W czasie epidemii koronawirusa życie społeczno-gospodarcze spowolniło na niemal dwa miesiące. Część Polaków pozostawała stale w domach, często pracując zdalnie. Więcej czasu poświęcano nie tylko na kontakt z rodziną, ale także na oglądanie telewizji czy treści w serwisach VoD. Z badań przeprowadzonych na zlecenie Ringier Axel Springer Polska wynika, że wzrosła też rola prasy jako medium na które poświęcano więcej uwagi i zaangażowania.
Na czytanie wydań drukowanych czytelnicy byli w stanie przeznaczyć więcej czasu niż kiedyś – tak odpowiedziała ponad połowa badanych – dokładnie 62 proc. oceniła, że może poświęcić więcej czasu na lekturę jednego wydania. Nieco ponad połowa czyta teraz więcej tytułów prasowych (53 proc.), a 56 proc. chętniej sięga po gazety.
Badani przyznali również, że z większym zaangażowaniem w maju śledzą wiadomości w prasie, 55 proc. z nich zdarza się czytać artykuły i informacje, które zwykle pomijał, a 62 proc. stwierdziło, że czyta prasę z większą uwagą.
Zdaniem badanych treści w prasie drukowanej wydają się być mniej „agresywne” (70 proc. odpowiedzi), dla 65 proc. – bardziej wartościowe, a 62 proc. ankietowanych ocenia, że prasa jest bardziej rzetelna niż inne media. Koncentruje się też na niej bardziej, niż podczas oglądania telewizji.
Czytanie prasy to dla biorących udział w badaniu źródło praktycznych informacji (78 proc.), przeanalizowane wiadomości (77 proc. odpowiedzi), 85 proc. utożsamia ją z czasem na rozrywkę i relaks, a dla 85 proc. to przyjemność.
Według 80 proc. respondentów reklamy są naturalnym elementem prasy, a 63 proc. z nich ocenia, że reklamy prasowe często oferują przydatne informacje. Ponad połowa (62 proc.) jest zdania, że kampanie w prasie nie drażnią ich tak, jak kiedyś.
Wydania drukowane najczęściej kupowane są w kioskach (56 proc. odpowiedzi) oraz sklepach osiedlowych (43 proc.). Nieco ponad 1/3 Polaków dokonuje zakupu gazet w hipermarketach i supermarketach, a 31 proc. w salonikach prasowych.