„Gazeta Wyborcza” bez ogłoszeń rządowych”

Dobór mediów opiera się na analizie wiarygodności i skuteczności

Jarosław Kurski

W ramach rządowej kampanii o zasadach zachowania w czasie epidemii koronawirusa wczoraj w największych mediach pojawiła informacja „Jak bezpiecznie robić zakupy”. Płatnego ogłoszenia – kolejny raz w ostatnim czasie – zabrakło w „Gazecie Wyborczej” (Agora). – Nie zostało wydane żadne polecenie o pomijaniu jakichkolwiek mediów, a ich dobór opiera się na analizie dotarcia, wiarygodności i skuteczności informowania – informuje Wirtualnemedia.pl Centrum Informacyjne Rządu.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prowadzi od ponad miesiąca akcję informującą Polaków o zasadach bezpieczeństwa w związku z epidemią koronawirusa. Informacje na temat właściwego zachowania w czasach pandemii m.in. podstaw higieny i zasad przemieszczania są prowadzi zarówno w mediach tradycyjnych, jak i mediach społecznościowych należących do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i innych instytucji rządowych.

W poniedziałek w papierowych wydaniach dzienników ukazały się płatne ogłoszenia Kancelarii Prezesa Rady Ministrów informujące, jak bezpiecznie robić zakupy. Taka informacja nie znalazła się jednak w „Gazecie Wyborczej”.

Nie omieszkał skomentować tego na Twitterze dziennikarz tytułu Wojciech Czuchnowski. – Zdaniem rządu PiS, czytelnicy Wyborczej nie zasługują na informację „Jak bezpiecznie robić zakupy”. Kolejne kryzysowe ogłoszenie władz dziś we wszystkich dziennikach poza GW – nakład 127 tys. egz. plus 220 cyfrowo. Jak widać nienawiść do Wyborczej przegrywa z rozsądkiem – napisał Czuchnowski.

Zdaniem rządu PiS,czytelnicy Wyborczej nie zasługują na informację „Jak bezpiecznie robić zakupy”.Kolejne kryzysowe ogłoszenie władz dziś we wszystkich dziennikach poza GW-nakład 127 https://t.co/fJGsWWbHGj 220 cyfrowo.Jak widać nienawiść do Wyborczej przegrywa z rozsądkiem… pic.twitter.com/ZtTKN3AOeg

— wojciech czuchnowski (@czuchnowski) April 6, 2020

„Rząd Morawieckiego uznaje czytelników za gorszy sort”

Sprawę dla portalu Wirtualnemedia.pl skomentował również Jarosław Kurski, pierwszy zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.

– Już przed wybuchem epidemii zdarzały się przypadki, kiedy rząd PiS pomijał w komunikacji do obywateli czytelników „Gazety Wyborczej”, największego opiniotwórczego dziennika w Polsce. Wtedy traktowaliśmy to jako małostkowość i represję ekonomiczną wobec wydawcy naszego dziennika. Machaliśmy na to ręką, bo dajemy sobie radę i bez rządowych ogłoszeń. Jednak w obecnej sytuacji takie lekceważenie setek tysięcy Polaków czytających „Wyborczą” to prostu postępowanie niegodne. Niestety, rząd premiera Morawickiego uznaje czytelników „Wyborczej” za „gorszy sort” – zaznacza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Kurski.

„KPRM analizuje dotarcie, wiarygodności i skuteczności informowania”

Spytaliśmy Kancelarię Prezesa Rady Ministrów co jest powodem pomijania „Gazety Wyborczej” przy zakupie płatnych powierzchni w mediach.

Centrum Informacyjne Rządu tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że „dostęp do tych materiałów jest nieograniczony i mogą być one publikowane i rozpowszechniane przez media”. – Kancelaria Premiera umieściła na stronach GOV.PL specjalne plakaty do pobrania przez zainteresowane osoby i media. Zachęcamy do korzystania z tych informacji. Poniedziałkowa publikacja „Jak bezpiecznie robić zakupy” w mediach zawiera plakat pochodzący właśnie z tego źródła – dodano.

Jednocześnie jak tłumaczy CIR portalowi Wirtualnemedia.pl, w ramach akcji prowadzone są także działania płatne, obejmujące zarówno zakup reklamy w internecie i mediach społecznościowych, jak i płatnej powierzchni reklamowej w wybranych tytułach prasowych, radiu i telewizji. – Zależy nam na dotarciu z tą informacją do jak najszerszego grona odbiorców. Informujemy także, że nie zostało wydane żadne polecenie o pomijaniu jakichkolwiek mediów, a ich dobór opiera się na analizie dotarcia, wiarygodności i skuteczności informowania – odpowiedziało nam Centrum Informacyjne Rządu.

Przypomnijmy, że to nie pierwsza tego typu sytuacja – przykładowo w marcu br. w prasie ukazały się ogłoszenia KPRM – dotyczące zamknięcia szkół z powodu koronawirusa. Były publikowane we wszystkich dziennikach ogólnokrajowych o profilu ogólnotematycznym. Na tej liście zabrakło „Gazety Wyborczej”.

Natomiast tytuł w marcu zdecydował, że teksty o koronawirusie będą dostępne w jej serwisach dla wszystkich internautów, poza systemem płatnego dostępu.

Szykuje się obniżka pensji, zwolnienia w Goldenline

Agora zaproponowała wczoraj wszystkim pracownikom obniżkę na sześć miesięcy stałych wynagrodzeń o 20 proc. Planuje też zwolnienia grupowe w swojej spółce Goldenline.

„Gazeta Wyborcza” w lutym br. zanotowała 80 661 egz. średniej sprzedaży ogółem wśród dzienników ogólnopolskich. Jej średni wynik poszedł w dół o 12,57 proc. do 80 661 egz.

Na koniec ub.r. z prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 218 tys. użytkowników, o 47,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny przychód miesięczny od subskrybenta, który kupił ofertę bezpośrednio na Wyborcza.pl, wynosił 14 zł.

W styczniu br. portal Wyborcza.pl zanotował 8,03 mln użytkowników i 83,73 mln odsłon oraz 11 minut średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Gemius/PBI).

W ub.r. grupa Agora osiągnęła wzrost przychodów o 9,5 proc. do 1,25 mld zł, zysku EBITDA o 93,3 proc. do 190,2 mln zł oraz spadek zysku netto z 9,4 do 6 mln zł (bez uwzględnienia zmiany standardu rachunkowości zysk netto wzrósł z 9,4 do 9,6 mln zł. Za to wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” wzrosły o 6,5 proc. do 98,3 mln zł.

Według danych ZKDP w ub.r. sprzedaż „GW” zmalała o 9,2 proc. do 85 873 egz., natomiast z oferty subskrypcyjnej do serwisów internetowych dziennika na koniec ub.r. korzystało już ponad 218 tys. użytkowników, wobec 170,5 tys. na koniec 2018 roku. Agora podała, że na koniec ub.r. już 24 proc. przychodów „Gazety Wyborczej” to wpływy z internetu.

Według danych ZKDP w styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 81 410 egz., o 11,47 proc. mniej niż rok wcześniej.

Na koniec ub.r. z prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 218 tys. użytkowników, o 47,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny przychód miesięczny od subskrybenta, który kupił ofertę bezpośrednio na Wyborcza.pl, wynosił 14 zł.

W styczniu br. portal Wyborcza.pl zanotował 8,03 mln użytkowników i 83,73 mln odsłon oraz 11 minut średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Gemius/PBI).