Agnieszka Kamińska nową prezes Polskiego Radia

Problem z głosowaniem zarządu

Agnieszka Kamińska

W środę 22 stycznia Rada Mediów Narodowych podjęła decyzję o odwołaniu z funkcji prezesa Polskiego Radia Andrzeja Rogoyskiego i o mianowaniu na to stanowisko Agnieszkę Kamińską. Od grudnia 2019 roku była członkiem zarządu spółki. Zapalnikiem do zmiany miało być jedno z posiedzeń zarządu, kiedy były już szef rozgłośni miał wstrzymać się od głosu – wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl.

Decyzją przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego, Elżbiety Kruk oraz Joanny Lichockiej (wszyscy związani z PiS) nową szefową Polskiego Radia została w środę Agnieszka Kamińska. Jednocześnie Grzegorz Podżorny (wyznaczony przez Kukiz’15) był przeciwny, a Juliusz Braun nieobecny podczas posiedzenia z powodu wyjazdu zagranicznego. Zdecydowano też, że zarząd spółki będzie teraz jednoosobowy.

Podczas posiedzenia nie był obecny ani Andrzej Rogoyski, ani Agnieszka Kamińska. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, miano nie podać merytorycznego argumentu, który miałby świadczyć o słuszności decyzji.

Decyzja zapowiadana od kilku miesięcy

O tym, że Agnieszka Kamińska ma zostać prezesem Polskiego Radia mówiło się co najmniej od kilku miesięcy. Pracownicy spółki spekulowali, że taki ruch może mieć miejsce przy okazji wyborów parlamentarnych i zmiany układu sił politycznych. Nic takiego jednak się nie stało – prezesem nadal był Andrzej Rogoyski, którego po cichu wspierał przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Ich relacje miały jednak w ostatnim czasie ulec nieznacznemu ochłodzeniu.

Pogłoski o zmianie prezesa pojawiły się ponownie w grudniu 2019 roku, kiedy tuż przed świętami do zarządu weszła Agnieszka Kamińska – zresztą z rekomendacji samego Rogoyskiego. Nasi rozmówcy mówili wtedy nieoficjalnie, że kwestią czasu jest przeskoczenie przez nią ze stołka wiceprezes na fotel szefowej spółki.

Andrzej Rogoyski, który zwrócił się z prośbą o powołanie Kamińskiej do przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego w piśmie do którego treści dotarliśmy sam zachwalał byłą szefową Jedynki Polskiego Radia: „Pani Agnieszka Kamińska dała się poznać w krótkim czasie jako bardzo dobry i sprawny dyrektor Programu 1 Polskiego Radia, tak od strony programowej, jak i redakcyjno-zarządczej. Uzupełnienie zarządu o panią Agnieszkę Kamińską pozwoli mi na jeszcze sprawniejsze zarządzanie Polskim Radiem, zwłaszcza w części programowej” – pisał.

Według informacji od naszych rozmówców, w spółce zostało to odebrane jako zgoda na pożegnanie się ze stanowiskiem.

Natomiast już jako wiceprezes Agnieszka Kamińska stawiała sobie za cel „stały, sukcesywny wzrost słuchalności wszystkich anten Polskiego Radia”. – Jednym z celów będzie także zwiększenie obecności programów Polskiego Radia w internecie (media społecznościowe typu Twitter, Facebook, Instagram, YouTube). Prezes Agnieszka Kamińska podejmie również działania służące budowaniu jeszcze większego zaufania i sympatii słuchaczy do nadawcy publicznego, jakim jest Polskie Radio – poinformowała nas w grudniu Ewelina Steczkowska, rzeczniczka prasowa spółki.

Problem z głosowaniem podczas jednego z zarządów

Szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański powiedział nam, że członkowie Rady doszli w środę do wniosku, że „pani Agnieszka Kamińska usprawni spółkę, bo zapewni jej większą kreatywność i dynamikę na rynku medialnym”. – Dajemy jej szansę, aby na razie prowadziła zarząd jednoosobowo, a zobaczymy co będzie dalej. Myślę, że jednoosobowy zarząd jest trudny, ale do przyjęcia. W Telewizji Polskiej na pewno by się nie sprawdził, bo jest o wiele większą instytucją. W radiu mam nadzieję, że się sprawdzi. W każdym razie pani Kamińska naszym zdaniem ma szansę, aby dobrze poprowadzić tę spółkę – powiedział nam Krzysztof Czabański.

Jedna z osób, która na co dzień blisko obserwuje sytuację w mediach publicznych mówi nam, że obecność Kamińskiej miała wzmocnić i usprawnić zarząd, ale członkowie Rady zdecydowali się wrócić do koncepcji jednoosobowego sprawowania władzy w Polskim Radiu. Jak mówi w rozmowie z nami, już pierwsze tygodnie miały pokazać, że „pojawił się pewien kłopot we współpracy między prezesem a wiceprezes”. – Był taki moment na jednym z zarządów, kiedy prezes Rogoyski wstrzymywał się od głosu w przypadku konkretnej decyzji, co uniemożliwiało podjęcie uchwały. To miał być moment, kiedy okazało się, że ten zarząd nie zadziała. Jego decyzja nie była poprzedzona żadnymi rozmowami, ani ustaleniami, więc było wielkie zdziwienie, że zagłosował w ten sposób – mówi nam jedna z osób.

