Polskie Radio prognozuje, że jego budżet zwiększy się z 360,21 mln zł w br. do 402,15 mln zł w 2024 roku, głównie dzięki wzrostowi środków z rekompensaty abonamentowej ze 119,2 do 152 mln zł. Na Jedynkę nadawca przeznacza więcej niż na Dwójkę czy Trójkę, a najmocniej mają pójść w górę wydatki na Polskie Radio 24 i PR dla Zagranicy.
Według karty powinności złożonej do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydatki Polskiego Radia na działalność operacyjną w br. wyniosą 356,37 mln zł, a w 2024 roku już 398,3 mln zł. Nadawca zwrócił uwagę, że średnioroczny wzrost kosztów w tym okresie poniżej 5 proc.
– Zakładane przyrosty kosztów są związane z rozwojem oferty programowej, rozwojem zasięgu emisji cyfrowej DAB+, wzrostem kosztów wynagrodzeń i ich pochodnych, kosztów energii elektrycznej i cieplnej, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów i podatków od nieruchomości, jak również podatku od towarów i usług VAT – wyliczono w karcie powinności.
Firma zaznaczyła, że z powodu długości okresu objętego prognozą koszty w 2024 roku zapisano takie same jak w 2023 roku.
33 mln zł więcej z rekompensaty abonamentowej
Zdecydowaną większość przychodów Polskiego Radia, tak samo jak w ub. i br., mają w kolejnych latach stanowić środki od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W ub.r. KRRiT prognozowała, że w br. Polskie Radio z abonamentu otrzyma maksymalnie 159,28 mln zł. Ponadto firmom mediów publicznych w drugiej połowie kwietnia w ramach rekompensaty abonamentowej przyznano obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. Polskie Radio dostało papiery warte 119,2 mln zł.
Nadawca prognozuje, że w kolejnych latach z opłat abonamentowych będzie otrzymywać po 159,3 mln zł. Natomiast środki z rekompensat mają rosnąć – do 127,92 mln zł w 2012 roku, 141,11 mln zł w 2022 roku oraz 152 mln zł rocznie w latach 2023-2024.
Wpływy Polskiego Radia ze sprzedaży czasu reklamowego mają zwiększyć się z 43,72 mln zł w br. do 49,84 mln zł w 2024 roku, a z audycji sponsorowanych – z 5,27 do 9,38 mln zł. Sprzedaż programów (chodzi m.in. o audycje Polskiego Radia dla Zagranicy realizowane na zlecenie MSZ) ma przynosić prawie 11 mln zł rocznie, a pozostałe przychody zmaleją z 17,62 mln zł w br. do 16,01 mln zł w 2014 roku.
Coraz więcej na pensje i emisję
Mniej więcej połowa wydatków Polskiego Radia to idzie na pracowników. Koszty wynagrodzeń mają zwiększyć się ze 144 mln zł w br. do 153,04 mln zł w 2023 i 2024 roku, a nakłady na pozostałe świadczenia pracownicze – z 28,28 do 29,87 mln zł.
Z kolei koszty rozpowszechniania stacji według karty powinności pójdą w górę z 49,12 mln zł w br. do 63,02 mln zł, z czego wydatki na emisję – z 44,69 do 57,79 mln zł, a na opłaty za częstotliwości – z 3,21 do 3,96 mln zł.
Nadawca spodziewa się, że w br. osiągnie 78,3 tys. zł. zysku netto. W kolejnych lata zysk netto ma być symboliczny – od 1,8 do 2,9 tys. zł.
Koszty Dwójki i Trójki wzrosną bardziej niż Jedynki
Polskie Radio szacuje, że w br. budżet Jedynki będzie wynosił 85,41 mln zł, z czego 75,32 mln zł ma pochodzić ze źródeł abonamentowych (w tym 30,08 mln zł z rekompensaty), a 10,08 mln zł ze źródeł komercyjnych.
W 2024 roku budżet rozgłośni ma wynosić już 85,86 mln zł.
