W Polsce nadal istnieje obowiązek płacenia abonamentu z tytułu posiadania odbiorników radiowo-telewizyjnych. Jego ściąganiem zajmuje się Poczta Polska, która ma prawo skontrolować czy ktoś posiada radio i/lub telewizor w swoim domu.
Niezmiennie, również w tym roku opłata abonamentowa wynosi 7 złotych, a za posiadanie radia i telewizora – 22,70 zł. Stawki te ustala Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji na zlecenie której Poczta Polska ściąga należności.
Z danych udostępnionych przez spółkę wynika, że do 31 grudnia 2019 roku w sumie było zarejestrowanych 6 789 327 abonentów, w tym instytucjonalnych – 237 330; korzystający z radia i TV – 6 508 247; a tylko z radia – 281 080 osób.
Poniżej połowa posiadających odbiornik go zarejestrowała
W porównaniu do poprzedniego roku był to spadek o 61 424 abonentów fizycznych, a wzrost o 1 483 instytucjonalnych. W sumie liczba zarejestrowanych odbiorników zmniejszyła się o 59 941. Jednocześnie wzrosła liczba zwolnionych z opłat (np. z powodu wieku) o 112 871 osób.
Na 13 mln 572 tys. gospodarstw domowych w Polsce – 96,4 proc. posiada odbiornik, z czego zarejestrowało go poniżej połowa gospodarstw (48,28 proc.); a spośród nich 58,03 proc. abonentów było zwolnionych z opłat.
Wszyscy pozostali zobowiązani, czyli 2 987 146 w tym 2 749 816 gospodarstw domowych i 237 330 abonentów instytucjonalnych powinni zgodnie z prawem zapłacić za abonament w terminie. Na koniec 2019 roku zrobiło to jednak tylko 31,47 proc., to jest dokładnie 940 011 zobowiązanych.
Ściąganie abonamentu RTV należy do ustawowych obowiązków Poczty Polskiej. Z tego tytułu otrzymuje 6 proc. wynagrodzenia umownego w wysokości 6 proc. od zainkasowanych opłat i odsetek za zwłokę oraz kar.
W 2019 roku wysłało 420 457 upomnień do osób, które zalegały z wnoszeniem opłaty abonamentowej, a zadłużenie w całości lub części uregulowało 108 931 osób na kwotę w sumie 71 mln zł.
Poczta Polska wszczęła do końca ubiegłego roku postępowania administracyjne i wystawiła 122 365 nakazów zapłaty, z czego zrealizowano 107 662 na łączną kwotę 102,7 mln zł. Na rachunek KRRiT w związku z tym przekazano 163,3 mln zł.
W sumie od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 roku Poczta łącznie zainkasowała 732,8 mln zł z opłat abonamentowych i pozaabonamentowych (z czego odsetki za zwłokę wyniosły 8,6 mln zł, a kary za niezarejestrowane odbiorniki – 7,7 mln zł).
Nadawcy publiczni na rzecz których przekazywane są opłaty abonamentowe w związku z pełnieniem misji publicznej otrzymali w 2019 roku 650 mln zł. W 2020 roku pozostało do przekazania jeszcze 65,4 mln zł.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.