PAP udostępnia redakcjom za darmo serwis o koronawirusie, apeluje o niezapraszanie dziennikarzy na briefingi

Wojciech Surmacz

Polska Agencja Prasowa uruchomiła serwis dotyczący koronawirusa. Treści z niego udostępnia za darmo wszystkim chętnym redakcjom, także tym niemającym umów z PAP. – Zależy nam na jak najszerszym trafieniu do odbiorców z wiarygodnymi informacjami – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojciech Surmacz, prezes PAP.

W nowym, bezpłatnym serwisie znajdują się treści poświęcone zagrożeniu koronawirusem, wdrażanym i planowanym działaniom związanym z epidemią w Polsce oraz najnowszym doniesieniom z całego świata o walce z SARS-CoV-2. Celem jego uruchomienia jest dostarczenie wiarygodnej i sprawdzonej informacji, wówczas, gdy wokół epidemii i działań podejmowanych w związku z nią pojawia się duża liczba plotek, zniekształceń medialnych i fake newsów. –

Mieliśmy sygnały ze strony Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, że potrzebny jest dostęp do takiego miejsca w necie, dlatego postanowiliśmy udostępniać za darmo informacje tam zawarte wszystkim chętnym redakcjom – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Surmacz.

Informacje zawarte w serwisie będą udostępniane poprzez platformę internetową PAP. Redakcje, które nie mają umowy licencyjnej z PAP, a chciałyby z niego skorzystać, powinny zgłosić się pod adresem mailowym koronawirus@pap.pl.- W zamian za możliwość bezpłatnego korzystania z aktualizowanego w trybie 24/7 serwisu oczekujemy przyłączenia się do kampanii społecznej Polskiej Agencji Prasowej i zamieszczenia na własnych stronach internetowych banera linkującego do oficjalnego portalu rządowego – informuje prezes PAP.

Kampania, o której mówi Wojciech Surmacz, ma na celu wypromowanie serwisu www.gov.pl, na którym publikowane są zalecenia i komunikaty dotyczące zagrożenia epidemicznego w Polsce. Jak się dowiadujemy, kampania jest płatna (płaci za nią PAP), a do akcji włączyli się już m.in. serwisy Onet.pl, Interia.pl, TVN24.pl, TVP.Info, PolsatNews.pl i Polityce.pl. Nie udało się osiągnąć porozumienia jedynie z Agorą i portalem Niezależna.pl, które – jak dowiadujemy się w PAP – zaproponowały zbyt wysoką cenę za eksponowanie banera. Akcja trwać ma na razie przez tydzień, także w mediach społecznościowych.

To nie wszystkie działania, jakie Polska Agencja Prasowa podjęła w poniedziałek w sprawie epidemii koronawirusa. Szefostwo PAP rozesłało do 2,5 tys. jednostek samorządu terytorialnego oraz do kilkudziesięciu instytucji apel w sprawie ochrony dziennikarzy przez koronawirusem.

„W trosce o zdrowie dziennikarzy PAP apeluję o nie organizowanie konferencji prasowych, briefingów i innych wydarzeń z osobistym udziałem przedstawicieli środków masowego przekazu. Zwracam się z prośbą o zastąpienie wspomnianych spotkań telekonferencjami, oświadczeniami oraz innymi formami komunikacji, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu” – czytamy w piśmie Wojciecha Surmacza. – W ciągu dnia mieliśmy bardzo dobry oddźwięk, wiele instytucji informowało nas, że przychyla się do tego wniosku – mówi nam Surmacz.

Z dezinformacją na temat koronawirusa w globalnej skali walczy też Facebook, który właśnie wprowadza nową formę informowania o tym zjawisku. Użytkownicy w Aktualnościach i w wyszukiwarce zobaczą komunikaty odsyłające ich do oficjalnych źródeł informacji na temat koronawirusa.