Jako główny sprawca rozprzestrzeniania się nieprawdziwych informacji postrzegany jest Facebook, który znalazł się pod ostrzałem w kontekście niedawnych wyborów prezydenckich w USA. Olbrzymi zasięg i siła zaangażowania konsumentów w treści tego portalu sprawiają, że Facebook staje się trzecim źródłem informacji dla Amerykanów (wg BuzzFeed 23% traktuje go jako pierwsze źródło informacji).
Według tego samego źródła 83% osób, które czerpią informacje głównie z Facebooka, uznaje fałszywe informacje za prawdziwe, a siła ich rozprzestrzeniania się przekracza zasięg pozostałych newsów w obliczu takich wydarzeń jak wybory prezydenckie.
W Polsce problem nieprawdziwych informacji również istnieje i również dotyczy on głównie mediów społecznościowych. Facebook jako wiarygodne źródło informacji znajduje się dopiero na siódmym miejscu. Jednak analizując wpływ tego medium na opinie internautów w różnym wieku wyraźnie widać, że zaufanie do Facebooka maleje wraz z wiekiem. Jest to ściśle związane z intensywnością korzystania z tego serwisu. Dlatego Twitter praktycznie nie liczy się w Polsce jako wiarygodne źródło informacji (1%-2%), jednak nawet biorąc pod uwagę niską liczbę użytkowników poziom zaufania do tego medium jest zaskakująco niski.
Cały czas palmę pierwszeństwa w wiarygodności utrzymuje telewizja. Wyraźnie widać dominację TVN właściwie w każdej grupie wiekowej powyżej 25 roku życia. Jeśli jakaś informacja jest przekazywana przez tą stację telewizyjną, oznacza to, że jest ona prawdziwa. Im starsza grupa tym większy dystans pomiędzy TVN a kolejnym zaufanym medium. Drugą stacją o wysokim poziomie zaufania jest Polsat, który jednak wyprzedzany jest przez portale horyzontalne. W starszych grupach (powyżej 35 lat) Onet.pl znajduje się na miejscu drugim, co potwierdza polaryzację środowiska online: portale społecznościowe z dużą ilością opinii znajomych lub influencerów przemawiające do młodych vs portale horyzontalne nawiązujące do prasowych tradycji dziennikarskich bardziej wiarygodne dla starszych grup.
Badanie „Scout” zostało przeprowadzone przez MullenLowe MediaHub w sierpniu 2016 r., na internetowym panelu Ariadna, na próbie 2000 respondentów w wieku 15+.