Nieoficjalnie dowiadujemy się też, że przed jednym ze styczniowych zarządów miała paść deklaracja, że zostanie odwołana szefostwo Agencji Promocji Polskiego Radia (co w efekcie się stało – przyp.red.). – Padła deklaracja, że zarząd będzie współpracować, kiedy był powoływany, że nie będzie sytuacji, kiedy decyzje nie będą wcześniej uzgodnione – tłumaczy nasz rozmówca. – Tymczasem podczas zmian personalnych zdarzyło się, że prezes Rogoyski wstrzymał się od głosu i zagłosował wbrew temu, co było ustalone. To pokazało od razu, że ten zarząd nie działa, że nie dojdzie do współpracy – dowiadujemy się z zaufanego źródła.

Dwa tygodnie temu zarząd Polskiego Radia odwołał kierownictwo Agencji Promocji PR: jej szefową Jolantę Fudalę (była nią od kwietnia 2017 roku) oraz wicedyrektor Mirosławę Mieszkowską. Nową dyrektor została Joanna Gepfert, która prowadzi własną agencję PR, pracowała w gabinecie politycznym ministra spraw zagranicznych Jacka Czaputowicza, w przeszłości także w gabinetach premier Hanny Suchockiej i Jerzego Buzka. Pełniącą obowiązki zastępcy dyrektora promocji została Justyna Karbowska, kierownik sekcji planowania promocji. Z drugiej strony zmiany w Agencji Promocji miały być też jasnym sygnałem, że w radiu „idzie nowe”, więc ludzie na kierowniczych stanowiskach stopniowo będą wymieniani.

Według naszego rozmówcy działania dotychczasowego szefa Polskiego Radia miały być też oceniane przez niektórych jako „nie tak energiczne, jakby tego potrzebowała obecnie spółka”. – Pani Kamińska jest energiczna, będzie nową siłą, która będzie dobrze prowadzić to radio. Tu potrzeba zdecydowanych działań, choćby ze względu na spadek słuchalności, choć niektóre anteny odrabiają straty – słyszymy podczas jednej z rozmów.

Inny nasz rozmówca uważa, że jeżeli Agnieszka Kamińska dostała w ramach kompetencji „nadzór nad praktycznie całym radiem, a prezes Rogoyski teatr i administrację, to musiało wywołać taką sytuację”. – Wiadomo, że w tym przypadku był tylko „przystawką”. Decyzje podejmuje osoba spoza zarządu i wydaje dyspozycje, więc o jakim nieporozumienia między członkami zarządu może być mowa? – podkreśla.

W grudniu 2019 roku, kiedy Kamińska została członkiem zarządu, jedna z osób powiedziała nam, że „nie będzie to miało żadnego znaczenia dla spółki”. – To, że pani Kamińska pojawiła się w zarządzie nie robi żadnej różnicy. Radio jest zarządzane przez kogoś kompletnie innego i pani wie, przez kogo. W związku z tym, ta decyzja nie ma żadnego znaczenia – komentowała wtedy. – Jeśli chodzi o kwestie programowe, dyrektorzy wykonują polecenia innej osoby, a nie zarządu. Prawdopodobnie chodzi o przygotowanie, by odwołać pana Rogoyskiego ze stanowiska – przewidywała wtedy.

Cztery lata, czwarty prezes

Agnieszka Kamińska będzie czwartą osobą, która w ciągu ostatnich czterech lat została wybrana na stanowisko szefa publicznej rozgłośni.

Andrzej Rogoyski obowiązki prezesa Polskiego Radia przejął w sierpniu 2018 roku. Został oddelegowany na to stanowisko z rady nadzorczej w miejsce zawieszonego Jacka Sobali. Na stałe Rada Mediów Narodowych powołała Rogoyskiego na prezesa publicznego nadawcy w listopadzie 2018 roku.

Z kolei Jacek Sobala został powołany na prezesa Polskiego Radia w marcu 2017 roku, po tym jak poprzednia prezes Barbara Stanisławczyk-Żyła złożyła rezygnację po wygranym konkursie.

Poprzednio członkiem zarządu Polskiego Radia był Mariusz Staniszewski, został wybrany w lutym 2017 roku w konkursie przeprowadzonym przez Radę Mediów Narodowych. Odwołano go w marcu 2018 roku. We wrześniu został prezesem państwowej firmy Techfilm.

Agnieszka Kamińska wicedyrektorem Polskiego Radia 24 została w marcu 2018 roku, ostatnio natomiast była szefową Jedynki. Przed ostatnimi wyborami samorządowymi prowadziła w stacji debaty z kandydatami na prezydentów miast, była też gospodynią wieczorów wyborczych Polskiego Radia i PR24.

W latach 2008-2016 była redaktorem prowadzącym w TVP Historia, a wcześniej pracowała m.in. jako reporterka i reportażystka w Polskim Radiu. Pisała też artykuły do pism naukowych i popularnych („Polska The Times”, „Rzeczpospolita”, „Focus Historia”, „21.wiek”), jest recenzentem naukowym w „Kwartalniku Nauk o Mediach” oraz ekspertem i członkiem jury Ogólnopolskiej Olimpiady Medialnej organizowanej przez Fundację Nowe Media.

Ukończyła seminarium producenckie Akademii Telewizyjnej TVP i PWSFTiT oraz podyplomowe studia ze specjalizacją Zarządzanie w Szkole Głównej Handlowej.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. Według badania Radio Track w czwartym kwartale ub.r. Jedynka i Trójka miały po 5,3 proc. udziału w rynku słuchalności (wobec odpowiednio 5,9 i 5,6 proc. rok wcześniej), Polskie Radio 24 – 0,6 proc. (tyle samo co rok wcześniej), a Dwójka – 0,4 proc. (po spadku o 0,2 pkt proc. w skali roku).