Pierwszy konkurs Grand Press Photo miał miejsce w 2005 roku, tradycją stało się, że przewodniczącymi jury są znakomici światowi fotoreporterzy prasowi, laureaci konkursu World Press Photo. Pierwszym z nich był wybitny włoski fotoreporter Francesco Zizola. W kolejnych edycjach prace konkursowe oceniali: Claus Bjørn Larsen, Jean-Marc Bouju, Eric Grigorian, Spencer Platt, Finbarr O’Reilly, Lucian Perkins, Jodi Bieber, Samuel Aranda, Paul Hansen, Christopher Morris, Kadir van Lohuizen, Stefano de Luigi i Espen Rasmussen. Przewodniczyli oni zespołom jury, w których zasiadali polscy i zagraniczni fotografowie i fotoedytorzy. Co roku spośród kilku tysięcy zdjęć wybierali te, które najlepiej opowiadały o życiu w Polsce i na świecie.
Nagrody w konkursie Grand Press Photo w ciągu 15 lat otrzymało 206 fotoreporterów. Ich pełną listę prezentujemy w albumie. Z racji ograniczonej objętości publikujemy w nim Zdjęcia Roku oraz zwycięskie ze wszystkich kategorii konkursowych: zdjęć pojedynczych, fotoreportaży i projektów dokumentalnych. W albumie znajduje się 661 zdjęć autorstwa 112 fotografów, wydrukowanych na 282 stronach. Album premierowo będzie można kupić podczas dzisiejszej gali Grand Press, jako cegiełkę na odbudowę redakcji „Press”.
Wydawcą albumu „15 lat Grand Press Photo” jest „Press”, redaktorem była Renata Gluza, projekt graficzny oraz pre-press przygotował Marcin Dąbrowski ze studia eM, papier dostarczyła firma Antalis Polska, a druk zrealizował Eurographic Group w partnerstwie z Digiprint.
– Do tej pory albumy Grand Press Photo były wydawane na papierze powlekanym, błyszczącym, typowo fotograficznym. Przekonaliśmy wydawnictwo do papieru matowego, przypominającego ten wykorzystywany w książkach, a nie albumach fotograficznych. Daje to większe poczucie rzeczywistości – podkreśla Arkadiusz Chłopik z Antalis Polska.
Album wydrukowano na maszynie HP Indigo 12000 HD Digital Press w CMYK+K+LLK. – Jest to efekt czteromiesięcznej pracy. System, który wykorzystaliśmy do stworzenia albumu, jest nie do zaadaptowania gdziekolwiek indziej. Zastosowaliśmy indywidualny profil, dobrany konkretnie pod ten typ barw, pod ten papier – opowiada Marcin Dąbrowski ze studia eM, który w tworzeniu albumu wykorzystał swoje doświadczenie z pracy dla HP w Izraelu. – Mam nadzieję, że dla czytelnika wykorzystana technologia jest transparentna i nie zauważy jej, a skoncentruje się na odbiorze zdjęć – dodaje Dąbrowski.
Partnerzy: Agora, Allegro, Polska Press Grupa, Provident, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.