nie weryfikowało w ten sposób informacji.

Prawie połowa zapytanych zauważyła także wzrost ilości przesyłanych do nich informacji prasowych. Dla 60 proc. badanych nie oznacza to jednak konieczności częstszego kontaktowania się z ich autorami.

Relacje dziennikarzy i PR-owców po epidemii

Jak pandemia Covid-19 zmieni współpracę między przedstawicielami mediów i branży public relations? 71 proc. wskazuje częstsze aranżowanie konferencji prasowych online.

Ponad połowa badanych uznała również, że zwiększeniu ulegnie częstotliwość korzystania z webinariów i podcastów (64 proc.), wideo rozmów (55 proc.) oraz komunikatorów internetowych (53 proc.). Mniej chętnie dziennikarzy i PR-owcy będą spotykali się w cztery oczy (wskazanie 58 proc. badanych).

31 proc. respondentów uznało, że w dobie pandemii koronawirusa zaufanie społeczne do dziennikarzy wzrasta, gdy tymczasem to do PR-owców i rzeczników utrzymuje się na tym samym poziomie – wzrost takiego zaufania przyznało zaledwie 4 proc. badanych.

W badaniu „Praca dziennikarza w dobie koronawirusa i lockdown” udział wzięło 316 dziennikarzy (podział na wiek, płeć i rodzaj redakcji). Odpowiadali na pytania dotyczące własnej sytuacji zawodowej i wykonywanej przez nich pracy od początku pandemii w Polsce.