Z kolei nakłady na Dwójkę mają wzrosnąć z 59,19 mln zł w br. do 64,08 mln zł w 2014 roku. Finansowanie ze środków abonamentowych zwiększy się w tym zakresie czasowym z 56,33 do 61,44 mln zł, a z wpływów komercyjnych spadną z 2,87 do 2,64 mln zł.
Budżet Trójki ma zwiększyć się przez pięć lat z 62,57 do 66,44 mln zł. Również w przypadku tej stacji wzrosną przychody abonamentowe (z 56,31 do 60,35 mln zł), a zmaleją te komercyjne (z 6,26 do 6,09 mln zł).
Ponad 40 mln zł na PR24, ponad 20 mln zł na Czwórkę
Polskie Radio prognozuje, że w br. nakłady na Polskie Radio 24 wyniosą 42,83 mln zł, a w 2024 roku – już 49,11 mln zł. Finansowanie abonamentowe ma zwiększyć się z 40,72 do 46,33 mln zł, a z wpływów komercyjnych – z 2,1 do 2,78 mln zł.
Budżet Czwórki, nadawanej w naziemnej emisji cyfrowej DAB+, ma pójść w górę z 23,44 mln zł w br. do 26,42 mln zł w 2024 roku. Prawie w całości będzie pokrywany z opłat i rekompensaty abonamentowej.
Z kolei prognozowane nakłady na Polskie Radio dla Zagranicy w br. wyniosą 16,82 mln zł, a w 2024 roku – 19,62 mln zł. 9,4 mln zł ma pochodzić z realizacji programów na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Budżet Radia Kierowców wzrośnie prawie dwukrotnie
Polskie Radio podało też kosztorysy kilku stacji tematycznych uruchomionych lub przygotowywanych do startu w ramach DAB+.
Emitowane od listopada 2017 roku Polskie Radio Chopin w br. ma kosztować 4,69 mln zł, a w 2024 roku – 6,13 mln zł. Prawie w całości będzie finansowane ze środków abonamentowych.
Budżet Polskiego Radia Kierowców, które ma wystartować we wrześniu, w br. oszacowano na 5,47 mln zł, a do 2024 roku ma wzrosnąć do 9,96 mln zł.
Natomiast Polskie Radio Literatura, emitowane od połowy 2018 roku, w kosztorysie ujęto dopiero w latach 2023-2024, jego budżet ma wtedy wynosić 8,29 mln zł rocznie.
Z kolei działalność Radiowego Centrum Nadawczego Polskiego Radia w br. ma kosztować 7,94 mln zł, a w 2024 roku – 8,6 mln zł.
W ub.r. Polskie Radio zanotowało spadek przychodów o 6,07 proc. do 336,53 mln zł. Nadawca miał 219,32 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej (5,8 proc. mniej niż rok wcześniej), a jego Agencja Reklamy osiągnęła 62,72 mln zł wpływów (po spadku o 7,4 proc.). Spółka zanotowała stratę, ale nie podaje jej wysokości.
Polskie Radio z nowym prezesem
W ub.r. Polskim Radiem jako prezes zarządzał Andrzej Rogoyski, w marcu ub.r. z funkcji członka zarządu został odwołany Mariusz Staniszewski. Natomiast Rogoyskiego zdymisjonowano w drugiej połowie stycznia, jego stanowisko objęła Agnieszka Kamińska, wcześniej m.in. dyrektor Jedynki, a od końcówki grudnia ub.r. wiceprezes spółki.
Na koniec 2018 roku nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. Dyrektor – redaktor naczelny zarabiał przeciętnie 16 148 zł miesięcznie, kierownik redakcji – 12 036 zł, rzecznik prasowy – 12 132 zł, redaktor wydawca – 10 545 zł, a spiker-lektor – 3 978 zł (wszystkie kwoty brutto). Członkowie zarządu mieli podpisane kontrakty menedżerskie, a odwołanemu w sierpniu ub.r. prezesowi Jackowi Sobali wypłacono odszkodowanie za konkurencyjność.
Liderem RMF FM
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.