Prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia chcą wejść do Komitetu Badań Radiowych

Zarządy i prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia (PR) podczas Ogólnopolskiego Seminarium Radiofonii Publicznej przyjęli zaproszenie do wstąpienia do Komitetu Badań Radiowych (KBR) – poinformowała w czwartek Wirtualnemedia.pl marketing manager Audytorium 17 Katarzyna Patnaik.

„Prezesi Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia jednomyślnie wyrazili chęć wstąpienia do Komitetu Badań Radiowych, szczególnie teraz, by móc aktywnie brać udział w pracach nad nowymi badaniami, na takich samych zasadach jak wszyscy członkowie” – powiedziała w czwartek Katarzyna Patnaik.

„Oznacza to, że istnieje pełna zgoda i aprobata, by wstąpić do Komitetu Badań Radiowych. Prezesi i Zarządy Regionalnych Rozgłośni rozmawiali o tym podczas seminarium w Wiśle i wszyscy jednomyślnie stwierdzili, że jest to bardzo dobry krok w związku z tym, że pracujemy też między innymi nad nową metodologią badań” – wyjaśniła, dodając, że „ważne, żebyśmy wszyscy w tym w pełni uczestniczyli”.

„Zarządy Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia (PR) podczas Ogólnopolskiego Seminarium Radiofonii Publicznej z zadowoleniem przyjęły zaproszenie do Komitetu Badań Radiowych (KBR). Wyrażona podczas ostatniego spotkania KBR, w dniu 14 stycznia, deklaracja o możliwości rozszerzenia Komitetu Badań Radiowych o nowych członków, w tym Audytorium 17 sp. z o.o. jest dla Regionalnych Rozgłośni i dla wszystkich nadawców radiowych milowym krokiem na drodze do zjednoczenia i wzmocnienia pozycji Radia na rynku medialnym” – oceniło Audytorium 17 sp. z o.o. w przesłanym Wirtualnemedia.pl komunikacie.

Jak wyjaśniono, „Audytorium 17 wielokrotnie powtarzało, że tylko wspólne i partnerskie tworzenie standardów obowiązujących na rynku radiowym jest w stanie rozwijać nasze medium i zapewnić mu silną pozycję w konwergentnym świecie multimedialnym”. Podkreślono również, że dotychczasowy status „obserwatora prac KBR” nie zapewniał Audytorium 17 „równych praw i obowiązków pośród wszystkich nadawców radiowych”.

„Tym bardziej cenne jest zaproszenie do grona tych nadawców, którzy wspólnie, już na równych prawach, będą współtworzyć nowe zasady badań, które staną się obowiązującym standardem i walutą rozliczeniową na rynku reklamowym” – czytamy w przesłanym komunikacie.

Aktualnie Komitet Badań Radiowych tworzą Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR dba nie tylko o poprawność realizacji badania Radio Track, lecz również śledzi trendy na światowych rynkach, sprawdzając możliwość ich adaptacji na polskim rynku.

Audytorium 17 to przedstawiciel nie tylko siedemnastu Regionalnych Rozgłośni Polskiego Radia w dziedzinie zakupu czasu reklamowego i planowania kampanii reklamowych, ale także sześciu wyspecjalizowanych programów lokalnych, tzw. anten miejskich i trzech stacji nadających wyłącznie w technologii DAB+. Regionalne Rozgłośnie Polskiego Radia, jako grupa radiowa, mają zasięg ogólnopolski, zachowując cały czas swój indywidualny, regionalny charakter. Audytorium 17 trafia do ponad 36 mln Polaków.

Udany rok dla RMF FM i Antyradia

Udział RMF FM pod względem słuchania w 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 27,8 proc. Względem analogicznego okresu rok wcześniej wynik zwiększył się o 2 pkt. proc. – najbardziej w zestawieniu.

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 12,2 proc. (udział tej stacji względem fali styczeń-czerwiec 2018 zmalał o 0,2 pkt. proc.).

Od kwietnia ub.r. redaktorem naczelnym stacji jest na stałe Michał Celeda, a dyrektorem muzycznym – Agnieszka Woźniak. W ostatnim czasie z rozgłośnią rozstała się dyrektor informacji Katarzyna Buszkowska, jej obowiązki przejął wspomniany już wyżej Celeda.

Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,8 proc., po wzroście o 0,3 pkt. proc.

Rekordowe spadki PR1 i PR3, rekord RMF MAXXX

Czwarte miejsce zajęła publiczna Jedynka. Udział PR1 spadł o 1,1 pkt. proc. do 5,7 proc – zdecydowanie najbardziej w zestawieniu. Tym samym Jedynka zanotowała najniższy wynik słuchalności w historii nadawania.

5,1 proc. udziału miała siostrzana Trójka, która tym samym zanotowała najsłabszy wynik od początku lat 2000. Udział tej stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 5,1 proc.

W sierpniu 2018 roku zmienił się prezes Polskiego Radia – najpierw zawieszonego, a niedługo potem odwołanego Jacka Sobalę zastąpił Andrzej Rogoyski – początkowo oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej, a w listopadzie 2018 roku powołany na nie na stałe. Natomiast w marcu ub.r. z zarządu spółki odwołano Mariusza Staniszewskiego, w jego miejsce nie wyznaczono nowej osoby. W grudniu ub.r. decyzją Rady Mediów Narodowych na członka zarządu publicznej rozgłośni powołana została Agnieszka Kamińska. Kilka dni temu Andrzej Rogoyski został odwołany z funkcji prezesa przez RMN, a jego miejsce zajęła Kamińska. Obecnie zarząd Polskiego Radia jest jednoosobowy.

Najwyższy wynik w historii zanotowało RMF MAXXX. Stacja ta w analizowanym okresie miała 3,9 proc. udziału, po wzroście o 0,4 pkt. proc. Awansowała ona z pozycji 8. na 7.

Wysokie wzrosty, wynoszące po 0,2 pkt. proc., osiągnęły również AntyRadio i Meloradio, których wyniki zwiększyły się do odpowiednio 2,1 proc. i 1,1 proc. Obie anteny również odnotowały najwyższe udziały w historii nadawania.