Od początku przyszłego roku Polskie Badania Czytelnictwa, spółka zależna Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, będzie zajmować się dostarczaniem informacji o nakładach i rozpowszechnianiu prasy. Przy ZKDP zostaną pozostałe zadania statutowe, m.in. opiniowanie ustaw. Obie organizacje wspólnie stworzą ośrodek analityczno-badawczy.
Reformę Związku Kontroli Dystrybucji Prasy przyjęto we wtorek podczas XLVI zjazdu członków organizacji.
Jak wyjaśnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Renata Krzewska, prezeska ZKDP, integracja działań ze spółką zależną Polskie Badania Czytelnictwa ma na celu głównie uporządkowanie obszaru badań prasy.
– W czasie obrad trwała burzliwa dyskusja dotycząca form i rodzaju zmian. Chcemy zrobić krok do przodu, czyli przede wszystkim prowadzić wszystkie badania prasy w jednej organizacji – to nasz główny cel – tłumaczy Renata Krzewska.
Przed reformą Polskie Badania Czytelnictwa zajmowały badaniami i analityką prasy, reklamy prasowej i czytelnictwa oraz promocją zebranych danych wśród klientów (domy mediowe, reklamodawcy). ZKDP praktycznie działalności marketingowej nie prowadziła, za to zajmowała się zbieraniem danych o nakładach i dystrybucji prasy.
Po zmianach do zadań PBC należeć będą działania operacyjnie poza badaniami czytelnictwa, także badania o nakładach i rozpowszechnianiu tytułów prasowych i treści cyfrowych. Organizacja będzie promować też wszystkie dane na temat rynku prasowego (w tym te o nakładach i rozpowszechnianiu) . ZKDP w dalszym ciągu prowadzić będzie działalność statutową: opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych.
– Będziemy kontynuowali wszystkie warunki, które wydawcy mieli w ZKDP. Na pewno będziemy rozwijali narzędzia analityczne PBC, w tym niedawno wprowadzone badanie reklamy prasowej – deklaruje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Waldemar Izdebski prezes PBC, a od sierpnia także dyrektor biura ZKDP.
Ponadto od nowego roku ma powstać platforma internetowa, na której prezentowane będą narzędzia do planowania prasy (PBC Planner, Teleskop, Siła Marki).
Wydawcy zainteresowani kontrolą swoich nakładów, będą musieli podpisać umowę z PBC. Opłaty mają nie ulec zmianom.
Wspólny ośrodek ZKDP i PBC
Jak czytamy w komunikacie do członków ZKDP, rozesłanego przed wtorkowym zjazdem, powstanie ośrodka analityczno-badawczego podyktowane jest trudną sytuacją na rynku prasy, co „wskazuje na potrzebę bardziej intensywnego wykorzystywania kontroli nakładów i dystrybucji prasy, podobnie jak badań czytelnictwa, w interesie całej branży wydawców prasy a nie, jak to ma miejsce obecnie, głównie na wewnętrzne potrzeby”.
– Wymaga to stworzenia ośrodka analityczno-badawczego i strategii spójnego wykorzystania wyników badań oraz danych o nakładach i dystrybucji dla promocji całej prasy – z uwzględnieniem jednocześnie cech segmentów prasy, tytułów i dostarczeniem Wydawcom nowoczesnych narzędzi analitycznych i mediaplanerskich – czytamy w dokumencie, do którego treści dotarł portal Wirtualnemedia.pl.##
NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-dziennikow-regionalnych-i-lokalnych-pazdziernik-2019 ## Ośrodek ma połączyć kompetencje ZKDP i PBC w zakresie badawczym, analitycznym i informacyjno-promocyjnym, zbierać dane o nakładach, niezbędne dane o dystrybucji prasy oraz informacje o czytelnictwie, postrzeganiu i skuteczności reklamy prasowej.
ZKDP liczy obecnie 137 członków i bada 256 tytułów. Przez ostatnie pięć lat organizację opuściło 143 wydawców.