Nadawcy, reklamodawcy, marketerzy i organizacje branżowe zaprezentowali założenia zintegrowanego pomiaru konsumpcji mediów w Polsce przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Dokument w tej sprawie przesyłali już kilkanaście dni temu, ale z powodu koronawirusa nie mogła się odbyć dyskusja w tej sprawie.
W dokumencie, jaki przekazano KRRiT oraz portalowi Wirtualnemedia.pl można zapoznać się z założeniami pomiaru konsumpcji mediów w Polsce. Zespół Telemetrii Polska, który wspólnie z rynkiem pracuje nad nowym standardem pomiaru oraz szef KRRiT Witold Kołodziejski nie mogli spotkać się z przedstawicielami rynku z oczywistych względów – obostrzeń spowodowanych koronawirusem. Spotkanie odbyło się w tym tygodniu za pośrednictwem internetu w formie wideokonferencji.
Założenia do badania przygotowali przedstawiciele mediów zgromadzeni w Komitecie Badań Radiowych, MOC TV, Polskich Badaniach Internetu, Polskim Radiu i Audytorium 17. Został on też zaakceptowany przez reklamodawców skupionych w Koalicji „Marketerzy dla Lepszych Badań” oraz MAC (Media Agency Committee) przy Klubie Agencji Mediowych SAR.
Jak czytamy w komunikacie, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz zespół Telemetrii Polskiej „z dużą satysfakcją przyjęli fakt zaprezentowania głównych postulatów rynku co do kształtu nowego standardu badań”. Według nich założenia wymagają jednak uszczegółowienia, dlatego Telemetria Polska miała zaproponować dalszą pracę nad konkretnymi kwestiami w grupach roboczych. Uwagi miały dotyczyć zbyt ogólnego charakteru wypracowanych postulatów oraz braku jednolitego stanowiska w kilku kwestiach. – Zaproponowano trzy bloki tematyczne: organizacyjny, do spraw technologii i do spraw rekrutacji oraz badania założycielskiego. Strony wspólnie ustaliły, że będą dalej współpracować oraz, że kolejne spotkanie w formule wideokonferencji odbędzie się w kolejnym tygodniu – podaje KRRiT.
Szef KRRiT Witold Kołodziejski stwierdził, że „udało się usłyszeć jednolity głos rynku odnoszący się do pomysłu nowego standardu badań konsumpcji mediów”. – Traktujemy to również jako nasz sukces, bo jeszcze dwa lata temu, zanim uruchomiliśmy program Telemetria Polska, takie wspólne stanowisko było niemożliwe. Wchodząc w szczegóły zaproponowanych pomysłów jest jednak bardzo dużo kwestii, które zostały potraktowane bardzo ogólnie. Liczymy, że reprezentacja rynku – teraz wspólnie z zespołem Telemetrii Polskiej – wypracuje odpowiedzi na kluczowe kwestie i dzięki temu powstaną założenia, które pozwolą zbudować jeden, nowy standard pomiaru konsumpcji mediów – komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dyrektor programu Telemetria Polska, Michał Wigurski wierzy, że taka formuła prac umożliwi do końca maja wypracować rekomendacje i kompletną dokumentacje pod planowaną rekrutację i zakupy technologiczne do budowy prototypu badania. – Rozmawiamy już wspólnie bardzo długo. Teraz czas na sprawdzeniu naszych koncepcji na prototypie pomiaru, budowa którego startuje jeszcze w tym roku – stwierdza.
Zgodnie z harmonogramem prac przyjętym przez zespół Telemetrii Polskiej do końca drugiego kwartału powinny zostać wypracowane założenia i rekomendacje do budowy prototypu. Zgodnie z umową zawartą między KRRiT i Instytutem Łączności Państwowym Instytutem Badawczym – na początku trzeciego kwartału br. ma wystartować budowa prototypu panelu badawczego.
Program Telemetria Polska zakłada stworzenie panelu telemetrycznego opartego na 26 tys. respondentów. Jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu obejmie zarówno pomiar konsumpcji mediów w domu, jak i na urządzeniach przenośnych. Dodatkowo w ramach projektu ma być uruchomiony panel RPD oparty docelowo o 11 milionów gospodarstw domowych.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku
W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy – 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.