Rzecznik podtrzymał tym samym pytania z listu, który wystosował do szefa publicznego nadawcy na początku maja br. Powodem skierowania nowego pisma jest kolejna skarga dotycząca relacjonowania przebiegu kampanii wyborczej w mediach, jaka wpłynęła do biura RPO. – Wątpliwości obywateli wzbudza obiektywność, rzetelność i bezstronność materiałów (prezentowanych w TVP) dotyczących poszczególnych kandydatów – pisze Adam Bodnar.
RPO ponownie przywołuje wątpliwości, dotyczące sposobu informowania o kampanii wyborczej, a wyrażone przez Organizację Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. – Ponadto analizując parlamentarną kampanię wyborczą w 2019 r., OBWE wskazało w stanowisku z 14 października 2019 r., że wybory parlamentarne „były dobrze przygotowane, ale stronniczość mediów i nietolerancyjna retoryka kampanii wyborczej budziły poważne wątpliwości. Choć wszyscy kandydaci mogli swobodnie prowadzić kampanię wyborczą, wysocy rangą funkcjonariusze publiczni wykorzystywali wydarzenia finansowane ze środków publicznych jako okazję do agitacji wyborczej. Dominacja partii rządzącej w mediach publicznych jeszcze bardziej wzmocniła jej przewagę – pisze.
W raporcie wydanym w związku z obserwacją tamtych wyborów parlamentarnych stwierdzono, że „wyraźna stronniczość mediów, zwłaszcza nadawcy publicznego, oraz brak aktywnego nadzoru negatywnie wpłynęły na możliwość podejmowania świadomych decyzji przez wyborców”.
– Jak wskazano we wnioskach końcowych z monitoringu mediów w czasie trwania kampanii „nadawcy publiczni powinni zapewnić, aby wszystkie stronnictwa były prezentowane w sposób bezstronny i obiektywny. Uprzywilejowane traktowanie partii politycznej przez media publiczne należy uznać za niezgodne z prawem wykorzystywanie środków publicznych – relacjonuje Rzecznik Praw Obywatelskich, prosząc jednocześnie Macieja Łopińskiego o zajęcie stanowiska w tej sprawie. I przypominając, że na poprzednie pismo w sprawie relacjonowania wyborów szef TVP nie otrzymał jeszcze odpowiedzi.
Jak wynika z raportu Towarzystwa Dziennikarskiego, które śledzi obecną kampanię wyborczą w serwisach informacyjnych – spośród polityków w „Wiadomościach” TVP najdłużej i najczęściej pokazywany był Andrzej Duda. „Fakty” TVN zwykle negatywnie przedstawiają obecnego prezydenta, ale potrafią także spojrzeć krytycznie na Rafała Trzaskowskiego. Na plus oceniana jest zmiana w serwisach informacyjnych radiowej Trójki.
Wybory prezydenckie odbędą się w najbliższą niedzielę 28 czerwca, a ewentualna druga tura – 12 lipca.