Wydawnictwo Zwierciadło łączy redakcje „Zwierciadła”, „Sensu” i serwisu Zwierciadlo.pl. Połączonymi strukturami zarządzać będzie od czerwca Joanna Olekszyk. Z firmy odchodzi dotychczasowa szefowa „Zwierciadła” Paulina Stolarek-Marat. Wydawnictwo rozwiązuje też umowy z kilkoma współpracownikami, a pracownikom obniża pensje.
Szefostwo wydawnictwa podkreśla, że decyzja o połączeniu redakcji została co prawda sprowokowana przez pandemię, lecz koronawirus tylko ją przyspieszył, gdyż proces połączenia redakcji przygotowywany był od dawna. Osobą odpowiedzialną za dostosowanie struktury organizacyjnej połączonych redakcji do nowych wyzwań została Joanna Olekszyk – dotychczasowa redaktor naczelna miesięcznika „Sens”.
Z początkiem czerwca Olekszyk obejmie również stanowisko redaktor naczelnej miesięcznika „Zwierciadło”. Zastąpi Paulinę Stolarek-Marat, która pełniła tę funkcję od lipca 2017 roku. Wcześniej Stolarek-Marat była redaktor naczelną polskiej edycji miesięcznika „Marie Claire” i miesięcznika „Voyage”, związana też była z magazynem „Uroda Życia”. Przez kilka lat pracowała też w radiu, szefując Radiu Zet, a potem krótko Trójce.
Jak udało nam się dowiedzieć u wydawcy, Paulina Stolarek-Marat nadzoruje przygotowywanie nowego, lipcowego numeru „Zwierciadła” (poprzedni ukazał się na dwa miesiące: maj i czerwiec), po czym odejdzie z firmy.
Joanna Olekszyk związana jest z magazynem „Sens” od 2010 roku. Przez siedem lat była sekretarzem tej redakcji oraz redaktor prowadzącą, a od 2017 jest redaktor naczelną „Sensu”. Ukończyła polonistykę i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Jest autorką (wspólnie z Katarzyną Miller) książek „Daj się pokochać dziewczyno” oraz „To Twoje życie” (Wydawnictwo Zwierciadło)
Funkcję zastępczyni redaktor naczelnej „Zwierciadła” obejmie od czerwca Alina Gutek, od lat związana z tym magazynem. To autorka wielu wywiadów i artykułów o tematyce psychologicznej, specjalizująca się w psychologii wychowania i relacjach rodzinnych. Ukończyła polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Jest współautorką (wspólnie z Wojciechem Eichelbergerem) książki „Patchworkowe rodziny. Jak w nich żyć”. Redaktor prowadzącą portal Zwierciadlo.pl pozostaje Magdalena Rosłaniec.
Obniżki pensji o 20-40 proc.
Ponadto wydawnictwo obniżyło wszystkim pracownikom pensje od 20 do 40 proc., a także rozwiązało umowy z sześcioma stałymi współpracownikami.
– Zarząd Spółki ma nadzieję, że wprowadzone zmiany przyspieszą integrację pomiędzy printem i onlinem. Pozwolą również w najlepszy sposób wykorzystać potencjał pracowników, wizerunek marki „Zwierciadło”, a przede wszystkim dostarczać najwyższej jakości treści dla czytelników – informuje Wydawnictwo Zwierciadło w komunikacie przesłanym do portalu Wirtualnemedia.pl.
Z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” wynika, ze w lutym br. sprzedaż ogółem „Zwierciadła” wyniosła 74 584 egz., po wzroście o 13,93 proc. – największym w zestawieniu miesięczników luksusowych i shopingowych.
Obniżki i zwolnienia w prasie, internecie i radiu
Kilka dni temu Burda Media Polska zwolniła mailowo ok. 50 osób, m.in. kilka osób z biura reklamy, projektów specjalnych, badań focusowych, fotoedytorów oraz parę osób z redakcji „Gali”, „Elle” i „Glamour”. Ponadto w firmie planowane jest obniżenie wynagrodzeń pozostałych pracowników.
W połowie kwietnia porozumienie w sprawie obniżek pensji i ochrony miejsc pracy podpisał ze związkowcami zarząd Polska Press Grupy. Pod koniec zeszłego tygodnia szefostwo firmy wycofało się z tych ustaleń. Zdecydowało, że część pracowników będzie miała obniżone pensje o 20 procent, część szefostwo skieruje na tzw. przestój ekonomiczny objęty 50-procentową obniżką pensji.
Wydawnictwo Bauer zamknęło w sumie 34 tytułów prasowych. Wypowiedzenie otrzymało 27 pracowników. Firma żegna się się też z dziennikarzami „CD Action” i „PC Format”, ale nie przesądziła jeszcze o zakończeniu wydawania tych pism.
Agora uzgodniła ze związkiem zawodowym warunki obniżki wynagrodzeń i czasu pracy o 20 proc. dla większości pracowników przez pół roku. Firma oszczędzi na tym ok. 25 mln zł. Ponadto ustaliła program dobrowolnych odejść z jej spółki zależnej Goldenline, z którą pożegnało się właśnie 26 osób, prawie 80 proc. zatrudnionych.
Także Edipresse Polska poinformowało, że rozwiązało umowy z 31 osobami, a z początkiem maja obniży pracownikom i współpracownikom wynagrodzenia i czas pracy o 20 proc. na okres od 6 do 8 miesięcy.
Spółki ZPR Media (zajmuje się produkcją tv) i Time (wydawca „Super Expressu” i broker reklamy radiowej) porozumiały się z pracownikami co do obniżki wynagrodzeń i wymiaru pracy o maksymalnie 20 proc. przez pół roku. Firmy chcą skorzystać ze wsparcia w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Ich kierownictwa będą natomiast zarabiać o 20-40 proc. mniej do końca br.
Wirtualna Polska zredukowała zatrudnienie w niektórych spółkach ze swojego pionu pozamediowego. Z końcem marca zwolniła kilkadziesiąt osób firmy Wakacje.pl zajmującej się sprzedażą wycieczek zagranicznych. – Wakacje.pl ograniczają koszty, tak aby lepiej przygotować się do kolejnego sezonu – tłumaczył Micha Siegieda, dyrektor WP ds. komunikacji i PR. Ponadto w należącej do Wirtualnej Polski spółce Nocowanie.pl, zajmującej się turystyką krajową, pożegnano się z ok. 10 pracownikami.
Również zarząd Eurozetu zaczął rozmowy z przedstawicielami pracowników dotyczące obniżenia wszystkim pensji o 20 proc. na pięć miesięcy.
Natomiast prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w mailu zapewniła pracowników firmy, że mimo pandemii i recesji gospodarczej nie planuje zwolnień ani obniżki wynagrodzeń.