Nasze informacje o kolejnych zwolnieniach w Wydawnictwie Bauer potwierdził rzecznik prasowy firmy Maciej Brzozowski. Wydawnictwo nie podaje, w których pionach i redakcjach wręczono w czwartek wypowiedzenia. Zaznacza jedynie, że sześć osób zwolniono z biura reklamy.
– Wszyscy otrzymują nie tylko należne im odprawy z powodu likwidacji stanowiska, ale także pakiet pomocowo-wspierający opracowany przy współpracy z firmą Bigram – dodał rzecznik Bauera.
„Utrzymujący się kryzys na rynku wydawniczym”
Przyczynami redukcji zatrudnienia jest recesja na rynku prasowym. – Z powodu utrzymującej się, kryzysowej sytuacji na rynku wydawniczym wywołanej trwającą nadal epidemią, Wydawnictwo zmuszone jest po raz drugi – i miejmy nadzieję – ostatni w najbliższym czasie dokonać niezbędnej redukcji liczby stanowisk – przekazał nam Maciej Brzozowski.
Wyjaśnił, że obecna redukcja osobowa „ma związek z pogłębiającym się spadkiem inwestycji reklamowych, a także z zamknięciem miesiąc temu kilku tytułów i wydań specjalnych”.
Pod koniec kwietnia Wydawnictwo Bauer poinformowało, że kończy wydawać 34 tytuły prasowe, m.in. pisma „Barwy Życia”, „Historie o Duchach”, „Kalejdoskop Losów”, „Sekrety i Namiętności”, „Śledztwo”, „Szczypta Magii”, „Życie i Nadzieja” oraz wydania specjalne czasopism: „Świat Wiedzy”, „Z Życia Wzięte”, „Sukcesy i Porażki”, „Chwila dla Ciebie”, „100 Rad”. Jednocześnie zwolniono 27 osób z redakcji i biura reklamy.
Wypowiedzenia otrzymali m.in. dziennikarze miesięczników komputerowych „CD-Action” i „PC Format”, przy czym w czasie wypowiedzeń nadal pracują, dlatego w czerwcu ukażą się nowe numery obu pism. Wydawnictwo Bauer nie podjęło jeszcze decyzji w sprawie zamknięcia tych tytułów. Maciej Brzozowski poinformował nas w czwartek, że przez ostatni miesiąc nic się nie zmieniło w tej sprawie.
Wydawnictwo Bauer w 2018 roku zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 464,33 mln zł, natomiast jego zysk netto zmalał ze 119,8 do 94,39 mln zł. Firma wydała 19,5 mln zł na aktualizacji wartości aktywów niefinansowych, toczyły się wobec niej działania prawne na łączną kwotę 7,75 mln zł.
Obniżki i zwolnienia w prasie, internecie i radiu
Wskutek spowolnienia gospodarczego wywołanego epidemią koronawirusa wielu wydawców prasowych, internetowych i nadawców radiowych zdecydowało się na zwolnienia, obniżki pensji i zamknięcie niektówych tytułów.
W drugiej połowie kwietnia Burda Media Polska zwolniła mailowo ok. 50 osób, m.in. kilka osób z biura reklamy, projektów specjalnych, badań focusowych, fotoedytorów oraz parę osób z redakcji „Gali”, „Elle” i „Glamour”. Ponadto w firmie planowane jest obniżenie wynagrodzeń pozostałych pracowników.
W połowie kwietnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Pod koniec zeszłego tygodnia szefostwo firmy wycofało się z tych ustaleń. Zdecydowało, że część pracowników będzie miała obniżone pensje o 20 procent, część szefostwo skieruje na tzw. przestój ekonomiczny objęty 50-procentową obniżką pensji.
Agora uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku. Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł. Ponadto ustaliła program dobrowolnych odejść z jej spółki zależnej Goldenline, z którą pożegnało się 26 osób, prawie 80 proc. zatrudnionych. Zamknęła miesięczniki „Avanti” i „Logo”, rozstając się z ich pracownikami.
Tydzień temu rozpoczęły się zwolnienia grupowe w Ringier Axel Springer Polska, mają objąć ok. 90 osób.
Także Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami, a z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.
Spółki ZPR Media (zajmuje się produkcją tv) i Time (wydawca „Super Expressu” i broker reklamy radiowej) porozumiały się z pracownikami co do obniżki wynagrodzeń i wymiaru pracy o maksymalnie 20 proc. przez pół roku. Firmy chcą skorzystać ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Ich kierownictwa będą natomiast zarabiać o 20-40 proc. mniej do końca br.
Wydawnictwo Zwierciadło połączyło redakcje „Zwierciadła”, „Sensu” i serwisu Zwierciadlo.pl. Wspólnym zespołem zarządzać będzie od czerwca Joanna Olekszyk, z firmy odchodzi dotychczasowa szefowa „Zwierciadła” Paulina Stolarek-Marat. Wydawnictwo rozwiązuje też umowy z kilkoma współpracownikami, a pracownikom obniżono pensje.
Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. – Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu – tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
Również zarząd Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.