Wysoka oglądalność stacji newsowych w ostatnich dniach

„Większa potrzeba dostępu do bieżących informacji”

Mateusz Morawiecki

We wtorek TVN24 miał 5,98 proc. udziału w rynku telewizyjnym, TVP Info – 5,72 proc., a Polsat News – 2,25 proc., podobne wyniki stacje newsowe – obszernie informujace o koronawirusie – osiągnęły dzień wcześniej. Są to zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. – Im bardziej dramatyczne i dynamiczne wydarzenie tym większa potrzeba dostępu do bieżących informacji, a te zapewniają przede wszystkim stacje newsowe – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

W ostatnich kilku dniach tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Aktualnie w Polsce COVID-19 zarażonych jest 31 osób, w środę rząd podjął decyzję o m.in. zamknięciu szkół, uczelni wyższych, kin, teatrów i innych placówek kulturalnych. Dzień wcześniej zostały odwołane imprezy masowe.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement – udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Mediacom – we wtorek, 10 marca najpopularniejszą stacją informacyjną w Polsce był TVN24. Średni dobowy udział stacji wyniósł 5,98 proc. wśród wszystkich widzów, 4,56 proc. w grupie komercyjnej 16-49 i 4,41 proc. w grupie 16-59.

Stacja TVP Info we wtorek miała 5,72 proc. udziału w 4+, 3,09 proc. w 16-49 i 3,54 proc. w 16-59. Z kolei udziału Polsat News wyniosły odpowiednio 2,36 proc., 2,57 proc. i 2,31 proc.

Zbliżone wyniki oglądalności główne stacje informacyjne miały dzień wcześniej. Udziały TVN24 wyniosły odpowiednio 5,73 proc., 4,16 proc. i 4,19 proc., TVP Info – 5,16 proc., 2,55 proc. i 3,17 proc., a Polsat News – 2,25 proc., 2,17 proc. i 2,07 proc.

– Im bardziej dramatyczne i dynamiczne wydarzenie tym większa potrzeba dostępu do bieżących informacji, a te zapewniają przede wszystkim stacje newsowe, więc ich wzrost oglądalności w tej sytuacji jest rzeczą absolutnie normalną – komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.

O koronawirusie szerzej zaczęto informować we wtorek, 21 stycznia br., kiedy to w Chinach zaczęła wyraźnie rosnąć liczba zachorowań, a także pojawiły się pierwsze ofiary śmiertelne oraz zaobserwowano rozprzestrzenianie się wirusa na inne kraje. Przez kolejne tygodnie COVID-19 był jednym z głównych tematów w mediach (obok kampanii wyborczej do zbliżających się wyborów prezydenckich). Średnie udziały TVN24 od tego dnia do 10 marca br. wyniosły odpowiednio 4,76 proc., 2,83 proc. i 2,96 proc., TVP Info – 4,46 proc., 1,84 proc. i 2,40 proc., a Polsat News – 1,47 proc., 0,98 proc. i 1,10 proc.

Trzy główne stacje w analizowanym okresie miały wyższe wyniki niż w całym 2019 roku. Wzrost w przypadku TVN24 w 4+ wyniósł 1,73 proc., TVP Info – 24,07 proc., a Polsat News – 21,72 proc.

Oglądalność telewizji w najbliższych dniach wzrośnie

Zdaniem Macieja Niepsuja oglądalność telewizji w najbliższych dniach wzrośnie. Wynika to z tego, że m.in. dzieci i młodzież nie będą uczęszczać na zajęcia w szkołach, zamknięte będą również obiekty kulturalne, w dodatku obawa przed potencjalnym zarażeniem koronowirusa spowoduje, że Polacy w miarę możliwości będą przebywać w domu.

– W sytuacji rosnącego zagrożenia rośnie również potrzeba izolacji, a to oznacza zamknięcie się w przysłowiowych czterech ścianach, w których najpopularniejszą i najtańszą rozrywkę jest telewizja, więc średni czas jaki statystyczny Polak spędza przed telewizorem również wzrośnie, nie tylko ze względu na głód informacji, ale również, a może przede wszystkim na możliwość oderwania się na chwilę od problemów – komentuje nasz rozmówca. – Dodając do tego potrzebę zagospodarowania czasu dzieciom w domach telewizory, laptopy, smartfony i inne urządzenia dostarczające content a za jego pomocą zabicie czasu z pewnością rozgrzeją się do czerwoności – dodaje.

Specjalnie programy w telewizji

W poniedziałek TVN24 pokazał pierwsze wydanie codziennego programu „Koronawirus – raport”, który w dni powszednie zastąpi „Czarno na białym”. Z ramówki wypada cykl porannych wywiadów Konrada Piaseckiego o kampanii prezydenckiej.

Na antenie TVP Info wystartował we wtorek nowy program „Koronawirus Poradnik”. Codziennie kilka razy stacja będzie informowała w nim m.in. jak uniknąć zarażenia i rozpoznać symptomy koronawirusa. Cykl prowadzi Adam Giza.